• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omkörning på motorväg

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Svarade bara på frågorna Roger istället för ett allmänt tyckande. Det tar 10 sekunder att köra 300m med motorvägsfart, i din kommentar verkade det som det skulle ta flera minuter. Uppgiften kommer från trafikpolis.
Tror inte du förstått vad säkerhetsavståndet 300m skulle vara bra för. Det avståndet krävs för att man på ett säkert sätt skall kunna byta körfält och genomföra en omkörning samtidigt som det kommer en bil i omkörningsfältet.
Vid kökörning är det andra förutsättningar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jodå jag förstod att du svarade på frågorna och jag förstår också vad ett säkerhetsavstånd är bra för.:)

Min kommentar handlade mer om att det inte fungerar så enkelt i praktiken.
Om den "ifattkörande" bilen i omkörningsfältet kommer upp 300 meter bakom med en hastighet som är 15km/t högre tar det över 1 minut innan den kört in säkerhetsavståndet och är ifatt och kör om så man själv kan fundera på en omkörning.
1 minut som man tvingas ligga och vänta innan man kan köra om bara för att man inte får påbörja en omkörning om det inte är fritt 300 meter bakåt... I normal trafik skulle man aldrig få en chans att komma ut i vänsterfilen.

Att bara gå på ett avstånd på 300 meter fungerar inte i praktiken. Man måste väga in andra parametrar om det skall fungera i trafiken. Givetvis mitt konstaterande och mitt tyckande.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gunnar du kan hälsa din bekant att han är livsfarlig i trafiken:swoon:..... Jag kan också räkna omkörande fordon.... Men innan Jag svänger ut i omkörningsfilen så tittar jag noga en gång till i backspegeln :yes: ifall det har kommit fler fordon som håller på att köra om...
Et problem er at det finnes en blindsone mello det at en bakenforliggende bil er synlig i sidespeilen og den er synlig i øyekroken. Så om en ikke følger med i speilen hele tiden så kan en lett begynne å svinge ut mens det er en bil ved siden. Hadde en gang en personbil kjørende i denne sonen for min husbil i nesten en km, men jeg hadde sett den forsvinne fremover i speilen og kunne se den om jeg bøyde meg frem og snudde hodet (ikke anbefalt å gjøre i trafikken). Og dette var med normal og vidvinkel speil!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Citerar ett stycke från Trafikpolisen reder ut begreppen med omkörning på motorväg.
Om du skall köra om en lastbil som kör till exempel i 80 km/h kan du påbörja en omkörning om det är fritt 300 meter bakom dig. Om det kommer någon i 140km/h så får den vänta, bara för att han ligger i vänster körfält har han inte påbörjat en omkörning. Det finns heller inte någon exakt maxtid för hur lång tid en omkörning får ta, det är sunt förnuft som får råda. Men så fort du har gjort din omkörning ska du gå in till höger så att han kan fortsätta att köra om dig Du vet inte om fordonet som kör för fort gör något brottsligt. Även om det är en civil bil behöver det inte vara någon som kör .olagligt. Detta enligt Bertil Sjunnesson hos trafikpolisen i nordvästra Skåne
Hela intervjun kan du söka på överskriften om du är intresserad. Funkar inte att länka.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Et problem er at det finnes en blindsone mello det at en bakenforliggende bil er synlig i sidespeilen og den er synlig i øyekroken. Så om en ikke følger med i speilen hele tiden så kan en lett begynne å svinge ut mens det er en bil ved siden. Hadde en gang en personbil kjørende i denne sonen for min husbil i nesten en km, men jeg hadde sett den forsvinne fremover i speilen og kunne se den om jeg bøyde meg frem og snudde hodet (ikke anbefalt å gjøre i trafikken). Og dette var med normal og vidvinkel speil!

Just det..... och då är det ännu viktigare att titta mer i backspeglen.....
Kan berätta en storry som hä'nde för många år sedan.... jag hade varit i Gtg. och köpt en stor hydraulisk el styrventil... allt vägde ca 200-250 kg... Tog in den baktill i min Chrysler voyager. fixade den ordentligt sen var det att köra hem.... i höjd med Halmstad vid en påfart kommer en stor och tungt lastad långtradare... jag ligger i ytterfilen och håller mina 110.... men kastar ändå en blick i backspeglen på höger sida.... till min förskräckelse ser jag hur en röd personbil kör in mellan långtradaren och mig.... jag "slänger" snabbt ut bilen till vänster.... hamnar på grässmatta med vänsterhjulen... och utan att tänka på det brommsar jag..... Jag hade inte haft bilen så länge, men till min glädje så hade den anti sladd bromssystem så jag kunde hålla kursen...
Den röda bilen försvann snabbt och långtradaren fortsatte sin färd, jag köde in till vägkanten och stannade.... skakade i hela kroppen.... och var så tacksam att min fru och två barn som också var med inte hade kommit till skada.... kollar bilens högersida och ser att jag har en 2 meters lång röd repa högersidan av bilen.... Kontktade polisen som tog "dåren" längre fram... så vist kan man aldrig titta för mycket i backspeglen...
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns 2 saker väldigt många inte begriper sig på, användandet av körriktningsvisare & backspeglar. Detta kan få katastrofala följder framför allt vid omkörning.

Inte bara vid omkörningar. Tänker bl.a. på körning i cirkulationsplats där, i varje fall i Uppsala, djungelns lag tycks råda.

Pålle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är så utbrett att t.o.m en del poliser inte blinkar. Jag hade en polisbil framför mig för några veckor sedan, han varken blinkade när han bytte fil för att lämna motortrafikleden eller när han lämnade efterföljande rondell.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om en bilist som inte använder körriktningsvisare & inte tittar i backspegel gör en omkörning på motorväg där farten är hög så kan det gå riktigt illa. När jag kör så räknar jag alla medtrafikanter som potentiella faror. Det är ju inte bara detta med blinkers & backspeglar som är problemet, vi har ju ett stort mörkertal av drogpåverkade på vägarna också.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Tyskland, Danmark, Norge, Sverige och säkert fler länder - färre och färre använder körriktningsvisare.
Jag tycker att körriktningsvisare borde vara ett valfritt tillägg vid bilköpet på samma sätt som exempelvis taklucka.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att/om dessa "farliga" bilister stryker med ser jag som självsanering, dessvärre är det oftast också andra oskyldiga människor som drabbas.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Att/om dessa "farliga" bilister stryker med ser jag som självsanering, dessvärre är det oftast också andra oskyldiga människor som drabbas.
Av olycksrapporter som har jag fått intrycket att de "farliga" klarar sig bäst vid en olycka. Men det är bara mitt intryck - inte faktabaserat.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Dom yngsta bilförarna har större överlevnadsförmåga än dom äldsta vid en kollision. Lite orättvist kanske med tanke på att dom yngsta ofta är vållande. Ibland visas det videofilmer där en bil kör av vägen i hög fart, rullar runt 11 varv och stannar mot ett träd och ut rusar en 17 årig biltjuv, vilken pensionär skulle klara det..
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Dom yngsta bilförarna har större överlevnadsförmåga än dom äldsta vid en kollision. Lite orättvist kanske med tanke på att dom yngsta ofta är vållande. Ibland visas det videofilmer där en bil kör av vägen i hög fart, rullar runt 11 varv och stannar mot ett träd och ut rusar en 17 årig biltjuv, vilken pensionär skulle klara det..
Med dagens avancerade stöldskydd så skiter det sig nog för pensionären så tidigt att det inte blir aktuellt med någon skogskarusell.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Om en bilist som inte använder körriktningsvisare & inte tittar i backspegel gör en omkörning på motorväg där farten är hög så kan det gå riktigt illa. När jag kör så räknar jag alla medtrafikanter som potentiella faror. Det är ju inte bara detta med blinkers & backspeglar som är problemet, vi har ju ett stort mörkertal av drogpåverkade på vägarna också.

Jag har gått en del ” kurser” bla Arbete på väg och några till för att man ska kunna köra och arbeta med tunga fordon .
Då fick vi veta att det är större chans och möta ett fordon med en påverkad förare (sprit,droger el läkemedel)än att möta en Taxibil.
 
Toppen