• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

orättvis skatt

lasse1

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
12626
Medlemskap
2021
Normal bilskatt bestäms ju av c-o utsläpp,men nu har skatteverket bestämmt att skatten på husbil ska vara högre en gällande utsläppsnivå.
Deras motivering är att fabrikantens c-o nivå gäller chassi med hytt och således är bedömd från en lägre vikt.
Nu är det så att det importeras 1000-tals sådana fordon varje år som går till påbyggare för utrustning som lätt lastbil och många får påbyggnader med stort luftmotstånd och tung inredning utan att drabbas av förhöjd skatt vilket jag tycker är underligt .
Jag tror att varje husbilsägare betalar 1000-tals kronor för mycket i skatt och jag tycker att är konstigt att inte våra intresseklubbar ( CC och Husbilsklubben) inte har reagerat på detta.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Skatt och dess nivå styrs mest efter samhällets nivå på behov och de tilltänkta offrens bärkraft och förmåga att betala densamma. Vid några tillfällen tas hänsyn till negativa effekter på saker som samhället tycker är viktigt.
Husbilar betraktas som lyxkonsumtion som ofta används av äldre som ändå kan förväntas betala ändå. Därför beskattas vi med skyhöga summor per mil.
Statens behov är oändliga och alltid ökande så det kan bara bli värre. Man får dock säga vad man tycker vart fjärde år vid valurnan. Det får man vara glad för så länge det nu inte också beskattas.:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: orättvis skatt

Skatten blir inte så hög om man använder appen Mina Fordon för av- och påställning.
60 dagars påställt fordon blir en tusenlapp!

Helt riktigt och nu funkar appen igen :D Gäller att vara på hugget och ställa av om bilen skall stå i minst två veckor. Kör man dock ett par tre gånnger i månaden under ett antal av årets månader sparar man dock inte något och drabbas av en skatt på tre fyra kronor milen vilket jag tycker är mycket.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: orättvis skatt

Det kan vara värre än så. Enligt besiktningen är medelkörsträckan på en husbil ca 400 mil per år. Är det då en nyare bil med en skatt på ca 9000 kr så är skatten per mil 22.50 kr.
En H-B med 6000 kr i skatt betalar då 15 kr milen i skatt. Därtill har vårt nuvarande styre föreslagit kraftigt ökade fordonsskatter.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: orättvis skatt

Värdeminskningen är dock avsevärt högre än skatten, minst tio gånger på en nyare bil. Och den accepterar vi utan att blinka? Med den inräknad så blir milkostnaden bortemot 200 kr i räkneexemplet. :)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: orättvis skatt

Kommer bara vara påställd den dagen jag skall åka mellan två punkter sen avställd om ens det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: orättvis skatt

Skatten blir inte så hög om man använder appen Mina Fordon för av- och påställning. 60 dagars påställt fordon blir en tusenlapp!
Vissa kör året runt utan avställning vilket vi också har valt att göra (slipper 2 bilar) och då är det oerhört viktigt att ha "RÄTT" skatt. Håller med trådskaparen! Vi släpper ut CO2 hela tiden, förutom när vi stannar och start-stop funktionen träder i kraft vid stoppljus & köer, kallas även för ekonomipaket och kostar lite extra vid inköp. Bilen ÄR byggd för att skona miljön maximalt vad man kan åstadkomma med dagens teknik, så varför ställa av den och åka runt med kanske en PB1 från förra årtiondet...eller mer?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: orättvis skatt

Den som bestämmer skatten för husbilar ser nog att många ställer av bilen under lång tid, varför den reala skatten blir ganska låg, synd om de som använder bilen hela året.
Eftersom det skall vara så krångligt som möjligt och helst rättvist så borde det införas en körsträckefaktor i formeln för CO2 utsläpp, frivillig rapportering de första åren sedan bilprovningens siffror.
Tyvärr är det nog så att kan du köpa en bil för stora pengar så kan du betala lite skatt också.
Nu har vi CO2 baserad beskattning,krånglig, tidigare var det viktbaserad beräkning, mindre krånglig,, resultatet i stort sett samma eftersom tyngre bilar förbrukar mer bränsle.
Men många har väl jobb med att skriva alla utredningar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: orättvis skatt

Sander, detta ätt redan reglerat med bränslepriset. Kör man mycket då kostar det mer genom själva bränsleskatten. Parkerar man däremot bilen i garaget, då kostar det inget mer i bränslekostnader. Problemet är att det skall till mer pengar i skattekistan och då är vi inne på något helt annat...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: orättvis skatt

Det jag skrev om körsträckefaktor var nog tänkt att visa att det går att komplicera en enkel sak ännu mer. Jag tycker att fordonsskatten borde tas ut vid pump, men det är väl för rättvist.
Om vi, staten, behöver mer pengar kan man ju höja momsen, verkar som det är ett tak på 25% men det är ju faktiskt en skatt utan tak dvs 28%, 180% allt fungerar, problemet är att vid för hög nivå avstannar allt.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: orättvis skatt

Varför beskattas inte alla dessa stora lyxbåtar som far omkring och "spyr" ut avgaser
Om det nu är miljön man skall rädda. De kan väl också dra sitt strå till stacken.
Båtarna är ju registrerade men det kanske är så att våra politiker har båtar.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: orättvis skatt

Det jag skrev om körsträckefaktor var nog tänkt att visa att det går att komplicera en enkel sak ännu mer. Jag tycker att fordonsskatten borde tas ut vid pump, men det är väl för rättvist.
Om vi, staten, behöver mer pengar kan man ju höja momsen, verkar som det är ett tak på 25% men det är ju faktiskt en skatt utan tak dvs 28%, 180% allt fungerar, problemet är att vid för hög nivå avstannar allt.

Hur kan skatt på avstånd vara rättvist?
Tommy R
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: orättvis skatt

Det är inte så många år sedan dieselbilar hade en kilometerräknare och betalade skatt efter avstånd, man kunde stämpla ut när man lämnade landet.
Är det rättvist att den som kör 200 mil betalar lika mycket som den som kör 4000 mil ?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: orättvis skatt

Dom flesta av våra folkvalda vill att hela landet skall leva. För många
boende i riktig glesbygd är det snart en omöjlighet.
Kan berätta om en familj boende mitt i landet som måste åka 12 mil bara för
att ta sig till affären.
Därför kan skatt vid pumpen aldrig vara rättvist.
Tror att många här på forumet inte vet hur deras land ser ut med stora avstånd.
Tommy R
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: orättvis skatt

I glesbygd tar man igen det på boendekostnaderna., Skatt vid pump skulle troligen vara mindre än en krona, men den kronan fixar miljöpartiet ändå. Plus att skattebasen så sakteliga försvinner (elbilar) så det blir inte så, utan vi får leva med krångliga formler mm
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: orättvis skatt

Du glömde att merparten av elpriset är skatt, elskatt och moms, moms även på skatten.
 
Toppen