• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Onödig besiktning

Inte jag heller & då har jag tandemaxel. Bromsarna är jämna & jag har aldrig behövt göra något åt dom. Kanske blir det annorlunda i år eftersom ett bakhjul har låst sig. Men det är ju inte ett olösligt problem, med lite mickel kommer det att ordna sig.
 
Parkeringsbroms skall kunna användas som nödbroms,problemet är att dom är dimensionerade för 3,5ton sedan monterade i ett chassi på 5ton ,då blir det problem att fylla procentsatsen som krävs för godkänt.
Håller inte riktigt med dej där, åk utför en brant backe i låt oss säga 80 km släpp bara på å dra ``parkeringsbromsen`` för fullt, så kan du återkomma efter den upplevelsen , väntar med spänning på din kommentar.:wideeyed:
 
Har en ny 4.5 ton bil ,den gick igenom besiktningen med en procent marginal,ofta problem på tunga bilar säger besiktningen, nästa gång skall jag justera in handbromsen innan.
Nödbroms,men tro inte att broms på bakhjulen kommer ge mer än lite effekt,bättre än inget.
 
Tramspriblem med handbromsprovet, vem har någonsin haft problem med handbromsen på en husbil? Används var gång man skall ställa bilen i våg med hjälp av klossar! Och att den skall användas som ”nörd”broms?
Finns ngt som heter motorbroms oxå, lär hur det funkar så slipper du nödbromsa med handbromsen!
 
Det är solklart vilka regler som gäller.
Min poäng är att det är fel på reglerna.
Typ att jag måste besikta en helt ny husbil bara för att den väger över 3,5 ton.
När den bli 50 år gammal däremot blir den befriad från besiktning.
Vilken paradox!
 
Reglerna för tunga fordon förändrades inte när de nya besiktningsreglerna började gälla.

Tunga fordon som personbilar, lastbilar, bussar och tillhörande släpvagnar, med en totalvikt över 3 500 kg, ska kontrollbesiktas första gången inom 12 månader efter att fordonet för första gången togs i trafik. Därefter kontrollbesiktas fordonet senast 12 månader efter den månad då senast föregående fullständiga kontrollbesiktning ägde rum.

Exempel: Om du besiktar i april, ska nästa
kontrollbesiktning ske senast den sista april året efter.

Tunga fordon som är 50 år eller äldre kan befrias från besiktning under förutsättning att fordonet inte har ett meddelat körförbud, utgånget föreläggande eller körförbud på grund av en utebliven periodisk kontrollbesiktning.
 
Hej

Håller med dig sjoeog65.

Två identiska bilar där den ene är reggad 3,5 ton och den andre 3,75 ton. Men besiktningsreglerna skiljer oerhört mycket särskilt när bilarna är nya.

Man borde mer ta hänsyn till att det är fritidsfordon som inte rullar så många mil på ett år och inte likaställa dom med tung lastbilstrafik.

Med förhoppning om en ändring framöver.
 
På vår förra bil som hade maxichassi fick vi en 2:a på första besiktningen efter att bilen körts 340 mil. Fiat ville inte ta ansvaret men jag fick sedan kompensation från firman jag köpt bilen. På vår nuvarande bil lät vi justera handbromsen innan första besiktningen efter 255 körda mil. Bilen gick igenom!!
 
Vilken stor skillnad är det på på pb 1 o pb 2 förutom besiktnings intervallerna . och ja när fordon inte går mer per år och står still så blir det mer fel. Kanske därför bland annat handbromsen/reservborms funkar dåligt. Tur att dem drog tillbaks att dåligt p.broms skulle bli körförbud. Det är väl dålig konstruktion om det inte funkar mer än ett år eller.
 
Tillbaka
Toppen