• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omfördela kyla kylskåp/frysskåp?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har installerat Titan 140 mm fläktar och monterat fläktarna i en täcksiva.
Termokontakt slår av och på, hastigheten på fläktarna sköts av kontrollern som följde med i Titan satsen.

Jag kan få ner frysen till -20 med vredet på max, och gasoldrift.
Det blir dock väl svalt i kylen då, runt 0,2+.
Den totala kylförmågan är inget att klaga på

Undran:
Har någon ombalanserat kyleffekten mellan kylskåp/ frysskåp.
Jag vill ha mer kyla i frysen, någon som fixat detta?

Kylskåpsmodell, Dometic RMT 7651, separat lucka för kyls och frys.

1653737791896.png
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det går inte.
Det finns bara en kylkrets.
Den lämnar mest (eller tar mest värme om man ska vara noggrann) först i slingan (frysen) och mindre i slutet (kylen).
De enda som har annorlunda funktion är kyl/frys med dubbla kompressorer.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Möjligtvis om du skulle plocka bort eller isolera en del av kylflänsarna i kylen så får du sämre kyleffekt i kylen och mer i frysen.
Ja det var så jag tänkte, men ville lämna fältet fritt för idéer, därav min öppna fråga.

Jag skall bocka till en aluplåt som skärmar en justerbar del av flänsarna i kylen.
Återkommer med resultatet.
Detta kan dock ta tid, jag vill prova detta i varmt väder...........
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Saxat från ett av mina tidigare inlägg:
Vad jag har märkt är att golvet mellan kyl och frys är dåligt isolerat och när jag hade -12° i övre delen av frysen var det bara -5° vid golvet.
Jag klippte till bubbelplast med aluminiumfolie på båda sidor och lade på golvet med en tunn plastmatta över. Det hjälpte en hel del, kylen håller ca +5° och frysen -12° när termostaten står i läge 3 av 5.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
kylen håller ca +5° och frysen -12° när termostaten står i läge 3 av 5.
Så har jag haft det före jag startade med modifieringarna, fläkar osv.

Jag vill ha 5+ i kylen och -20 i frysen, termostaten får naturligtvis stå på max för att kunna hoppas på detta.
Jag återkommer med resultat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ett av problemen är ju så att säga att termostaten som sitter i kylskåpet måste nu stå på nedåt 0° i kylen för att frysen skall hålla under -20°.
Så då kan man ju säga att nu måste kylens förmåga sabbas så kylaggregatet måste jobba lika mycket även om man ställer kylens termostat på "bara" ex. 6°.
Jag vet inte var din termostatavkänning sitter, men tyvärr så brukade/brukar den sitta i själva aluminiumflänsen som kyler skåpet ?? och inte i själva kylskåpsutrymmet, vilket i så fall kanske stökar till problemet med att bara skärma av kylflänsen med en plåt kontra tempavkänningen.
Men en sak som borde sabba lagom kan vara Håkan J's förslag om att ta bort en del av kylpastan bakom kylelementet, eller kanske bara lossa skruvarna, lätta lite på elementet i ena änden och stoppa in någon distans bakom och dra fast den igen med lite glipa mellan kylrör och kylfläns på ena sidan så att kylrörets förmåga att överföra kyla till elementet minskar.
(Bara en idé :msn_tongue:.)

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mer info.
Vi har varit ute under långhelgen i fyra dagar.

Förutsättningar:
Aluplåt som skärmar en ca 4/5 delar av flänsarna i kylen.
Titan 140 mm fläktar monterade i en täcksiva bakom övre gallret.
Termokontakt slår på och av 65/40 grader, hastigheten på fläktarna sköts av kontrollern som följde med i Titan satsen.
Kört med mediumhastighet.

Kylvredet på max hela tiden.
Gasol/230V
Mycket varor i frysen, knökat i kylen.
Yttertemp 12-22 grader, inomhus 18-25 grader.
Temperaturen i kyl/frys har varierat mellan +6/+3 respektive -21/-18.

Sammantaget är jag mycket nöjd, målet uppnått.

Jag skall byta termokontakten med dess enorma hysteres mot elektronisk ställbar kontroll.
Fick hem två st:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Toppen