• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Omfattande fuktskada fiat Fendt 91

LinneaMavie

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Malmö
HBK-Nr
37619
Medlemskap
2024
Drömmen om husbil

Vi köpte husbil i våras, tyckte vi läst på mycket, dottern överlycklig vilket är imponerande för en 11 åring som gillar civilisation och mobilen... !

Vi han ut några gånger innan jag storstädade, tog ut allt löst och torkade av rubbet. Upptäckte då fukt bakom en gardin. Efter att ha läst diverse trådar här tänkte jag att det var lika bra bita i det sura äpplet och börjad riva direkt för att minimera skadan. Dock växte omfattningen snabbt (se bilder).

När det bara var enstaka bjälkar och isolering som skulle bytas kändes det hanterbart, har nu hittat att det är alla hittills blottade reglar som måste bytas samt mögel och svamp i badrummet . Allt eftersom jag river taket hittar jag fler och fler minihål.

Jag har sökt säljaren för att se om han kan mötas i något samförstånd, får se hur det går. Men om han hävdar undersökningsplikt och befintligt skick så är mina frågor:

- hur kan man laga hålen i taket? (Behöver kanske byta ut hela den platta delen?)
- hur byter man regeln mellan tak och vägg? (Behöver jag ta bort ytterväggen för att komma åt?)
- bättre riva hela skiten och bygga ny bodel? I och med att jag fortfarande inte hittat friskt virke än.
-sälja/skänka som reservdelsbil

Eller ska jag bara ge upp och montera loss det som kan användas till andra projekt..? Gasol, el, solceller etc fungerar allt u a

Jag har en del tid att lägga men vill helst inte lägga så mycket mer än 25 000 kr på material i och med att vi köpte en som var "hel" för att slippa renovera så mycket

Tacksam för alla tips och råd!
 

Bilagor

  • IMG_20230717_131416_347.jpg
    14,4 MB · Visningar: 204
  • IMG_20230717_135455_436.jpg
    12,1 MB · Visningar: 157
  • IMG_20230717_144033_730.jpg
    10,5 MB · Visningar: 143
  • IMG_20230717_144054_058.jpg
    10,9 MB · Visningar: 131
  • IMG_20230717_150136_539.jpg
    IMG_20230717_150136_539.jpg
    1,5 MB · Visningar: 166
  • IMG_20230717_173857_321.jpg
    IMG_20230717_173857_321.jpg
    1,6 MB · Visningar: 167

LinneaMavie

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Malmö
HBK-Nr
37619
Medlemskap
2024
Här kommer än mer bilder efter jag fortsatt riva, den delen är ändå rätt kul
 

Bilagor

  • IMG_20230717_203758_288.jpg
    12,6 MB · Visningar: 59
  • IMG_20230717_203826_849.jpg
    13,3 MB · Visningar: 53
  • IMG_20230717_203838_957.jpg
    12,5 MB · Visningar: 48
  • IMG_20230717_203859_801.jpg
    IMG_20230717_203859_801.jpg
    1,8 MB · Visningar: 108
  • IMG_20230717_203911_348.jpg
    IMG_20230717_203911_348.jpg
    2,1 MB · Visningar: 103
  • IMG_20230717_203921_570.jpg
    IMG_20230717_203921_570.jpg
    2 MB · Visningar: 95
  • IMG_20230717_203930_357.jpg
    IMG_20230717_203930_357.jpg
    2 MB · Visningar: 97
  • IMG_20230717_203934_231.jpg
    IMG_20230717_203934_231.jpg
    2 MB · Visningar: 103

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej tråkigt att se alla hål, jag hade funderat på att lägg någon form av tunt plastmatrial som limmas på över hela taket, om det skulle funka. för att laga varje hål för sig är nog ingen ide, det lär komma nya hela tiden, men kolla med säljaren vederbörande borde haft en aning om hur det var ställt, men som du är inne på det får inte kosta mer en ca 25000kr, risken är stor att det kommer att kosta mer.
Lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jättetråkigt och massor av allt tyvärr. Jag tänkte på när jag såg den här första bilden så verkar varenda träregel bakom plåten vara svullen av fukt och de syns som ett mönster på hela sidan.
fuktskada.JPG
Jag brukar vara optimistisk när ofta nya medlemmar upptäckt fukt i sin inköpta husbil....... Men det här verkar tyvärr vara ett svårt fall.
"Frätskador" genom plåten finns lite metoder att säkra, men då behöver det vara ett begränsat område och inte lite överallt.
Jag brukar också skriva att om det ser hopplöst ut så beror det bara på att man rivit för lite och inte kommit fram till nollpunkten än där det är dags att börja bygga upp. Frågan är hur långt du har kvar till nollpunkten och om den går att hitta. Man kan nog även fundera över hur golvet ser ut.
Du frågar också om man behöver ta bort väggen/plåten. Om man börjar plocka bort ytterplåtar så tappar man alla hållpunkter och då blir allt ännu besvärligare att få ihop. Vid fuktrenovering är det bäst om man kan ha ytterskalet kvar och jobba inifrån annars blir det svårt med mått och och passning.

Säkert inte roligt att höra, men..... Du bör nog först bearbeta säljaren för att försöka få tillbaka så mycket pengar som möjligt till att börja med.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

LinneaMavie

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Malmö
HBK-Nr
37619
Medlemskap
2024
Hejsan, jättetråkigt och massor av allt tyvärr. Jag tänkte på när jag såg den här första bilden så verkar varenda träregel bakom plåten vara svullen av fukt och de syns som ett mönster på hela sidan.
Visa bilaga 229532
Jag brukar vara optimistisk när ofta nya medlemmar upptäckt fukt i sin inköpta husbil....... Men det här verkar tyvärr vara ett svårt fall.
"Frätskador" genom plåten finns lite metoder att säkra, men då behöver det vara ett begränsat område och inte lite överallt.
Jag brukar också skriva att om det ser hopplöst ut så beror det bara på att man rivit för lite och inte kommit fram till nollpunkten än där det är dags att börja bygga upp. Frågan är hur långt du har kvar till nollpunkten och om den går att hitta. Man kan nog även fundera över hur golvet ser ut.
Du frågar också om man behöver ta bort väggen/plåten. Om man börjar plocka bort ytterplåtar så tappar man alla hållpunkter och då blir allt ännu besvärligare att få ihop. Vid fuktrenovering är det bäst om man kan ha ytterskalet kvar och jobba inifrån annars blir det svårt med mått och och passning.

Säkert inte roligt att höra, men..... Du bör nog först bearbeta säljaren för att försöka få tillbaka så mycket pengar som möjligt till att börja med.

M. mycket v.h. JANKRO.
Det är min plan också, men sen funderar jag även på om jag får tillbaka några pengarna vad jag ska göra.
Smartast skrota och ta pengarna till ny insats? eller strippa helt och bygga upp igen...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaa du, vad göra, egentligen är det väl en fråga som bara du kan svara på. Att laga en fuktskada som man kan riva fram och se begränsningen på kan ju vara greppbart att få ofrivilligt som arbete. Men att i princip bygga en ny bodel är ju ett jättejobb som kanske bör ligga med i en planläggning från början och inte bara ramla över en. Det blir ju tyvärr inte så billigt heller och behövs en hel del grejer som kostar och inte har några genvägar.
Jag tänkte länka till en fullständig renovering men Herbet hann före i inlägget ovan. Det går nog åt en hel helg för läsning, men du kan ju titta lite på det.

Du har ju även alternativet att sälja den som den är om bildelen är bra, men då gäller det att verkligen hitta rätt person som har om/nybyggnad inskrivet i sin attgöralista från början.

M.v.h. JANKRO.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Hej
bedömd utifrån dina många bilder. Detta är synnerligen omfattande fuktskador som säljaren måste - till viss del känna till. Bilen måste anses vara i väsentligt sämre skick än en köpare rimligen kunde förvänta.
Kolla om du har en rättsskyddsförsäkring - om inte - kan det kanske ändå vara bra att betala för en timmes rådgivning eller hjälp med argt brev.

Du har sämre skydd när du köper en vara av en privatperson än av ett företag. Konsumentlagstiftningen gäller inte för privatköp. Istället är det köplagen som gäller. Köplagen är inte tvingande. Det betyder att du och säljaren kan skriva ett eget avtal, eller göra en överenskommelse, som gäller över lagen.

Men även om ditt skydd är sämre vid privatköp kan du ha rätt att klaga på varan om den är trasig eller felaktig. Det gäller även om säljaren har sålt den i ”befintligt skick” eller med liknande formulering.

Varan kan ses som felaktig om:

  • varan inte är som säljaren informerat dig
  • varan är i mycket sämre skick än du kunnat förutsätta, till exempel utifrån varans pris
  • säljaren har låtit bli att berätta för dig om något allvarligt fel på varan som säljaren kände till.
Om varan är felaktig har du rätt att ställa krav på säljaren.

  • När det är fel på en vara har säljaren i första hand rätt att reparera varan eller ge dig en likvärdig vara istället för den felaktiga.
  • Om det inte är möjligt att åtgärda felet eller ge dig en likvärdig kan du kräva att få ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara vad det kostar att få felet åtgärdat.
  • Om inte heller ett prisavdrag är aktuellt kan du kräva att få häva köpet. Det innebär att du får lämna tillbaka varan till säljaren och att du får tillbaka pengarna.
  • Du kan också kräva skadestånd från säljaren om du kan bevisa att du har fått merkostnader på grund av felet. Du måste i så fall kunna bevisa vilka kostnader du haft och att de kostnaderna har en direkt koppling till felet.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tråden delad och diskussion om Saab finns
 
Toppen