• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Onödigt vetande

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Onödigt vetande

Ja, Rune B, det visste jag. Och vad är det med det? Jag till och med vet att det du säger inte är riktigt sant. Men den stora frågan är; Vad har den kunskapen på Husbilsklubben forum att göra? Nog finns det andra frågor av större dignitet att avhandla på dessa sidor, eller,,,,?

mvh
Staffan
Hur kan du säga att denna kunskap inte har i forumet att göra ,du kan ju bara tala för dej själv eller. Fortsätt skriv Rune B vi är ju många medlemmar så lyssna inte på en röst bara. Det är både roligt och viktigt med många ämnen att läsa.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Onödigt vetande

Mera onödigt vetande!
Man kan få intrycket av mitt inlägg om Manhattan att Hudson köpte Manhattan 1609. :(
Så är det inte! Själva köpet av Manhattan skedde 17 år senare, 1626, av Nya Amsterdams blivande guvernör, Peter Minuit, för det facila priset 60 gulden. Historien berättar inte om indianhövdingarna var fulla då också. Men man kan ju tänka själv!:rolleyes:
JvH

Alla tror att affären var ett klipp, men det finns tydligen de som har räknat ut att om man hade placerat motsvarande summma med en avkastning på c:a 15 -20% per år då var det tydligen en mindre bra affär. (har inte lust att kolla påståendet, men tror att det ligger rätt mycket sanning i det)
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Onödigt vetande

Hej!
Efter alla kommentarer känner jag att jag bara måste svara, men observera att jag gör det efter att, med ett brett och roat leende, läst igenom samtliga inlägg i frågan. I

"Vi övriga som tycker att Melodikrysset , Vad funderar du på , Våra Husdjur , etc. också har en plats på forumet och läser det mesta med behållning utan att utge oss för att vara bättre eller förmer än någon annan kanske inte platsar på det här forumet , får väl precis som du ta oss friheten att framföra våra åsikter."

Rune B, jag håller med dig helt, bortsett från undertonen att jag (och dem som du buntar samman under forkortningen med flera) skulle anse oss förmer än andra. Det känns som en ojust taskspark. Men, all right, är det din åsikt så köper jag den. Och jag kan också på det bestämdaste dementera att jag ska "ha tagit illa upp" av din text om Onödigt vetande.

Att jag överhuvud taget tog till orda i frågan är jag personligen tycker att ett så här specifikt forum huvudsakligen borde syssla med husbilsrelaterade saker, men om andra tycker annorlunda så accepterar jag naturligtvis det. Men att utifrån detta bli pådyvlad en del negativa karakteristika känns inte bra eftersom undertonen är: Du ska inte tro att du är nå´t och det känns, minst sagt, tråkigt. Därmed inte sagt att jag på något sätt misskrediterar alla dem som tycker att jag har fel i sak.

"Du sägar att du/ni inte är humorbefriade men man kan ju undra när man blir så upprörd att man trots ointresse ids besvära sig med att göra ett inlägg pga. av sin upprördhet".

Jag tycker nog , återigen, att man ska kunna skilja på sak och person. Och Rune B, var snäll och förklara för mig var i min text jag uttrycker ett ointresse i ämnet och visar upprördhet, ett ord som du använder två gånger i ovan citerade text. Det ska du ha klart för dig att hade jag varit upprörd, så hade jag formulerat min text på ett helt annat sätt.

Men för att unvika denna typ av personliga påhopp i framtiden, så vill jag härmed deklarare att jag är tillräckligt intelligent för att ha lärt mig läxan och ska fortsättningsvis undvika att framföra åsikter som inte ligger mitt i strömmen.

Med vänliga hälsningar
Staffan

Men
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Onödigt vetande

Den här tråden är himla kul, den tar onödigt mycket av min tid men jag kan inte motstå utmaningen!:D För nu kan vi snacka om onödigt vetande:
Alla tror att affären var ett klipp, men det finns tydligen de som har räknat ut att om man hade placerat motsvarande summma med en avkastning på c:a 15 -20% per år då var det tydligen en mindre bra affär. (har inte lust att kolla påståendet, men tror att det ligger rätt mycket sanning i det)
För att bekräfta ditt påstående, fick jag lust att räkna på det! Köpet genomfördes för 384 år sedan. Köpesumman 60 gulden motsvarade 24 dollar. Räknat med en värdeökning av 15%/år;
1,15 upphöjd till 384 gånger 24 dollar = 4.877.327.715.289.129.203.364.848 dollar.
Ca. 4,9 kvadriljoner dollar.
Så kan man förstås inte räkna! Tänk om min pension haft sådan värdeutveckling!:rolleyes:
Historien förtäljer också att Manhattans köpesumman hade värdet 60 gulden. Det värdet sattes dock av Peter Minuit på en massa så kallade varor: glaspärlor, sprit, dåliga vapen, några häftiga tyger och annat krams.
Så om den affären inte var ett klipp så var den i alla fall ett ohyggligt, imperialistiskt, kapitalistiskt, (m.fl. superlativ), rån!
Nu, skall jag inte tjata mer om det!:cool:
Julian
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Onödigt vetande

Jag har gått över rondellen runt triumfbågen i Paris....och överlevt.
Calle

Har åkt runt där med en kompis 1966. Vi blev påkörda bakifrån strax före rondellen när han dumt nog stannade för rött ljus........
En Citroen 2 CV brakade in i bakändan på kompisens Saab 96a. Kofångaren bak trycktes in ung. 1 cm och plåten under fick en liten buckla. Cittran fick bärgas från platsen – bakre kofångaren på Saaben satt minst 5 cm över kofångaren på Cittran så där gick kofångaren rakt igenom kylarmaskeringen och kvaddade kylfäkt mm.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Onödigt vetande

Ha ha ha....en underbar tråd. Denna har allt!

Underbar fakta och saker man inte hade en aning om, totala oväsentligheter och som alltid...... lite interna strider Ha ha ha

Keep it rollin´
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Onödigt vetande

Aldrig har det vart nåt men nu är det slut!
MVH. Gunnar S
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Onödigt vetande

Nu, ett riktigt onödigt vetande om Manhattan där jag samtidigt får med lite skryt:

Jag har kört bil på Manhattan!! Där ni!:mcride:

Alve

Jag har fått parkeringsböter på Manhattan.
:mad:
Inget att skyta med. Det är den enklaste sak i världen.
Nödvändigt vetande: Jag betalade aldrig.
:D
//W
Det är aldrig för sent att ge upp!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Onödigt vetande

Svar till alla som "TYCKER Till", PÅ min dator har jag en knapp så att jag kan hoppa över det jag inte vill läsa ,finns den inte på alla datorer???
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Onödigt vetande

Ja du Rune du hade rätt ,skriver man något på forumet så får man 100 komentarer varav 70% är mer eller mindre påhopp eller gnäll , så nu är det är dags att begränsa sitt skrivande !!'håller med dej fullständigt ,
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Onödigt vetande

Jag vet att det stavas "LUGNT", inte "LUNGT" men jag blir inte lyckligare för det, snarare tvärtom.
Mvh
Harry Hymer
 
Toppen