• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Onödig bråte i Explorer 8

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Ett problem har dykt upp! Jag uppmanas att ladda ner den senaste versionen av Adobe Flashplayer när jag vill titta på You Tube. Problemet är att när jag efter nerladdningen ska installera programmet, så uppmanas jag att stänga avFirefox(!). När jag har gjort så, händer ingenting. Fattar ingenting! Någon som känner till detta problem?

Jappe
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Är det i flashplayer installationen du får besked om att Firefox skall stängas?
Är det det, stäng firefox och filhämtarfönstret. Välj sedan "try again".
Då skall installationen dra igång. När den sedan är klar, kan du starta Firefox igen.

Om, mot förmodan, ovanstående inte fungerar, utan att den fortfarande säger att firefox körs, tar du Ctrl + alt + Delete och väljer nedersta alternativet "Start task manager" (kommer inte ihåg vad det heter i den svenska versionen.)
Finns det ingen firefox på första siden, välj fliken processer och leta upp Firefox där. Markera den och välj avsluta (svara OK på frågan).
Nu skall du kunna starta installationen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Ett problem har dykt upp! Jag uppmanas att ladda ner den senaste versionen av Adobe Flashplayer när jag vill titta på You Tube. Problemet är att när jag efter nerladdningen ska installera programmet, så uppmanas jag att stänga avFirefox(!). När jag har gjort så, händer ingenting. Fattar ingenting! Någon som känner till detta problem?

Jappe

Samma sak hände mig nu, när jag ville lyssna på webradio, jag brukar lyssna på P4 Halland, det kom upp en skylt om att jag måste installera ett plugin för windows media player, jag följde alla instruktioner, men det hände ingenting...
Jag ligger steget efter Jappe, så jag väntar att tag och ser vad det är nästa gång som inte funkar för honom:D...
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

...det kom upp en skylt om att jag måste installera ett plugin för windows media player, jag följde alla instruktioner, men det hände ingenting...

Prova att hämta denna installatör och kör den. Det är en Windows media player plugin. Den kommer från Microsofts nedladdningssida för öppen programvara. Den kan användas på XP, Vista och även nya Windows 7.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

"Är det i flashplayer installationen du får besked om att Firefox skall stängas?
Är det det, stäng firefox och filhämtarfönstret. Välj sedan "try again".
Då skall installationen dra igång. När den sedan är klar, kan du starta Firefox igen."

Ja, jäsingen! Nu funkar det! Hoppas det går bra för Anette också! Tack för hjälpen STACT!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Just det, Knut! Jag hämtade denna installatör innan jag lyckades installera Flashplayern.

Jag ber att få återkomma när nästa problem dyker upp för ett långt liv har lärt mig att även om du lyckas lösa ett problem, så blir det snart dags för nästa prövning.

Tacksam Jappe
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Några fler Firefox-tips:

Om du sparar länkar som bokmärken (favoriter) kan man få dem som en lista till vänster med Ctrl+B. Vill man se var man varit, tar man Ctrl+h (historik) istället.

Är sidan du besöker svårläst, Ta Ctrl++ så blir den större. Ctrl+0 återställer till standard storlek och Ctrl+- gör sidan mindre. Samma effekt fås genom att hålla in Ctrl och använda scrollhjulet på musen.

Är du inte nöjd med de ikoner som visas vid adressfältet, högerklicka vid en av knapparna och välj "anpassa". Nu öppnas en ruta och du kan dels dra ikonerna i denna till valfri plats på menyn. Du kan också ta bort dem du inte vill se, genom att släppa dem i rutan.
Dessutom kan du nu flytta adressfält och sökruta till valfri plats. Jag placerar alltid sökrutan bredvid Hjälp-menyn, för jag använder den ofta.

Apropå sökrutan, Om du klickar på den lilla svarta pilen, kan du välja en annan sökmotor och lägga till ännu fler, om du inte tycker de som finns räcker. Exempelvis har jag lagt till Tyda.se - Både ett lexikon och en engelsk/svensk ordbok. Skriv in ett ord vilket som helst och du får veta dels vad det innebär och vad motsvarande ord heter på engelska/svenska. Jag har haft mycket nytta av den sidan.

Jag skulle för övrigt tro att de flera av tipsen även går att använda i IE, med vissa variationer.

(Kanske skulle startat en egen tråd för Firefox-tips...)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

STORT TACK till alla som hjälpte mig vid installationen av Firefox och ett alldeles särskilt tack till Bonath som övertygade mig om Firefoxs förträfflighet och till STACT som hjälpte mig med div. finesser.

Min gamla dator har fått nytt liv och jag är helnöjd!

:):):):):)

Glad och lycklig Jappe
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Skall jag göra det? Då det främst är en husbilsklubb, känns det lite väl offtopic att starta en tråd bara för det. Dessutom är jag osäker på om jag har så väldigt mycket mer att komma med till en sådan tråd.
Det var något jag slängde ur mig när jag skrev ovanstående inlägg i en tråd om IE8.
Men ni är i alla fall två som visat intresse, så det som var en förflugen tanke kanske är värd att gå vidare med.

Jag skall grunna lite på vad som skulle vara bra att ha reda på för att underlätta användandet av framförallt Firefox.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Stact!
Din hjälp har varit till stor nytta för fler än bara oss som svarat gissar jag!
Alla kanske inte undrar/svarar!
Under denna rubrik, Internet och dator är en tråd om bara Firefox helt OK att ha tycker jag!
Klart att vi ska ha "off-topic"-trådar! Annars skulle sidan vara tråkig! Kanske just därför det är så många medlemmar som sökt sig till HBK, för att det inte enbart handlar om husbilsrelaterade ämnen!
/Annette
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Det känns litegrann som om vi försöker "pressa" STACT till att hjälpa oss med våra problem när det gäller Firefox. Jag är mycket nöjd med den hjälp jag har fått hittills och skulle STACT välja att inte engagera sig mer i detta ämne så respekterar jag det, naturligtvis.

Jappe
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Naturligtvis är allt arbete med inlägg på frivillig bas, jag är glad och tacksam för de tips jag fått hittills, men håll med om att en samlad tråd med Firefoxtips hade varit bra. I den kan ju alla som har nåt att tillföra skriva. Eftersom det var jag som gav tipset om Firefox, har jag väl lite skuld i det hela, men jag har inte mer att komma med än att jag trivs bra med den webbläsaren, och så slipper jag använda Microsoft. Jag använder sv: Välkommen till OpenOffice.org också men har ännu inte vågat mig på Linux.se - Information om Linux
Calle
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Inga problem, jag förespråkar ofta Firefox i foruminlägg där det pratas/frågas om IEs tillkortakommanden....

Jag återkommer vilken dag som helst ;) med tråd i ämnet.

Open Office är också en trevlig programsvit som är riktigt bra.
Linux testar jag med jämna mellanrum, men kommer tillbaka till bekanta windows varenda gång (hittills). Men Ubuntu har kommit långt i strävandet att skapa en användningsbar Linuxversion.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Jeg må være enig med Stefan. Eneste grunn til at jeg fortsatt kjører Windows er et par programpakker som jeg ikke har funnet et fullgodt alternativ til.
Det ene er navigasjonspakken vi bruker i stedet for en vanlig GPS, det andre er et bildeadministrasjonprogram Thumbsplus. Ubuntu er i nyeste utgave en meget bra løsning for alle andre applikasjoner.

Firefox bruker jeg som hovedalternativ begge steder, selv om jeg har IE8 og Chrome installert på windowsmaskinene. Til epost bruker jeg Thunderbird på begge OS. Open Office er blitt mitt førstevalg også der, har igjen på en maskin en Office 2007 fra den tiden jeg drev support på dette.

For de som har lyst til å prøve Linux - skaff en Live DVD eller CD av nyeste Ubuntu og boot fra denne. Du kan da teste alle funksjoner uten å endre noe på maskinen. Det finnes mer kompakte installasjoner, men ubuntu har nesten alle applikasjoner installert. Den går litt saktere ved kjøring på denne måten enn om den installeres, men en får god følelse for hvordean den er i bruk.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

När jag installerade IE8 så försvann möjligheten att få upp den "popup text" (kommer inte på vad det kallas) som visar början på innehållet när man pekar på ett inlägg. Någon som vet vilken inställning som ska göras för att få tillbaka detta?

Fick samma problem som du men upptäckte att jag kunde klicka på en "knapp" som heter Kompatibilitetsvy: ... , sitter till vänster om uppdatera i översta raden. Vips så var funktionen tillbaka igen :)

//Kicki
 
Toppen