• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omnistore 6502 (6900) låsproblem

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Hej ! Har en Kabe -07 med 6502 (6900) med integrerad markis som låser, (hör klicket när klackarna åker i) men inte låser upp !!! måste då veva ut och känner att det tar emot, sedan "bang" så åker den ut ... Någon kunnig som kan leda mej i rätt riktning. (Borde det inte vara så att klackarna mekaniskt åker upp när man vevar ut)

Tack på förhand ...

Stefan
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Hej ! Har en Kabe -07 med 6502 (6900) med integrerad markis som låser, (hör klicket när klackarna åker i) men inte låser upp !!! måste då veva ut och känner att det tar emot, sedan "bang" så åker den ut ... Någon kunnig som kan leda mej i rätt riktning. (Borde det inte vara så att klackarna mekaniskt åker upp när man vevar ut)

Tack på förhand ...

Stefan
Du behöver justera armarna lite, sitter justering på armarnas fästen i boxen.
Det är en liten insex som skruvas inåt för att höja armarna något, måste lossa en mutter som sitter på denna insex sedan skruva in något för att höja dom.
Ta lite i taget och prova dig fram så ska den gå lätt.
 

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Hej och tack för ditt svar.

Den muttern har jag inte hittat ... bifogar bild på infästningen ...
 

Bilagor

  • DSC_6526.JPG
    DSC_6526.JPG
    669,4 KB · Visningar: 64

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Hej och tack för ditt svar.

Den muttern har jag inte hittat ... bifogar bild på infästningen ...
Hej!
När du vevat ut markisen så har du armarnas infästning i boxen, där har du genomgående bultar som håller fast armarna, om du lyfter på markisen så bör du se att den kan åka inåt i överkant?
För det brukar vara ett mellanrum.
Om det inte sitter en isex där så är det på dom genomgående bultarna som du lossar eller drar åt mutter för att justera höjden på armarna.
 

stefan_c

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Hej igen ... vår markis har inte dom dubbla bultfästena utan bara en bult, vilket är skumt, har inte sett det på någon reservdelslista, blir väl att ta fram tig svetsen :) , är det någon som vet hur låsklackarna skall fungera ?
 
Toppen