• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Onödigt (roligt) front kamera pyssel

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Under påskhelgen började jag med ett litet onödigt men roligt pyssel.
Som nybliven husbilsägare under -07 konstaterade man ganska fort att det var nödvändigt med täckning av framrutan på sommaren för att lindra växthusvärmen (och senare också på vintern).
Men eftersom man missar så mycket när man inte ser ut längre så vaknade en liten pyssel ide.

Min Camos navigator är i alla fall bra på en sak (och det är inte uppdatering av kartor), den har flera ingångar för video signaler förutom redan monterad backkamera. Så för att inte blir helt "blind" framåt när man har täckningen på rutan så har jag monterat en minikamera i grillen så man i alla fall kan se vad som händer därute.

Glömde ta bild på locket till lådan, men det har ett 10mm hål med en 2mm lexan bit limmad inanför
Bilden på grillen är tagen i sådan vinkel så kameraögat skulle glänsa så det skall synas (till höger om Fiat märket)
Bilden inifrån bilen är svår då det var becksvart där inne och blixt reflekterar i skärmen, men man ser att det är bild i alla fall...;)

Helt onödigt naturligtvis, det håller jag med om, men ganska kul hade jag i alla fall. :D


IMG_0059.jpg

IMG_0061.jpg

IMG_0008.jpg

IMG_0012.jpg
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Onödigt (roligt) front kamera pyssel

Önskar att jag var en djäkel på el, men tyvärr så är det mest vanliga kontakter som gäller. Inte illa med en liten kamera i fronten.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Onödigt (roligt) front kamera pyssel

Kul Janne,

Du skulle kanske skaffa en signatur liknande min...:msn_idea:
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Onödigt (roligt) front kamera pyssel

Är det egentillverkad kamera, eller kan man köpa den någonstans. Bra idé för man ser ju inte framåt när rutorna fram är täckta.
:spinny:
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Onödigt (roligt) front kamera pyssel

Hej
Nej det är alltför små komponenter på kamerakortet för att (i alla fall jag) skall kunna löda fast dom... ;)
Just den här kameran har jag "knyckt" av en kompis som är i branchen, men det går att köpa från välsorterade pysselfirmor tex ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa (sök på CCD kamera på Elfa's sida så hittar ni flera olika)
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Onödigt (roligt) front kamera pyssel

Hej hade faktiskt en liknade ide men att sätta den i fönstret på alkoven dels
för å kolla framför när rutan var täckt men även över bilen framför när man
körde och som varning för grenar eller dylikt(såg en som var mont i antennen
som gick å snurra han gick nog aldrig ur bilen)

häls Mikael o Carina
 
Toppen