• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omkring en verklig schweizer-kniv med erfarenhet och makro.

F

F.d. 55451

Guest
För min son, svärson och jag började det hela i ca. 20 år sedan.

Tre slagfärdiga "pojkar" går in i en kniv butik i Martigny, Wallais, Schweiz.
Ser en äldre dam som kund, prata med en ung kvinnlig expedient - på franska.
Vi ser oss omkring och förnedrar mycket "skräp" i butiken, osv.

Den äldre damen lämnar butiken.
Och den ca. 30 år gammal kvinna expedient kommar till oss och frågar "var något jag kunde hjälpa" på perfekt danska.
stor överraskning :oops: -:confused:
Vi kommer vår ärende - chockade det danska.

Meeen vi undrar om hon vet vad hon säljer?
Vi ble i ett trevligt och artigt sätt "infört" en kunskap som gjort oss helt på skam, trots den typiska schweiziska underdrivning.
Resultatet blev att vi gick från butiken ha' köpt för mer än tusen kronor (1993 pris) fickknivar och en stor kunskap om kniv kvalitet.

Upplevelsen vi aldrig glömmer.:yes:

Här ett exempel på vad Wenger schweizisk kvalitet kan vara:
En liten modell till en nyckelring.
Knivs bladet är lätt fjädrande krom / nickelstål - inte lätt legering där det ska vara skarp.
Detta ger fördelen att den tunga belastning effekt, överförs mindre till tappen som håller bladet på stammen.
SAM_0111.JPG

Saxsen är en liten studie i finesser.
Någon som använder en enkel fjäder för saxen öppnas igen efter ett klipp.
Här är det kraft overförd från högkraftfjädern placerad i handtaget för att hålla verktyget i viloläge.
Notera den vinklade kontaktytan mellan fjädern förlängning och sax handtag för att få sax käkarna att trycka mot varandra.
Den maximala mellanrummet mellan käkarna sax begränsas av en ås i en avlang hålighet.
Stiftet i saxen, en skruv i skruven med lås.
Saks Käkar med mycket små tänder som hindrar stycket fortskrider genom klipp.
Nästan inga synliga märken på snittet.

SAM_0115.JPG , SAM_0118.JPG

Dessutom finns det i fickkniven, som så många andra, en fingernagel renare, tandpetare och pincett.

SAM_0120.JPG

PS. bilder tagna med Samsung WB150F 14 mpix - program, inte blixt, 800 iso, makro med 1 fokus, bildstabilisering, automatisk zoom, ljusstyrka hela bilden.
Morgon ljus under takfönster.
Inta redigerad.
shutterspeed12345.jpg

:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen