• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omkörning

F

F.d. 4356

Guest
Har en fråga som diskuterats ,o alla har olika svar.
Är det någon som vet om omkörningsförbud även gäller husbilar över 3,5t när skylt om omkörningsförbud kommer.Husbilar är ju reggade som p 2.men vikten finns ju där.Vet någon vad som gäller.
Kai rapido 10000:mcride:
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Omkörning

Ja visst är det så, omkörningsförbud över 3,5 ton gäller alla bilar som överskrider denna vikt. Så sa en polisman och god vän till mig. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Omkörning

Har en fråga som diskuterats ,o alla har olika svar.
Är det någon som vet om omkörningsförbud även gäller husbilar över 3,5t när skylt om omkörningsförbud kommer.Husbilar är ju reggade som p 2.men vikten finns ju där.Vet någon vad som gäller.
Kai rapido 10000:mcride:

Lite otydlig fråga.
Men är det omkörningsförbud så gäller det nog även PB klass2. Motorcyklar och mopeder får köras om. Ibland finns det även en tilläggstavla som undantar t.ex traktorer och eller arbetsredskap.
Rent juridiskt räknas nog PB klass2 som personbil utan hänsyn till fordonet vikt.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Omkörning

Hej. Som frågan är ställd är det helt omöjligt att svara. Men om det är skyltat omkörningsförbud för lastbilar så gäller detta inte för pb 2.

:)
stig
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Omkörning

En husbil med "tung-skyltar" ÄR tungt fordon och får ej köras om, en husbil UTAN "tung-skyltar" ÄR personbil/lätt lastbil och FÅR köras om. Gäller tekniskt sett, tyvärr, också tex PB2-reggade 12m bussar och liknande.
Men man får väl leta reda på lite sunt förnuft också! ;)
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Omkörning

En husbil med "tung-skyltar" ÄR tungt fordon och får ej köras om, en husbil UTAN "tung-skyltar" ÄR personbil/lätt lastbil och FÅR köras om. Gäller tekniskt sett, tyvärr, också tex PB2-reggade 12m bussar och liknande.
Men man får väl leta reda på lite sunt förnuft också! ;)


Fattar inget ting, vad menar du med "tunga skyltar" och när är det särkilt förbud mot att köra om " tungt fordon"? det finns ett förbudsmärke C29 där det är förbjudet för tung lastbil att köra om, obs! tung lastbil o inget annat, sunt förnuft, jo tjena!! :)
Du kan ju läsa mitt inlägg nr5 och länkarna.

mvh
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Omkörning

C27. Förbud mot omkörning



Från vägmärkesförordningen

Märket anger förbud mot att köra om andra motordrivna fordon än tvåhjuliga mopeder och tvåhjuliga motorcyklar utan sidvagn
(Eftersom det står motordrivna fordon gäller det alla motordrivna fordon)


C29. Förbud mot omkörning med tung lastbil


Från vägmärkesförordningen

Märket anger förbud mot att med en tung lastbil (över 3500 kg) köra om andra motordrivna fordon än tvåhjuliga mopeder och tvåhjuliga motorcyklar utan sidvagn.
(Här nämns bara tung LB vilket också leder till att det bara gäller tung LB)


Så länge HB är registrerad som Pb alt. Pb klass 2 så är det bara C 27 som vi/ni behöver ta hänsyn till, oavsett vikt.

När det gäller trafikförordningen skall man inte läsa mellan raderna, visst finns det undantag men då framgår det längs bak i varje kapitel.
Står det inte uttryckligen att det är förbjudet så finns det inget förbud.

Enkelt :twitcy:, nja, för den som inte vet hur man läser lagar och förordningar så kan det bli tankevurpor, fullt förståligt.

sven-A
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omkörning

De fleste andre land har for C29 en tekst som tilsvarer motordrivna fordon över 3500 kg, så der er det ingen tvil. I mange land går grensen for tung lastbil ved 7500 kg.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Omkörning

I Norge står det også lastebil og dermed kan vi med bobiler (M1) kjøre forbi, men i Norge er fartsgrensen 80Km/t for kjøretøy over 3,5t. Derfor kan vi ikke kjøre forbi om farten på kjøretøyet som skal forbikjøres er over 80km/t.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Omkörning

Fattar inget ting, vad menar du med "tunga skyltar" och när är det särkilt förbud mot att köra om " tungt fordon"? det finns ett förbudsmärke C29 där det är förbjudet för tung lastbil att köra om, obs! tung lastbil o inget annat, sunt förnuft, jo tjena!! :)
Du kan ju läsa mitt inlägg nr5 och länkarna.

mvh

Sorry, får KÖRAS om ska det vara.

Sunt förnuft bör väl alltid användas vid omkörning, oavsett vad skyltar eller regler säger?

Dessa skyltar som ska sitta baktill på tunga fordon menar jag.

reflex-tung-lastbil.png
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Omkörning

Sorry, får KÖRAS om ska det vara.

Sunt förnuft bör väl alltid användas vid omkörning, oavsett vad skyltar eller regler säger?

Dessa skyltar som ska sitta baktill på tunga fordon menar jag.

reflex-tung-lastbil.png
Denna skylt ska sitta på lastbilar med totalvikt över 3,5 ton. INTE på någon annat fordon.

MVH

Stig
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Omkörning

En husbil med "tung-skyltar" ÄR tungt fordon och får ej köras om, en husbil UTAN "tung-skyltar" ÄR personbil/lätt lastbil och FÅR köras om. Gäller tekniskt sett, tyvärr, också tex PB2-reggade 12m bussar och liknande.
Men man får väl leta reda på lite sunt förnuft också! ;)
???????????????????????????????????????????????????
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Omkörning

Har jag missuppfattat nåt eller helt enkelt har fel så är det bara att upplysa mig om det.
 
Senast ändrad:
Toppen