• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ombyggnad kylskåp

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om det går att bygga om ett Dometic RM 7651 till RM 7655, d.v.s till AES system. Vore bra om det går att göra, för det är lätt att glömma ställa om vid färd.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ombyggnad kylskåp

Om problemet är strömförbrukningen, har jag ett alternativt förslag.

Jag Googleda' förbrukningen -Dometic RM 7651 Anschlusswert, 12V 170 Watt
Ungefär samma som vad halvljus användar.

Du kan installera DRL - LED 10Watt och så kommer din strömförbrukning lika, vid ständigt tänd kylskåp.
Om kylskåpet termostaten funktionerar på tillräckligt kallt i kylen, får du energi för att ladda batterierna mer när du kör.

Da behöver du inta gasolförbrukning under färd, och ingen risk vid tankning.
 
Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad kylskåp

Är det någon som vet om det går att bygga om ett Dometic RM 7651 till RM 7655, d.v.s till AES system. Vore bra om det går att göra, för det är lätt att glömma ställa om vid färd.

Jag byggde om i våran föra HB och det var enkelt..beställde via
Dometic återförsäljare ..det kostar om jag inte mins fel 2200kr
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad kylskåp

Varför bygga om kylskåpet, vad vinner du och vad kostar en ombyggnad i pengar, arbete och ev komplikationer?
Skåpet förbrukar <½ kg gasol per 24 tim (vid ca +25 grader) vilket under t.ex 5 tim körning på gas kostar dig 5/24 X ½ kg gas = ca 0.1 kg gasol (dvs <3:- i onödan)!

Jag har själv gått från AES skåp till skåp där jag manuellt ställer om till olika val vid behov, kan t.ex ske inför extrema långkörningar och vid tankningar men det blir ju inte särskilt ofta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ombyggnad kylskåp

Om vi følger Relax sitt regnestykket et skritt videre og regner på øket dieselforbruk for å forsyne kjylskåpet med 12V under kjøring så forsvant mesteparten av de 3:- også. Økonomisk vil en ombygging aldri lønne seg, står en koblet til stolpe med fast pris så kan en skru over til 230V manuellt.
Har bilen AES så kan en og velge manuellt.

Det er mer fornuft i å bytte til LPG-tank slik at en får ned energiprisen til under svensk el-pris og langt under avgiftsbelastede drivstoffpriser.
 
Toppen