• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Onödig bråte i Explorer 8

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Eftersom vissa websidor har börjat kräva att jag ska uppdatera från Explorer 6 till Explorer 8, så gjorde jag det. En massa bråte dök upp högst på sidan och jag började tålmodigt försöka avlägsna den men det var lättare sagt än gjort.

Jag lyckades bli av med den värsta bråten men fortfarande har jag tre rader kvar. Tidigare hade jag bara en rad och den räckte mer än väl för mina behov.

Finns här någon som vet hur man gör för att bli av med bråten?

icon8.gif


Förargad Jappe
 
Senast ändrad:

Niels

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
4258
Medlemskap
2021
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Hej gå in på (alla program) sedan går du in på (systemverktyg)
därefter går du in på (systemvrktyg) där kan du återställa datorn
till en tidigare tidpunkt !
Detta gällar Windows vista och windows XP
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Hej gå in på (alla program) sedan går du in på (systemverktyg)
därefter går du in på (systemvrktyg) där kan du återställa datorn
till en tidigare tidpunkt !
Detta gällar Windows vista och windows XP

Om jag gör som du föreslår så får jag väl tillbaka Explorer 6 antar jag. Jag blir nog tvungen att behålla Explorer 8 eftersom många websidor kräver det och flera också snart kommer att göra det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25017

Guest
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

När jag installerade IE8 så försvann möjligheten att få upp den "popup text" (kommer inte på vad det kallas) som visar början på innehållet när man pekar på ett inlägg. Någon som vet vilken inställning som ska göras för att få tillbaka detta?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Hej Jappe!

Har du provat följande?

- Klicka på Visa i menyraden
- Under Verktygsfält kan du se vilka verktygsrader som är förbockade.

Vet inte om det hjälper dig, men prova att "bocka av"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

När jag installerade IE8 så försvann möjligheten att få upp den "popup text" (kommer inte på vad det kallas) som visar början på innehållet när man pekar på ett inlägg. Någon som vet vilken inställning som ska göras för att få tillbaka detta?
Det finnes under vektøy instillinger et valg om kompatibilitet med eldre utgaver, slå på dette. Vi har ikke oppgradert web-motoren slik at den krever IE8 eller Firefox 3.5 :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Hej Åke! Nog har jag gjort som du föreslog och rensat på det viset. Vad jag försöker bli av med är adressfältet, "favoriterikonen" och ett fält som visar vilken sida jag är på + ett Googlefält.

Jag behöver bara "blädderpilarna", uppdateringsikonen, menyraden med Arkiv Redigera o.s.v. och möjligen ett förminskat adressfält. Allt detta gick tidigare att få in på bara en rad, vilket ju gav större arbetsyta på skärmen.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Et knep jeg bruker på min lille PC er F11 knappen, og vekk var allt som ikke hadde med siden å gjøre. Dette fungerer både i IE8 og FF 3.5

Satt litt og lekte meg med IE8 oppsett - det er 2 linjer som er vanskelig å bli kvitt: linjen med navigasjonsknappene, adressefeltet og søkefeltet pluss linjen med tabs. Denne siste kan du fjerne ved å slå av tabbed browsing (jeg har engelsk IE8). Menylinja kan du få på plass igjen ved høyre museknapp på en av linjene på toppen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Om du högerklickar på menyraden får du fram olika alternativ som du kan bocka av.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Nu har jag använt mig av Firefox ett dygn och jag är imponerad! Tack igen, Calle!

IE8 kan slänga sig i väggen! Finns det några brister hos den här webläsaren egentligen? Någon som har större erfarenhet än jag, kanske har något negativt att säga om Firefox?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Det finnes noen web utviklere som har brukt Microsoft Activ-X komponenter i sine sider, disse sidene funger kun med IE. Er det en viktig side så klag til de som har den og bruk IE for disse få sidene. Jeg ser at det stadig blir færre slike sider på nettet, etter at flere av komponentene ble identifisert som virus og sluttet å funger i IE også. Selv mot Microsoft sine egne servere bruker jeg nå FF, den eneste som jeg har funnet som krever IE er windows update tjenesten.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Jag förmodar att det är viktigt att uppdatera Windows ibland. Kan man inte då tillfälligt göra IE till sin standardwebläsare och därefter återgå till Firefox utan att skämmas?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Du trenger ikke å bytte standard, jeg kjører hele tiden med FF som standard. Om jeg av en ubegripelig årsak trenger IE så starter jeg den masnuellt. For windows update - bruke menyvalget i startmenyen så brukes IE for dette.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Nu har jag också hamnat där...min dator hade uppgraderat sig själv till IE i morse när jag vaknade (den var inte avstängd, jag glömde det igår kväll).
Nu är det en massa konstigheter här...
Men att byta webbläsare vet jag inte om jag har lust med, jag är inte så bra på data, nu har jag lärt mig detta så vågar man inte hoppa på nåt nytt...det är alltid så när man gör nåt i datorn, så ändras en massa inställningar, som man sen inte vet hur man ska få tillbaks som det var innan...
Nu till IE8. Förut kunde man hålla muspekaren över senaste ämnen på startsidan (HBK:s), så kunde man se lite av texten som har skrivits i det första inlägget, men nu går inte det längre...hur får man tillbaks det???

Dessa datorer...

/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Jaha, nu har jag installerat brandräven....
Men till att börja med så försvann den automatiska inloggningen hit. Har alla mina lösenord försvunnit nu?
Mitt google sökfält försvann också...
Få se hur jag gillar detta eller ej...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Hver webleser har sin måte å lagre pålogginger og løsenord. Google søkefeltet skal normalt være til høyre for adressefeltet i Firefox.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Onödig bråte i Explorer 8

Byter man webbläsare så måste man ange inloggningsuppgifter en gång till, men det behöver du bara göra en gång (för varje sida).

Det finns många fördelar med Firefox kontra IE, snabbheten, enkelheten och alla plugins man kan använda.

Mina plugin-favoriter är:
Adblock. Det går inte att besöka exempelvis Aftonbladet utan den.
IE tab är bra för de få gånger man hamnar på en sida som bara fungerar i internet explorer. Högerklicka på sidan du besöker och välj "Visa sidan i en IE-flik" så används IE istället - i Firefox.

Jag använder ett par till men dessa två, tillsammans med Tab mix plus är de jag har mest användning av (den sistnämnda kräver en del inställningar tills man får det som man vill och kan betraktas som lite överkurs).

Bra att veta; Om du håller ner Ctrl-knappen och klickar på en länk, öppnas den i en ny flik bredvid sidan du är på (numera fungerar IE på samma sätt för övrigt).

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen