• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omformare till kompressor kylskåp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag funderar på att byta ut Dometic AES kyl/frysen mot ett kompressorkyl/frys.
Planen är att driva det nya klyskåpet med en dedikerad omformare.

Behöver kompressorns motor ren sinus, eller klarar den av modifierad sinusvåg?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det låter fantastiskt att köra ett så stort skåp i två dygn på 45A, det blir under 1A per timme i snitt.

Exempel på 12V-kyl: Isotherm CR130
***********************
Specifikation CR130
Driftspänning 12-24 V
Volym 130 L
Dimensioner (HxBxD) 745x525x505 mm
Vikt 23 kg
Strömförbrukning Medel/Max (12V) * 1,2 / 5,0 A
Kompressor typ Danfoss BD35F
Volym frys (-6° C) 8 L
*************************
Specad medelförbrukning 1.2A med 6 grader i kylen och 22 utanför. Så helt orimligt verkar det inte.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft kompressorkyl i båten, Isotherm betydligt mindre volym än enligt ovan spec. välisolerad den drog drygt 1A i snitt, jag skulle uppskatta förbrukningen till 2-3A snitt på ovanstående.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Exempel på 12V-kyl: Isotherm CR130
***********************
Specifikation CR130
Driftspänning 12-24 V
Volym 130 L
Dimensioner (HxBxD) 745x525x505 mm
Vikt 23 kg
Strömförbrukning Medel/Max (12V) * 1,2 / 5,0 A
Kompressor typ Danfoss BD35F
Volym frys (-6° C) 8 L
*************************
Specad medelförbrukning 1.2A med 6 grader i kylen och 22 utanför. Så helt orimligt verkar det inte.

MVH
Hans
Jag är som sagt imponerad om det är så energisnålt, det är inte min erfarenhet men å andra sidan har jag inte haft ett sådant fint skåp.

I båten har jag byggt skåpet själv och det är placerat mycket bra map temperatur od och det drar 0,5-1A i snitt gissar jag på.

Som sagt tidigare, jäklar vad skönt det va att nyttja gas och slippa oroa sig för strömmen när man blev med husbil, tyvärr är det en gasjakt istället på vinternt men då är det värmen som är problement :) Aldrig är det helt bra :)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vi har isotherm CR165 i HB sen maj och den tar ca 25A dygn när det är ca +25 ute har EZA 130 lithium batteri och 300W panel ...när vi köpte skåpet så rekommenderade inte vitvaror butiken att ha vanlig skåp i båt eller husbil frör att kondensor kommer att skaka sönder och läcka..Isotherm har gjutit in kondensor i isolering skum i skåpsidorna.

Obs! Skrev fel ..det ska vara 2,5A/h
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vi har isotherm CR165 i HB sen maj och den tar ca 25A dygn när det är ca +25 ute har EZA 130 lithium batteri och 300W panel ...när vi köpte skåpet så rekommenderade inte vitvaror butiken att ha vanlig skåp i båt eller husbil frör att kondensor kommer att skaka sönder och läcka..Isotherm har gjutit in kondensor i isolering skum i skåpsidorna.
Verkligen fint skåp men dom skriver 2,5A i medelförbrukning men det drar alltså bara hälften av vad dom specar, något måste skilja då väldigt få anger en högre förbrukning än vad som är det faktiska fallet!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Fel av mig ska vara 2,5 i timme
Okej, det låter rimligare.

Men som båtkille så förstår jag inte hur ni husbilskillar tänker :)

Ni byter från ljudlös gaskyl och lika ljudlös gasvärme till elkyl och dieselvärme som låter som mindre reaplan :)

Men skämt isådå, lite strul är det att hitta gas och lite dyrt(skitdyrt på vissa ställe, tex Abisko) också vilket är jäkla synd tycker jag på en annars mycket effektiv energikälla.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Per kilowattimme är gas (338kr/11kg hos Byggmax) ungefär dubbelt så dyrt som diesel (16kr/l).

MVH
Hans
Sant och det är synd, det betyder att en vecka vintertid fricampande kostar ca 1000 kr mer med gas om man räknar bara gasen, dieseln behöver i sin sida minst 3 ggr mer ström och kör man kyl på el också ja då pratar vi typ 5 ggr mer ström gissningsvis vilket gör att Li batterier kommer på tapeten och då blir det ett jämnare lopp.

Men som sagt det är synd att gasolen är så onödigt dyr här och svårtillgänglig, vi får kanske hoppas att ryssen kan förändra den bilden på sikt det vore fint.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kör man sedan mest fricamping och kompletterar batteriet med solpanel så blir det ”gratis” att kyla skåpet.
Provade i somras när vi inte nyttjade husbilen under 5v att ha kylen samt två lampor på dygnet runt. Under tiden loggade jag spänning och in/ut ström med en datalogger för att kolla hur mycket ström det drar ur på ett dygn och hur mycket solpanelerna laddar och hur molnighet påverkar.
körde liknande mätning hemma samtidigt med nyinstallerade solpaneler på villataket :)
Det var mycket intressant.
Japp, jag är energi inget gör....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kör man sedan mest fricamping och kompletterar batteriet med solpanel så blir det ”gratis” att kyla skåpet.
Provade i somras när vi inte nyttjade husbilen under 5v att ha kylen samt två lampor på dygnet runt. Under tiden loggade jag spänning och in/ut ström med en datalogger för att kolla hur mycket ström det drar ur på ett dygn och hur mycket solpanelerna laddar och hur molnighet påverkar.
körde liknande mätning hemma samtidigt med nyinstallerade solpaneler på villataket :)
Det var mycket intressant.
Japp, jag är energi inget gör....
Sommaren är tacksam så sett men det gäller att man har bra väder och dessa 45-50A per dygn över...

Sitter dom på taket så kan det bli knepigt i svedala då det inte blir så många timmar sol trots allt, har man lösa paneler och kan rikta dom så blir det mycket mycket bättre.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Kör man sedan mest fricamping och kompletterar batteriet med solpanel så blir det ”gratis” att kyla skåpet.
Provade i somras när vi inte nyttjade husbilen under 5v att ha kylen samt två lampor på dygnet runt. Under tiden loggade jag spänning och in/ut ström med en datalogger för att kolla hur mycket ström det drar ur på ett dygn och hur mycket solpanelerna laddar och hur molnighet påverkar.
körde liknande mätning hemma samtidigt med nyinstallerade solpaneler på villataket :)
Det var mycket intressant.
Japp, jag är energi inget gör....
Vad fick du för resultat? Det är ju väldigt intressant!
 
F

F.d. 22252

Guest
Per kilowattimme är gas (338kr/11kg hos Byggmax) ungefär dubbelt så dyrt som diesel (16kr/l).

MVH
Hans
I spanien betalade jag 14 eu för 11kg sen får man tänka lite gasen är ju i kg och dieseln är ju i liter man får ju inte blanda sorterna det var ju regel på mattelektionerna.
En liter diesel ca 10kwh
Har jämfört diesel och gasol på ett annat ställe och där antog jag 1l diesel 14kr eftersom den är billigare i spanien och jämförde den med 11 kg propan.
Dieseln kostade då för samma energi 185kr mot 150kr för motsvarande mängd energi i gasol. Sen handlar man väl inte gas för 338kr hos byggmax om man inte har en flaska med gammalt datum. Gasolfyllarna har ju andra priser.
Egentligen skulle man ha en 12volts värmepump den skulle gå att köra på solpaneler och batteri ger ju minst dubbla värmen/kwh.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I spanien betalade jag 14 eu för 11kg sen får man tänka lite gasen är ju i kg och dieseln är ju i liter man får ju inte blanda sorterna det var ju regel på mattelektionerna.
En liter diesel ca 10kwh
Har jämfört diesel och gasol på ett annat ställe och där antog jag 1l diesel 14kr eftersom den är billigare i spanien och jämförde den med 11 kg propan.
Dieseln kostade då för samma energi 185kr mot 150kr för motsvarande mängd energi i gasol. Sen handlar man väl inte gas för 338kr hos byggmax om man inte har en flaska med gammalt datum. Gasolfyllarna har ju andra priser.
Egentligen skulle man ha en 12volts värmepump den skulle gå att köra på solpaneler och batteri ger ju minst dubbla värmen/kwh.

Jag tog Byggmax priser eftersom de ligger ungefär mittemellan de dyraste gasolpriserna i Sverige (på bensinstationerna) och det pris som t.ex. man kan fylla för när man köper lösvikt i Sverige. Problemet är att det kan vara glest mellan möjligheterna till lösviktsköp på många ställen i Sverige. Priserna i andra länder är annorlunda. Gasol är generellt billigare på kontinenten. Så mycket billigare att det i en del fall är billigare att köra på gasol än att koppla upp sig på elstolpe. Beräkningen gjordes med 10kWh per liter diesel, precis som du, och med 12.8kWh/kg gasol.

MVH
Hans
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag tog Byggmax priser eftersom de ligger ungefär mittemellan de dyraste gasolpriserna i Sverige (på bensinstationerna) och det pris som t.ex. man kan fylla för när man köper lösvikt i Sverige. Problemet är att det kan vara glest mellan möjligheterna till lösviktsköp på många ställen i Sverige. Priserna i andra länder är annorlunda. Gasol är generellt billigare på kontinenten. Så mycket billigare att det i en del fall är billigare att köra på gasol än att koppla upp sig på elstolpe. Beräkningen gjordes med 10kWh per liter diesel, precis som du, och med 12.8kWh/kg gasol.

MVH
Hans
Kommer inte ihåg säkert men tror att sist jag köpte gasol i Abisko kostade den över 600 kr
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För min del ligger lockelsen med ett kompressorkylskåp inte i priset att driva det, detta är oavsett småpengar.

I stället är min tankebana som följer,
Mitt gasolkylskåp är 12 år gammalt, det kommer snart att kräva reservdelar/reparation av någon sort.

Reservdelar till dessa kylskåp är dyra.
För priset av en reservdel @ 2000 kr och jag lägger 2000 till får jag:
Nytt kylskåp,
Fungerar opåverkat av yttertemperatur
Jag kan installera ett större kyls/frys
Kylen kan gå under färjefärd.
Drar mindre energi.
mm

Nytt kompressorskåp ca 4000 kr
Nytt absortionsskåp ca 25 000 kr
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
För min del ligger lockelsen med ett kompressorkylskåp inte i priset att driva det, detta är oavsett småpengar.

I stället är min tankebana som följer,
Mitt gasolkylskåp är 12 år gammalt, det kommer snart att kräva reservdelar/reparation av någon sort.

Reservdelar till dessa kylskåp är dyra.
För priset av en reservdel @ 2000 kr och jag lägger 2000 till får jag:
Nytt kylskåp,
Fungerar opåverkat av yttertemperatur
Jag kan installera ett större kyls/frys
Kylen kan gå under färjefärd.
Drar mindre energi.
mm

Nytt kompressorskåp ca 4000 kr
Nytt absortionsskåp ca 25 000 kr
Jag förstår hur du tänker men frågan är om man ska tänka så, jag anser att det är fel att byta saker som kanske någon gång kommer att gå sönder, saker som detta ska man ska byta när det går sönder.

Man byter olja stift od i förebyggande syfte, man kan lyssna på "oljud" från saker och byta innan det går sönder men inte vara för att det är gammalt.

Däremot att byta för att den blir större och bättre, absolut.

Säkerligen är det överpris på husbil/båt skåp men du får nog vad du betalar för på det stora hela tex som någon skrev att hemskåpet inte är avsett för att sitta i något mobilt när det är i drift!

Och överskatta inte din strömförsörjning, bra batterier som orkar konstant belastning är dyra mycket dyra!

Men måste fråga, jämför du verkligen samma saker, en elkyl för 4000 och gas för 25000 jag tycker det låter som om det ena är otroligt billigt och det andra otroligt dyrt.

Gasolkylskåp Sunwind Ventus 168 Vit 542168
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men måste fråga, jämför du verkligen samma saker, en elkyl för 4000 och gas för 25000 jag tycker det låter som om det ena är otroligt billigt och det andra otroligt dyrt.

Det är ju självklart att jag inte jämför samma saker, det är ju hela poängen!
Jag jämför kyl/frysar som passar i min husbil, olika kylkoncept.

Exempel,

upload_2019-9-25_8-24-58.png

upload_2019-9-25_8-27-13.png
 

Bilagor

  • upload_2019-9-25_8-18-49.png
    upload_2019-9-25_8-18-49.png
    178,5 KB · Visningar: 13
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen