• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

omni nova , dålig svag signal ?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hej
Vi har en fast monterad omni nova på vår husbil och får nästan aldrig bra bild utan en massa störningar i ljud ich bild hela tiden. Har aldrig varit med om en störningsfri bild under en sändning. Störningarna kommer ganska regelbundet var 20 sekund då bilden blir pixlig och ljudet försvinner någon sekund. Det sitter en liten antennförstärkare bredvid teven och den lyser grönt. Slår jag av den får jag inte in någon bild alls. Tror ni att vår antenn är trasig? Antennen sitter monterad på en fast fot ca 20 cm från taket och är riktad bakåt. .

20130922_140932.jpg

Senast ändrad:
Sv: omni nova , dålig svag signal ?

Om du inte redan har försökt detta kan det vara ett tips:
Hade samma antenn med detta problem, men jag hade en liten förstärkare(av metall). Det visade sig att jag hade kopplad signalen från antennen till utgången från antennförstärkaren. Otroligt nog så gick det att koppla fel med dom kontakterna som satt där.
Byte om kontakterna då funkade det.
Antennen är rundstrålande så någon inställning skall inte behövas.

Lycka till vidare!

Förmodar att det är en "riktantenn" du har på taket. Vill du ha bild får du vända bilen mot sändaren, eller montera antennen på en rörlig mast.
Vill du inte göra hål i taket är nog en "rundstrålande" antenn enda lösningen.

Senast redigerad av en moderator:

Hej
Jag har samma antenn som du har. Min är dock moterad på ett rörligt antennrör. Om jag inte riktar min antenn så får jag ibland samma problem som du har. Detta händer dock inte alltid utan ibland. Har du något annat som kan störa signalen ex rails. Jag har detta på min bil och rekomenderades rörlig antennfot och det funkar. Det ser på bilden ut som om din markis går kanska högt upp nästan som mina rails så att höja antennen kanske vore något.

Jag tror att den sitter för närma taket, vi får nästan alltid höja för att få bra bild.
Annars är det en jätte bra antenn.

Hej

Har en omninova monterad exakt som din, o den fungerar alldeles utmärkt.
Faktiskt den bästa antenn vi har haft på nån av våra 11 husbilar.

Utgår från att det verkligen är en omninova o inte en diginova som är en riktantenn men som ser likadan ut.

Skulle misstänka att det kan va nåt fel på grejorna.

Hejs
Claes 105

Hejsan!

Tack för era svar och tips . Det är en Omni Nova så den är nog inte rundstrålande.
Den sitter ju monterad på ett fast rör och går inte att vrida eller höja inifrån bilen.
Kanske får skaffa en annan antenn då , men den här skulle vara toppen enligt säljaren när vi köpte bilen förra våren...

Hej igen

Omninova är rundstrålande och Diginova är en riktantenn.

Mitt förslag är att du kontaktar generalagenten som ,om jag kommer ihåg rätt, heter MACAB o finns i Malmö.

Kanske kan dom hjälpa dig med tips o råd.

Annars kan du ju åberopa garantin om den finns kvar.

Denna antenn anses av många som den bästa på marknaden bl a av marinen som har den på en del av sina fartyg.

Lycka till
Hejs
Claes 105

Antennen är nog bra, det är monteringen som är fel, man behöver kunna höja och rikta även s.k. rundstrålande antenner när signaler är dålig. Montera den på en mast så får du riktig funktion. :)

Byt antennkontakterna.Har haft samma problem på mina,både på lastbilen o husbilen.Orginalkontakterna såg helt okej ut men var helt värdelösa, behöver nu aldrig rikta antenn

Har du själv monterat den? Omninovan är rundtrålande och är tänkt att vara monterad som på bilden eller i toppen på masten på en båt och macab finns i Trelleborg. En rundstrålande antenn är halvkass på alla hål men denna är en av marknadens bästa. Den kan vara trasig, den kan vara full av vattten eller en skitgrej i din installation såsom en dålig kontakt. Var påfelsökning i en husvagn i fredags och man brukar bara ha ett fel, men där var fel i spänningsinsertern och fel i en kombinner som satt bakom antennuttaget på inredningen. Bytte insertern och tog bort kombinern och monterade nya kontakter överallt. Men det är ju lätt när man har ett mätinstrument till detta. Köper du ny antenn så skall du se till att där är inbyggt LTE filter då det skall vara före alla aktiva komponenter. Kan fungera att eftermontera men är inte så bra. Externa filter är bättre men dom skall helst vara inuti utomhusdelen. Orsaken till detta är att 4G operatörerna drar igång på fler ställen i landet i det före detta övre TV bandet.

Börja med att lyfta den från taket, och vrid den, många har gjort erfarenheten att mottagningen blir mycket bättre då! :)

Tack för era synpunkter..

Jag fick tips från säljaren att lossa den och vrida den i riktning ifrån markisen.
Får testa det i helgen så får vi se om det blir bättre av det ...

Han skojar med dig, tittar du på diagramet så ser du att antennen har samma mottagning 360grader. Varför skulle du vrida den, berättade han det. Nästa gång du stannar så är det nya förutsättningar. Det behöver du inte lägga tid på.

Bilagor

Hej har haft tre olika hb med denna antenn två bilar har det funkat kanon på. Ena bilen funka det aldrig bra på ingen kunde säga varför varken de som monterat den husvagnsvenssons i Lidköping eller de som tar in antennen det företag ni ovan nämner det som gissades om i mitt fall var att antennen behövde mer höjd och att ac samt solcell på taket kunde störa. Har idag en monterad på samma sätt och läge som din och det funkar kanon. Knepigt detta!

Testade att vrida antennen i riktning ifrån markisen enligt säljarens förslag men det blev tyvärr inte bättre för det....

Tillbaka
Toppen