• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

omni nova , dålig svag signal ?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: omni nova , dålig svag signal ?

Naturligtvis inte, varför skulle det hjälpa. Säljaren slösar med din tid. Du kan kolla alla dina anslutningar på kontakterna och mäta så där är spännng ut till utomhusdelen. Om du inte får ordning på det då så antingen så köper du ny antenn eller får hjälp av någon som har en mät mottagare. Se bilder här http://www.husbilsklubben.se/forums/t46191-2/#post339163 går inte att felsöka annars.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: omni nova , dålig svag signal ?

Jag har exakt samma problem, jag köpte omni novan för 3-4 år sedan och det är sällan jag har bra bild klagade hos tillverkaren första året och skickade tillbaks den till dem och
fick den i retur med svar att det inte var något fel på den.
Det djävliga är att man slösar bort så många timmar i tron att man själv har gjort något
fel vid montering och kabeldragning och dessa ändlösa timmar man har slösat på att försöka ställa om i tv apparaten, idag kan jag bara konstatera att den fungerar bra i städer och i närheten av tvmaster men där får jag bild i tv om jag fäster koaxialkabeln med tejp i min hand och spretar med fingrarna:wink:
allt går att sälja med mördande reklam, dyr var den också
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: omni nova , dålig svag signal ?

lulebo
Ser att du inte gillar denna antenn. Du har ingen aning alls om var felet är, och det är inte troligt att det är fel i produkten. Men ett litet fel eller missförstånd i installation kan göra att det inte fungerar så bra. Om du läser mina inlägg i denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/457672 så kanske du har lite förståelse för problematiken. Har du ingen mätmottagare så vet du absolut ingenting.


Jonas & Cina
När jag letade efter ett gammalt inlägg för att svara lulebo så läser jag att ni varit nöjd med er antenn. Kolla det jag skrivet om i mina inlägg tidigare.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: omni nova , dålig svag signal ?

Jag har monterat tillbaks den gamla rundstrålande antennen (tysk tror jag) och den fungerar bättre, vid tillfälle ska jag ta den till en antennfirma där de ska få montera
och jämföra dessa 2 en billig och en dyr. Jag har så svårt att tro att jag skulle ha
gjort något fel i kabeldragningen då det ju inte är så särskilt avancerad inkoppling.
Med vänlig hälsning
Göte
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: omni nova , dålig svag signal ?

Nä nä, det är inget avancerat alls när man får det att fungera. Men när det minsta bråkar så är man blind utan instrument.
Jodå jag har också roat mig med att göra mätningar på antenner såsom Omni nova, Diginova, Digicamp och Kama DAE100 som jag skickat ner till fabriken i Santiago de Compostela då vi hade diskussion förra året.
 
Toppen