• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Online navigation - 100% via mobilt bredband.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Online navigation - 100% via mobilt bredband.

Atter snik-snak - for er du håndværker eller skal levere vare så KAN du køre sådan - basta.
Ved indkørslen i Kungsgatan møder du skiltet med varukørsesel etc.
og har du et ærinde i så fald - så kør.

Knarrevik kom igen når du har noget seriøst og gennemtænkt
- dether er trættende og unødigt.
Fortsætter du har jeg kun en mulighed ................

F

F.d. 55451

Guest

Tråden är nu öppen igen för dem som vill prova Google Maps och sakligt ge feedback samt få tips om hur Google Maps fungerar.

De som vill klaga på Google Maps för destruktion, se:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t88823/
- gnälla om Google kartor.

Det har været en fornøjelse at læse om flere bruger Google Maps til hverdag og fremover.
Tråd start blev positivt taget imod
- destruktive kræfter skal ikke styre dette emne.

Lad os få lidt tilbagemeldinger som :
Jag kör alltid google online navi till vardags i Sverige, vad det gäller sökning i kartan på företag, udda adresser affärer och dylikt tycker jag att det är oslagbart.
Bara planerat resvägar med Wi-Fi Men är mobilt uppkopplad från och med i dag. så jag får återkomma

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg er for tiden i Sverige, og på tirsdag handlet vi før midtsommar firande på Fåsås Fäbod. Søkte i google etter et namngitt utsalg i Mora og fikk e kjøreanvisning dit, noen hundre meter før mål dukket et rundt skilt med rød kant opp og underskilt "Gjelder ikke sykkel 21 till 06". Heldivis hadde jeg parkert før dette og var gående, den gågaten er umulig for biler med sine blomsterkasser og benker strategisk plassert. Gaten heter Kyrkogatan.

F

F.d. 55451

Guest

Fra ? til Kyrkgatan nummer ?
https://goo.gl/maps/KQVOd
https://goo.gl/maps/glle3
https://goo.gl/maps/3vxeT

Havde du et ærinde som privat, leverans eller ?

Man må da håbe :D en håndværkervogn eller anden med tilladelse kan komme i gaden med et køretøj.

Har man en begrundet lovlig adgang - så kan Google vise vejen.
Ved en ulykke kan veje også være spærret - men Google, TomTom viser vejen alligevel.
Ja nogen vil gerne gøre Google til nuviser og de har måske langt bedre forstand end den lokale vejmand´ :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har provat Google-sökning navigering idag i jobbet. Den är oerhört bra när man ska till företag för den hittar det direkt i sökningen. Men sedan vill den in på gågator som tidigare sagts. Den vill även in på grusvägar och tom Sveaskogs skogsbilvägar vilket inte känns alls bra. Verkar inte ha någon koll på vägstandarden!?

F

F.d. 55451

Guest

Jeg vil se konkrete forhold hvor Google fejler i forhold til kortet som er registreret efter de lokale oplysninger.
Ellers betragter jeg disse udtalelser som snik-snak og von hören sagen.Hvis i har forstand på Google korten - så vis helt præcis hvor Google fejler.
Brug Googles illustrationer i kortene med links.

Hvis i ikke forstår at bruge Google systemet
tvivler jeg på at i har ærlig og sandfærdig dokumentation.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Återskapade ruttvalet, detta är förstaalternativet. Den går först över Sveaskog vägar vilka är bra skogsbilvägar med grus. Men sedan vill den över privata skogsvägar stängda med bommar. Man får nog tänka lite före man använder Googles navigering.

Untitled-3.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

De forskellige ruter som google laver er alternativer til den blå rute som er at foretrække.
Hvis der sker en ulykke eller lignende er man propte forberedt med alternativer.

Da jeg startede med at bruge Google online for ca. 2 måneder, syntes jeg også det var underligt med disse alternativer.
men da jeg nylig så fordelen gennem kørsel på tyske motorveje med stor trafik
i Luxembourg med mange nye veje og vejarbejde i myldretid
Hamburg også med myldretid og vejarbejde
- så var jeg ikke i tvivl om at online er super.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns navigeringsappar som är gratis och funkar offline som är betydligt smartare än Google Navigation.

Google är bra på mycket men inte navigering - ännu!

Hoppas att Bredo inte stänger ned tråden utan lämnar den öppen för fler inlägg, det finns säkert fler som har testat röstnavigering med Google.

F

F.d. 55451

Guest

Knarrevik :mad:
for tusind ..... det er ONLINE med updateringar om trafiken NU og HER.

F

F.d. 55451

Guest

Ved online kan GPRS fortælle hvor hurtigt GPRS enhederne flytter sig m.m.
Google's "RAM" er tusindvis gange større og hurtigere end som laptops, tablets etc.

Offline er kun envejs-kommunikation fra satelliter til GPS og dernæst en beregninger i uvidenhed om de aktuelle forhold.
Kanske forhold som var gældende for ½ år siden eller mer.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Knarrevik
for tusind ..... det er ONLIN med updateringar NU og HER.

Navigeringsappar kan användas både offline och online!
Det innebär att det går att navigera även där uppkopplingen mot Internet fallerar.

Vid online funkar trafikinformationen (NU og HER) sedan många år på de flesta navigeringsapparna. Vid tex en trafikolycka som fördröjer restiden mer än valda minuter får man en fråga om att ändra vägvalet (iGO).

Google offlinenavigering är under utveckling och kommer att funka globalt, hoppas bara att de får ordning på vägnätet. Kanske måste de köpa Nokias Here som verkar vara till salu?

image.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Jeg har HERE på min tablet - langsomt og meget uvidende om øjeblikkelige situationer.
Ruterne er ikke relateret til den øjeblikkelige situation.
Det virker ikke som online - damen snakker ud fra en lukket fortidig verden.

Google-Lina er velinformeret om alt hvad der sker på din påbegyndte rute,
og kommer med lynhurtige alternativer.
På et vejstykke på ca 800 meter hvor jeg trodsede hende',
(det var under en prøve-videofilm om Google maps)
kom hun på ca 1 minut med fem alternativer- sagligt beregnet med øjeblikkets situationer.
Havde jeg ikke trodset hende ville hun ikke have sagt noget.

Google er ikke armatørnisser' - de er top-professionelle med kort og trafik.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Kanske är så att googles kartor i Sverige är dåligt uppdaterade jämfört med andra och viktigare länder som Tyskland och Danmark.

F

F.d. 55451

Guest

Hvis mange andre som Garmin, TomTom etc. var 100% online så ville jeg da se nærmere på det.
Men jeg tvivle på at nogen har så godt og stort, sammenhængende materiale som Google. . . Maps Earth Streets MY Maps etc.
Google har vel også verdens størte og hurtigste server-system.
En af de nyeste ting jeg har set er at Google Maps med den gule mand, findes i hurtig og begrænset udgave og med direkte adgang/overførsel til Mina kartor.
Du kan lave links til både Streets, ruter m.m.
INGEN kommer på højde med Googles kortmateriale - INGEN.
Spørg NationalGografic - søg i Google+ etc.

F

F.d. 55451

Guest

Kanske är så att googles kartor i Sverige är dåligt uppdaterade jämfört med andra och viktigare länder som Tyskland och Danmark.
Kanske men jeg tror ud fra min egen langsomme tilgang (2-3 måneder) til at forstå Google Maps
at det er et spørgsmål om tilvænding for brugeren at anvende Google maps og trafik rigtigt.
Jeg har 3-4 PC GPS programmer, en gammel Garmin, MIO mikro tablet, og 3-4 smartphones - alle med forskellige kartor.
Nogen er bedre for mig end for andre og nogen tager tid at forstå.
Vi kender alle til disse forhold.

Men online med øjeblikkelig trafik justeringer er noget nyt for mig
og det virker SUPER.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är inget fel på Googles kartor med tex Streetview men vad gäller vägnät, vägstandard m.m. verkar de ha långt kvar. Inget att undra på då Nokia och TomTom (Navteq och Teleatlas) kanske har 20 års försprång.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En årsak til at en er litt lunken til online navigasjon i Sverige er at det i den nordlige 75% av landet ikke fungerer i det hele tatt utenom smale striper lang Eveier. Prøv å bruk 3 sitt mobilnett og naviger til Kiruna eller Gradis uten å ha offline kartdata. Du kommer litt bedre ut av det med Telia, men lange strekninger mangler det dekning. Omregning av ruter som skjer på servere kan du fort glemme.

I løpet av høsten blir det noe bedre om en bruker net1, de går da over til 4G på eksisterende 450 master og nye baser med høyere frekvenser og kortere rekkevidde. Det kan gi en dekning som er nesten like bra som den danske.

F

F.d. 55451

Guest

Det låter intressant Knut, och jag hoppas att det blir en tråd på dessa pågående insatser.
Google baserar sina kommunikationsgränssnitt för registreringar på flera sätt.
Det används GPS, GPRS, WiFi, 2G, 2G Edge, 3G och 4G sammansatt i systemet.

OT Google frågade nyligen mig direkt, om de kunde använda min WiFi på en smartphone utan GPS - Jag sa ja men tankerna har snurrar liten runt i mitt huvud sedan.

I den här tråden antas Husbils värdig mobilt bredband - inte ficka bredband
eller metall sparbössa bredband. ;)

Jag kan bara beskriva hur Google Maps på nätet arbetar med seriöst 15 kilometer räckvidd - rundstrålande.
Där många förutsättningar - också husbilen har minst 4 hjul.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen