• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ombyggnad av parabol

F

F.d. 29925

Guest
De 1 Juli slutade Astra att sända analogt, i alla fall de kanaler som var av intresse för mig. (Tyska RTL och Fomel 1)

Då min Oyster är från c:a 2000 så är det en ny som gäller om jag vill ha liknande funktioner för digal mottagning.

Men, i min nuvarande parabol finns ju motorstyrning både vertikalt och horisontalt.

Så min tanke är följande:
Jag tar bort själva mottagarenheten med integrerad parabolstyning kopplar kablarna som är till parabolmotorererna till en styrenhet med knappar för horisontal och vertikal rörelse.
Dessutom kopplar jag in en SAT-finder med visarinstrument för manuell sattellitsökning mellan parabol och en ny digital mottagare.

Ni som har lite kläm på det här med paraboler och digital mottagning vad tror ni om iden, för lägga 20.000 på en ny anläggning känns inte speciellt tilltalande.

En sådan konvertering kanske stannar på bara några tusenlappar.;)

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ombyggnad av parabol

Jeg tror du kan gjøre det hele litt enklere for deg.

Behold parabolstyringen, men koble en ekstern tuner på antenne utgangen (om du har boks med dette).

Prøv om boksen finner satellittene, spesiellt Astra-1 og Thor. Gjør den det så behold boksen. Har Oyster-boksen en antenne utgang så er saken klar, hvis ikke så må du finne en tuner med pass-through på antennen.

Styresignalet til antennemotoren har hele tiden vært digitalt! Kabelens 4 ledere er 2 for 12V til elektronikken på taket og en data opp til taket og en data ned fra taket. Jeg har ikke dokumentasjon på protokollen som benyttes.

De eldre takmodulene har ikke inne støtte for mer enn 2 motorer, dagens moduler har støtte for 3 moduler.

Det finnes løse tunere og elektronikk for takdelen, mulig du kan få bygget om antennen billigere enn en ny. For 5 år siden var det et tilbud fra fabrikken på ombygginger, med redusert pris når en returnerte gammel tuner og bunnplate fra antenne. Dette tilbudet eksisterer ikke lengre, men delene finnes som reservedeler.

Du kan ta kontakt med ten-Haaft i Tyskland med en fråge om hva en ombygging vil koste i deler. Ny tuner og ny bunnplate.

F

F.d. 29925

Guest

OK, skall kontakta ten Haft i veckan.

Men efter din beskrivning så verka det som om det fans ett "styrkort" uppe på takenheten.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja, når en tar løs hele antenne enheten (sitter med 4 stk muttere, 13 mm fastnøkkel passer) og snur den opp ned ser en en sort eller hvit plastplate som sitter med et antall skruer. På denne er det montert et elekronik-kort og de 4 lederne fra kontrolleren nede gåt inn på dette kortet, koaksen går forbi og direkte til LNB. På andre siden av kortet sitter det kontakter med kabler til de 2 motorene og til noen microswitcher, som markerer parkert posisjon (husker ikke om det er 2 eller flere switcher). Motorene er steppermotorer som er koblet til bevegelsene med utveksling - kraftige tannhjul (kagger ?).

F

F.d. 29925

Guest

Har varit i kontakt med Ten Haaft, och fick ett ombyggnadsförslag av parabolen på € 750.-. Dyrt, visst, men betydligt billigare än att sätta upp en ny med allt vad det kan innebära i form av nya hål, genomföringar m.m.
Förresten så fick jag även tips att man redan nu kan manövrera parabolen manuellt.

Min tanke var att få den ombyggd i samband med F1-resan till Belgien i slutet på Augusti, men de har tydligen väldigt mycket att göra så det tidigaste var i början på Oktober. Så då passar det bättre att montera ner takenheten och Recivern för att sända per post under vinterstilleståndet.

Toppen