• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

onslow's dagbok

F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Nu ser vi ljuset i andra änden av tunneln - eller är det tåget som kommer?

Täckpappret är borta och golvet är fantastiskt! Lite tejprester att skrapa bort bara, men det kan göra med min vassa tunga. :p

Agne har tvättat den rosaluddiga heltäckningsmattan i kabinen - najs! - den var ju varken allergivänlig eller snygg, rent av anskrämlig.

Vi har en hallmatta som införskaffades på ett konstigt litet köpcenter utanför Söderhamn redan i juli, alldeles bredvid stora vägen till Bollnäs. Jag lockades av den stora skylten Variant - med exakt samma logotype som den exklusiva konfektionsfirman från den tid Sverige hade egen tekoindustri. Nån som minns? Den aktuella alltmöjligtaffären saluförde blommor, presenter, leksaker, mattor och var även ombud för ortens begravningsentreprenör, det kändes verkligen som vi stödde till den lokala näringen.

Mina bokhyllor blir bra, kanske svårt att se på fotot, de är inte ämnade för några halvfranska band eller nationalencyklopedien utan mer bra-att-ha-litteratur - fåglar, svampar, blommor, skånskt lexikon osv.

Nu finns det alltså bilder som dokumenterar framåt - bakåt - uppåt och neråt!!! :wink:

/elisabeth
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Det blir sååå bra! :) Fast inga gardiner är uppe ännu!

Idag har Agne haft byggstädning och fått ihop två sopsäckar med skrot och korn. Tydligen dök det upp diverse små snuttar av lister, bräder, tyg och sånt. Bland annat originaldekorationen i de omtalade hörnen akterut - typ mönsterpressad mörkrosa plysch i vinkelform. Kommer att sparas i rent kulturhistoriskt syfte.

Imorgon ska jag måla klart iläggsskivorna till sängen, samt sätta upp draperi och gardiner. Även piffet ska på plats och näring för både kropp och själ ska placeras på avsedda hyllor. Sen ska HBK dekalerna och Onslow skylten upp - vi måste ju synas!

Vi har fortfarande inte provat med bordet och bakvända stolar, det ska göras på riktigt, blir alltså premiär på Gålö. Spritköket är inte heller testkört, vi får se om mina gamla scouttakter sitter i, fast på den tiden var det mest skogsbrasa som gällde. Obs inte skogsbrand!

Foton publiceras i morgon, av slutprodukten cheva van de luxe!

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Nu är vi klara för en övernattning på Gålö! Det ska visst bli 0-gradigt i morgon natt men vi har en kupevärmare, den får väl stå under sängen!

Idag har det varit mest slutfix - samt inlastning av all utrustning i skåpen. De små överskåpen är väldigt djupa och rymliga, där har jag stuvat in "glas och porslin". För första gången är jag tacksam för den rosa plyschen, skåpen är nämligen klädda med den invändigt vilket minskar skramlet.

Jag behöver en hylla till i skafferiet men garderobens backsystem fungerar utmärkt.

Gardinerna har kommit upp, de praktiska detaljerna kanske inte stämde riktigt med mina teorier men färgerna är ju klockrena!

Det finns även bilder på de omtalade hörnen, numera funktionellt och snyggt dolda.

Discokulan är på plats och gör sig bra över det blanka bordet. :wink:

De inredningsdetaljer som är kvar och inte nödvändiga för denna resa är förvaringsbänken/ sideboardet under fönstret akterut samt en slags hallbyrå för stuvning av stora nödvändiga saker, typ kabelvindan, under färd.

Jag har mer eller mindre raggat grannar på p-platsen idag och tvingat dom ta del av vår slutprodukt he he!

HBK dekalerna är på plats - tyvärr syns inte de blå siffrorna så bra mot vinröd bakgrund men vi känns nog igen ändå.

Tack för visat intresse för min rapportering - det kommer mera!

/elisabeth
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: onslow's dagbok

Hej och Grattis till "nya" bilen!
Go tur får man väl önska!
Marina:music-icon:
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Nu har vi varit på äventyr! Alla mår bra!

Onslow var liten men naggande god i sällskapet syntes inte alls bakom KuMaNi. Allting funkade - en tavla (Home sweet home) ramlade ner, den BORRAS upp till nästa gång.

Det behövs något att täcka takfönstren med - Agne slaggar med snoken i hörnet bakom skafferiet men jag arma människa får naturen rakt i fejset tidigt på morron! Vi kan inte ha det på det här viset! Hmmppff!

Vi hade visningar av Onslow - och på lördagen var det mest för män - då avhandlades batterikapacitet, in och ut effekt, hästkrafter, årsmodeller och dylikt trams.

På söndag blev det damernas - mer seriöst - gardinuppsättningar, färgmatchningar och skafferinredning, väsentligheter alltså!

Vi kunde inte åka hem efter Gålö vi fortsatte 4 mil till söderut - till Tullgarn och åt lunch!

Kan också meddela att det bildats en filial till HBK - BHK - tack Kölis! :wink:

/elisabeth
 
F

F.d. 29783

Guest
Sv: onslow's dagbok

Hej Elisabeth
Alltid lika roligt att följa Onslows förvandling och Era förehavanden. Måste göra det varje kväll, sen kan man gå och lägga sig med höga mungipor. Lycka till med husbilslivet!
Tack & Go kväll/ Eva
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: onslow's dagbok

Filialen BHK.....nu blev jag nyfiken!
Men kanske kastet man får stå när man inte kan närvara.....
Funderar på Gålö den här helgen, kanske fler som dyker upp?
M.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: onslow's dagbok

Då Kölis har haft en underklädesbutik för några år sedan så hade han en banankartong full med bh med sig som damerna fick ta för sig av utan kostnad.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Hej det är jag igen!

Idag har vi köpt takbox - fanns inte varken vinröd eller turkos så det blev en stor vit en. Där ska vi förvara den exteriöra inredningen, det vill säga alla grejer som ska vara utanför - typ stolar, bord, plastmattor, parasoll, fiskeutrustning ... det är mycket nu!

Sen har jag köpt smala ripsband (på Panduro), 6 olika mönster i turkos och beige, att klistra på hyllkanterna i skafferi och garderob. Avvaktar hyllremsor tills jag hittar dom rätta på nån loppis nån gång - tänk turkosochvita bardotrutiga lite rynkade i mjukplast. Eller också får det vara så här - snyggt blir det!

Jag har även kompletterat fransdraperiet med två vita våder, behöver ju täcka hela hallväggen - fungerar både som mysfaktor och fluggskydd.

Vi måste ha ett vattenpass och såna där kilar att lägga under hjulen, inte så kul att ha fötterna pressade mot väggen hela natten. Discokulan fungerar inte riktigt bra som lod - den kan ju hänga snett av andra skäl! :wink:

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Oj då har vi kommit upp i två sidor dagbok redan?

Husbilslivet är mycket plötsligt - i lördags vi var på väg till Steninge slott för att titta på utemöbler och sen ta in på en lämplig campingplats på norra sidan av Mälaren.

Men .... kompisen från Ekerö som vi lånat cheva van av tidigare hörde av sig, han var i Karlsborg för att titta på en Dodge Maxivan som var till salu. Samt se den lokala stjärnan Gris-Nils uppträda ... och det ena ärendet kändes ju rätt lockande!

Hej o hå så var vi på väg! På campingen såg vi en husbil med HBK-dekal men utan medlemsnummer - nån som känner igen sig kanske? :)

På söndagen åkte vi till Ulvåsa möbler utanför Motala och dom var 30 spänn dyrare på campingstolarna är Jysk eeeehh?? Men vi hittade en snygg tavla att dölja den rosa plysch fläcken i "hallen" med.

På hemväg hälsade vi på mina föräldrar som har en gård mitt inne i skogen mellan Flen och Nyköping, enligt vår Garmin GPS tar vägen slut på deras lagårdsbacke!

Facit efter denna helg: Vägarna på landet är så krokiga att discokulan ramlade ner - snöret var avnött!

Vi behöver byta radioantenn på onslow och/eller fyller på cd-förrådet - jag hatar brus-knasterljudet vid dåligt inställda kanaler!

Först idag såg jag att det fanns såna uppallningskilar att köpa hos en HBK-medlem i Motala!!

Man lär sig hela tiden ... även jag!

/elisabeth
 

Asta

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
117
Medlemskap
2024
Sv: onslow's dagbok

Kanske var det oss du såg? Nr 117. Gris-Nils var både rolig och skön-sjungande men inte särskilt lokal utan värmlänning!
Hälsningar
Reiner
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Tredje helgen on the road med onslow! Denna helg på Härjarö, vid norra stranden av vår sjö! Jättefint ställe och säkert mycket populärt!

Självklart gick resan via Hummelsta - godisparadis särskilt för en allergiker som är van vid ett mycket begränsat urval. Där hittade vi även såna gammaldags reklamkort att dölja fula fläckar i plyschen ovanför köksfönstret med. Det blev Häxans Puts, Zoegas kaffe samt Kanold, passar utomförträffligt och lätta att montera.

Sen blev det loppmarknaden i Grillby, vi ville ha en kryddhylla och hittade en (!) samt en liten vattenkokare för cigarettändaruttaget, i originalförpackning - vilket fynd! Hemvägen gick via Ekerö - först ett besök på Röda korsets loppis vid Drottningholm, där hittade vi en termoskanna i mörkgrön plast 70-tal snygg och fräsch. Innan vi åkte till färjan tog vi en sväng till Rosenhill som hade bakluckeloppis vilken inspekterades utan större framgång. Men ... på deras vind med ge och få grejor hittade jag fyra muggar och fyra tallrikar i samma mörkgröna 70-tals plast!!! Det finns uppenbarligen en plan i universum!

Vi finslipar detaljer och rutiner fortfarande men närmar oss den slutliga perfekta lösningen. Just nu är det mycket som åker upp och ner i onödan eftersom inte alla förvaringsplatser är fastställda, idag bestämde vi t ex att kikaren ska ligga i det yttersta överskåpet, lätt att nå utifrån. Vi hittade den nämligen inte när havsörnen hade hittat termiken rakt över vår boplats.

Någon husbil blinkade åt oss på E18 när vi körde av mot Bro, vi såg inte vem men blinkar härmed tillbaka :wink:

/elisabeth

PS. Discokulan är numera upphängd med en kedja. Mer hållbart och mer rock n roll!
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Rapport från den underbart och farligt soliga pingsthelgen!

Vi var på Gålö - favorit i repris - och där hittade vi HBK 76 Kalle & Christina, på ungefär samma plats där vi såg dom senast. Men dom har varit hemma emellan! :wink:

Vad har vi lärt oss denna gång?

- Parasollet är för tungt för campingbordet, måste stå med stativet i backen som säkerhetsåtgärd!

- Morgonsolskydd för takfönstren fixat - köpte helt enkelt "solskydd" med sugpropp på Biltema, varför uppfinna hjulet igen? Funkar även för vuxna!

- Vi behöver två plastmattor till för att åstadkomma en juste uteplats och har fortfarande ingen markis.

- Packa minst en duk i reserv - alltid spills det nåt!

Vi var också vid en anlagd fågelsjö i närheten - mycket dålig beläggning där, typ mini Noaks ark med ornitologisk inriktning, fast på flotte! Vi såg bara herrskapen Svan, Sothöna, Storskrake och Gräsand - alltså sämre uppslutning än på Gålö Camping.

Avsaknaden av TV på lördagkvällarna gör mig trött och Agne pigg - hemma är det typ tvärtom! Hur ska det gå, hur ska det gå?

/elisabeth

PS. vi har grillat också - lammkotletter! "våga vägra flintastek"
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: onslow's dagbok

Älskar din positiva och roliga dagbok, mer sånt vill jag läsa!

Göran
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Inlägg under Personliga betraktelser går inte att kommentera av andra medlemmar.

Detta är rapporter från verkligheten som jag vill dela med mig av och hoppas kan vara till nytta och glädje även för andra. Under fliken Damernas är jag inte i vägen för mer viktiga tekniska spörsmål och sånt, typ! :wink:

Men nu är ju bygget snart klart, då ska jag inte ta upp mer plats.

Tack alla trogna läsare!!!!

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Efter avslutade MBL-förhandlingar mellan discodrottningen och byggmästaren har nu högtalarna kommit på plats: under sofforna/sängen i framkanten av ”stuvningslådorna/ stommarna” – nära discokulan.

Idag har jag kompletterat altangolvet – två nya plastmattor införskaffade på Indiska. Tyvärr (?) fanns inte de tvåfärgade (turkos/vita) kvar men jag kan leva med turkos/ svart/vita det känns som en bra grund (!) för de svart/vita campingstolarna jag sett och bevakar till eftersäsongen .. just nu ligger jag väldigt bra till i den planeringen. :wink:

Min äldsta dotter har inspekterat slutresultatet av inredningen och var imponerad av bokhyllorna – hon hade inte fattat hur och varför jag envisades med bokhyllor på en sån begränsad boyta – nu förstår hon!

Det blir en utflykt till Nynäshamn den 24 maj – jag ska dit på stämma – finns det nån trevlig campingplats där månntro? Och kanske fiskemöjligheter eller nåt annat manligt till maken medan jag är upptagen?

/elisabeth
 
Toppen