• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omdrevning,lyckat eller ej

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
omdrevning av växellådan, någon som verkligen är nöjd med resultatet?

Jag kommer mig för, att "växla med magen" dvs från fyran till femman, känner hur magmuskeln spänner då femman skall ,i, helst snabbt så att ej bilen tappar hastighet.
Jag lägger i femman from 80 km/tim, men skulle gärna vilja köra i femman from 70km,om det är möjligt. Någon som har bra efarenhet av detta?

mvh
Werner
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Omdrevning,lyckat eller ej

Hej Werner.

Du kan ju läsa denna tråd som jag startade: http://www.husbilsklubben.se/forums/t24846/

Allt beror nog på vilken bil och körsätt man har. Jag väntar på mina drev och vill få ner varvtalet på femman och kommer acceptera 4:an i 70 km/h. Jag kör mest på stora vägar och av den anledningen vill jag sänka varvtalet som idag är 2500V vid 90 km/h. Jag har blivit rekommenderad ett mellanting så att bilen kommer att ha 2350 varv på femman i 90km/h. Detta tror jag på...

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Omdrevning,lyckat eller ej

Ja, nu är är det gjort. Omdrevning av femman från 90km/2000varv till 90km/2300varv. Nya framfjädrar, nosen upp några cm. Plus uppvägning till 3850kg totalvikt. Tack Bossings bilservice
De fixade allt på samma gång inklusive reg, besiktning. Kändes på hemresan att vi hade en annan bil,
Går fint (orkar på femman) och ingen risk för överlast även då skooter med.
Knaus 3/Aimo
 
Toppen