• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ordet är fritt

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ordet är fritt

Boxer :

Jag vet iallafall att när vi körde i den velodromen så var det en del som kört slut på bromsarna och satte bilen i räcket i början och sedan åkte dom bara med runt .

Jag tyckte velodromen inte var så följsam för man fick ändå vrida rejält på ratten i velodromen så jag körde längst ner eller tod den som en vanlig kurva , ligger längst ut och skär kurvan och kommer sedan längst ur för att få en så stor radie som möjligt .

Här kör jag superstage med min Audi 200 20v quattro : http://www.nordicaudi.com/media/filmer/filmer/privata/040520_emmaboda/200_1314976.mpg Dock så är både motor , fälgar och bromsar/väghållning uppdaterade nu hehe ...
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Ordet är fritt

Under vintern 1975-76 byggde jag en Formula Vee. Kogarn 761 är namnet på bilen och jag tävlade med den 2 säsonger 1976 -77. Bilen finns idag hos en samlare i jönköping.
 

Bilagor

  • IMG_0229.jpg
    IMG_0229.jpg
    815,8 KB · Visningar: 5
B

Boxer

Guest
Sv: Ordet är fritt

TR6an står kvar här i garaget. Problemet är tiden. Med husbilen och motorcyklarna blir det svår att hinna med allt.
Den har fortfarande kvar fjädringen från racingtiden. Man känner groparna i vägen om man säger så, men väghållningen på en liten kurvig väg är suverän. Motorn är lite vässad också.
 

Bilagor

  • 733.jpg
    733.jpg
    22,3 KB · Visningar: 378
F

F.d. 15312

Guest
Sv: Ordet är fritt

Under vintern 1975-76 byggde jag en Formula Vee. Kogarn 761 är namnet på bilen och jag tävlade med den 2 säsonger 1976 -77. Bilen finns idag hos en samlare i jönköping.
Urläckert ekipage enligt min uppfattning.....men det som också är intressant med din bild är ju den husvagn som Du har (antar jag pga av färgerna) den kräver absolut en utvecklad beskrivning från Dig!! Jättekul att få se sånahär historiska dokument!!
Mvh
MrAbarth
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Ordet är fritt

Hm vill oxå se filmen, tydligen vill inte min lilla Eee Pc 900 med Linux det :-(
vad fattas min dator????????
Lena Sunesson
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: Ordet är fritt

Med all respekt, det finns nog ingen som inte ryser av detta!
Men......en högvarvig fyra finns det få saker som slår!!
There are still places that only a up to 1000 ccm engine can explore!!
Mvh MrAbarth
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ordet är fritt

Ursäkta Börje!:eek:
Men jag håller med MrAbarth till 100%. Det finns inget som slår en sugmotortrimmad kortslagig 4a, alltså enl mig;).
Fast en liten brasklapp vill jag komma med och det är tonerna från den här maskinen som också är en 4a. Dock 4 skivig:rolleyes:.
Här kan man verkligen snacka om gasrespons!!!!!!!!!!!!!!!!!
=så varsågoda att dra upp ljudet och njut
YouTube - 787B 4rotor Start and Rev video

Anders
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ordet är fritt

Förlåt, men jag kan inte hålla mig!!!
Detta är ju en husbilsklubb, men Börje från Linköping har ju skapat denna tråd "ORDET FRITT" så det är väl fritt fram att vi som är nördiga kan hålla på:yes:med våra fetisher!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Här kommer en till 4a som sitter i en BMW M3 E30. Dessa M3or är de sista riktiga M3orna innan de blev viktmördade:cool:. med en massa tjafs. Föraren kommer från Belgien och heter Patrik Snijers och han är rätt så gassaglad;)
Så vassagoda gött fölk = BMW M3 E30, kanonkörning. - GARAGET - www.garaget.org

Här kommer en Irländare som heter Simon McKindley i en Ford Escort mk2.
Jag är inte säker men jag tror att det låter som en BDG-motor:):):)
I vilket fall som helst så låter den mycket potent, eller hur?
Hans körning är ju....rätt så inspirerad:rolleyes:.

Så jag tjatar vidare med en dåres envishet och bjuder på detta klipp som jag tror är från en backtävling (hillclimb)

= YouTube - Simon McKinley Ford Escort Mk2 Early 07 Hillclimb Season VPV



Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Ordet är fritt

Urläckert ekipage enligt min uppfattning.....men det som också är intressant med din bild är ju den husvagn som Du har (antar jag pga av färgerna) den kräver absolut en utvecklad beskrivning från Dig!! Jättekul att få se sånahär historiska dokument!!
Mvh
MrAbarth

Kul att du tycker så. Husvagnen tror jag är tillverkad i Örebro - inte helt säker. Valet föll på denna model tackvare den tvära bakdelen. Som du kanske räknat ut så transporterade jag bilen inne i husvagnen till tävlingarna och sedan blev det bostad under tävlingsdagarna. Husvagnen blev sedemera jaktkoja och bilen sålde jag vidare och den tävlades med i många år. Hade ett tag funderingar på att köpa tillbaka den eftersom jag tyckte det vore tråkigt om den bara stod och blev fördärvad. Det var då jag fick reda på att det var en samlara i Jönköping som köpt den och vårdar den ömt. Har tråkigt nog inga bilder från den tiden när jag byggde bilen eller byggde om husvagnen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Ordet är fritt

Ja ni:D Om ni inte har hört en Lanz-Bulldog med denna motor: en cylinder två-takt, bore: 225 mm, stroke: 260 mm, på 10338 cm³, varvtal: 350 ... 750 rpm så har ni missat en del:D:D Låter underbart:D:D:D.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Ordet är fritt

Vi har haft turen att råka på en del olika klubbar med en del "konstiga" intressen. En klubb var Lanz-Bulldogklubben som var på semester med sina fantastiska fordon. Vi följde dom ett tag i Bayern och hade mycket roligt. Men deras traktorer var mycket "tuff-tuffare" http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Lanz_D9506.JPG Och en annan gång åkte vi i konvoj med en klubb som hette "Old retired military vieicle" som vi åkte i konvoy genom Tyskland där jag fick tillfälle att prova att köra en Zundapp KS750. http://img-fotki.yandex.ru/get/10/valiant-17.b/0_7058_93215d87_orig Och en REO fick jag oxå köra och det var vad man säger en intressant upplevelse med båda åken http://www.kitfoster.com/images/2005-6-15_Reo-WWII-6x6Web-Large.jpg Så allt med motor behöver inte gå som skrämda råttor för att det ska vara skoj.:D
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Ordet är fritt

Javisst längtar man tillbaka ibland till den tiden man "skrynklade" bilar helt ointressant för många men här är en liten del av mina motormemoarer.
När det gäller bilar så var första rallybilen en Saab 2T Monte Carlo 1964 som hade byggts av Saabs tävlingsavdelning men som blev ointressant när "långnosen" kom 1965.

saab2T.jpg

Därefter bytte jag till en Saab V4 som gick lite bättre. Här i Ge Kå Kannan i Svenljunga 1978​

GeKåKannan.jpg

Och därefter hade jag hjälpt en kompis Lennart Björk att bygga en BDA Escort och ställde upp som kartläsare i ett rally i Borås med internationell klassning deltagare från Holland Danmark och Norge det var blandat väglag från grus till blankis därav dubbdäcken.Det var första och sista gången jag åkte kartläsare. Min kompis körde även för några år sen Historisk Racing med en liknande BDA Escort och tampades med Erik Berger.​

BDAforden.jpg

För egen del tror jag att det var sista tävlingen i Höljes under Svensk Norska rallycrossdagar 1982 det var minst + 35 grader i rallycrosshålan därför tog vi på oss skyddskläderna först i kön till startplattan, där denna bild är tagen​

Höljes1982.jpg

Jag hoppas att jag inte med dessa ointressanta memoarer tar bort intresset för tråden men ni har säkert mer spännande och roligare inlägg som livar upp tråden igen.​
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ordet är fritt

TACK POSTIS!
Vilka härliga bilder! Det är helt underbara bilar! Det som är fantastiskt är att dessa bilar fortfarande används i HRC/KRC (Historiska/Klassiska rallycupen) och de ANDVÄNDS hårt av förare som i vissa fall även var med på "tiden".
Fast bilarna går idag ännu bättre än då det begav sig. Jag pratade med Håkan Lidebjär( Index )för ett tag sedan och han berättade om skillnaden på en trimmad Saab TT nu och då.
Jag åkte själv Rally med en Saab Sport och vet hur brötigt det var med igensurade stift och överhettning, det andvändbara varvtalsområdet var ju också riktigt smalt:wink:
Håkan berättade att med moderna tekniker att få fram rätt utseende på portar och allt annat som hör till så har man idag en körbarhet som man inte trodde var möjlig!
Tänk Postis! Ja tänk om man hade haft kvar dessa bilar! T.ex en sådan Escort BDA som betingar hiskliga summor om man till äventyrs skulle hitta någon. Eller den helt underbara Saab Sporten överst! Den hade ju även visst proveniens (som de säger på Antikrundan;)) och det ÖKAR ju även på priset!
Jag får vara glad att vi har en husbil med proveniens:p. Husbilen har gått som servicefordon i förra årets upplaga av Midnattssolsrallyt. Det var Stig Blomqwist Motorsport som vi köpte den av........perfekt för en nördig person som mig:eek:. Sedan fick frugan höra att Persbrant också hade nyttjat husbilen och då var ju affären klar;)

Marie-Anne & Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen