• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvandlare/dator

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Jag har en enkel laptop.Fujitsu Siemens Amilo Li 1705 som jag tänkte ha med i husbilen. En omvandlare vore ju bra men det visar sig att jag måste veta om det skall vara sinusvåg eller nåt annat. Hur får jag reda på det? Försökte med att kolla manualen för datorn men jag fattade noll. Är det någon som vet något? Påskhälsningar från Hasse!:wideeyed:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Omvandlare/dator

Det brukar vara bättre och mindre batteribelastande att använda en transformator direkt från 12V till datorns driftsspänning - vanligen runt 19V. Att gå omvägen att först transformera upp till 230V och sedan låta datorns nätaggregat transformera ner till runt 19V kostar 10-20% förluster vardera vägen.
Kolla datorns driftsspänning och skaffa en omvandlare från 12V istället. Finns förmodligen hos Kjell & Co eller Clas Ohlson för ett par hundralappar. Både billigare och effektivare än att skaffa en inverter och behöva bekymra sig om sinuskurvor.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare/dator

Helt rätt som Roland & Viola skriver,:msn_thumbup:
Du kan också gå in på en databutik och tala om att du skall driva din laptop med ett 12 volts batteri, vad skall jag ha för "sladd" emellan, då får du veta direkt vad du behöver men det blir en par hundra lappar mera än på Clas O och Kjell & Compani,

Lennart
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare/dator

Det finns förluster även i DC/DC omvandlare så skillnaden beroende på vilken typ som man använder blir inte speciellt stor.

Det enklaste är att satsa på en omformare som kan drivas med både 12 Volt DC och 230 V AC som t.ex. mCube Pro, då kan man ha samma nätdel både i husbilen och hemma.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Omvandlare/dator

Det är stor skillnad på effektförbrukningen mellan DC/DC omvandlare och DC/AC/DC omvandling.

Jag har DC/DC i bilen och den vanliga till PC'n hemma. Då är det bara datorn som ska flyttas mellan hem och bil.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare/dator

Visst finns det skillnader, jag har sett DC/DC omvandlare med verkningsgrad på 85% och DA/AC på 94%. Vilken teknik väljer du då?

Jag tror att det handlar mer om kvalitet på utrustningarna du köper
 
Toppen