• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ompackning av taklistätning

F

F.d. 24208

Guest
Hej

Jag har en frankia A6100 -97 som har en taklist i vinkel på varje sida som går runt hela bilen(Se bild). Jag håller på och renoverar efter en takskada och måste därför ta av listerna för att byta reglarna på insidan av taket.
För att få det helt tätt så tänkte jag då packa om de utvändiga listerna med nya tätningar och eftersom jag inte har gjort eller känner någon som gjort detta förut så har jag ett par frågor som jag skulle vilja ha svar på innan jag börjar.

Tror ni det kan vara butyl under plastlisten mot taket eller finns det plastlister som också fungerar som tätning? På vissa platser kan jag se att det tränger fram något svart/vitt knottrigt. Kan detta vara torkad butylmassa?

https://docs.google.com/file/d/0BxsKsvU7ROQKM0xMZTlnR2ZKUDg/edit

Var tror ni?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ompackning av taklistätning

Tviler sterkt på butyl til dette, mer mulig at det er brukt sikaflex. Dette oppdager du når du starter på demonteringen, sika eller tilsvarende er da som en gummilist som sitter fastlimt på begge sider og må splittes i midten - bruk en bred brytbladkniv med nytt blad og langt blad. Kan lønne seg å ha noen trekiler å presse inn i fogen.

Skruvene er normalt bare til å holde sakene sammen mens limet herder. Det er ikke noen kul jobb, men med flid går det,

F

F.d. 24208

Guest

Tviler sterkt på butyl til dette, mer mulig at det er brukt sikaflex. Dette oppdager du når du starter på demonteringen, sika eller tilsvarende er da som en gummilist som sitter fastlimt på begge sider og må splittes i midten - bruk en bred brytbladkniv med nytt blad og langt blad. Kan lønne seg å ha noen trekiler å presse inn i fogen.

Skruvene er normalt bare til å holde sakene sammen mens limet herder. Det er ikke noen kul jobb, men med flid går det,

Alltså listen er den som sitter på utsidan av husbilen! Är det den du menar?
1.JPG

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja, men jeg trodde de var en noe bredere list - denne kan være uten strukturell funksjn og ba være tettet med butyl. Så smal list er uansett enkel å ta løs, og en ser fort om det er sika eller butyl, den første hard som mykplast butyl fortsatt klebrig i kjernen.

Toppen