• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om Net1:s överlägsna täckning?

H

hianders

Guest
Hej!

”Det är framför allt tillförlitigheten i uppkopplingen, som jag anser är poängen. Det går alltid att få kontakt med nätet, även om det ibland kan lite långsammare på vissa ställen. Men vi får till och med kontakt på Malingsbo Camping i Dalarna, där inga andra operatörer fungerar.”

Ovanstående är slutklämmen i Net1:s beskrivning (kopierat inkl. stavfel) av den fina täckning man har om man använder deras prylar. Vi har avtal med ICE/Net1 sedan Juni 2008 och är flitiga besökare i Malingsbo-Klotens Naturvårdsområde (SVEA SKOG), men vi har så vitt jag kommer ihåg inte lyckats koppla upp oss mot Internet någon gång inom detta område. Vi har en D-35 router.

När det gäller ”andra operatörer” har jag ingen uppfattning om Malingsbo, men vid Klotens Camping, med liknande terräng och inte långt därifrån, går Telia utmärkt men med Net1 som vanligt ingen kontakt. I maj 2010 stod HBK-kompisar bredvid oss vid Klotens Camping, de hade Telia mobilt bredband och det fungerade helt perfekt. I Net1-reklamen ovan figurerar ”Kung Lasse” med sin husbil och jag misstänker att det sitter en extern antenn på den eftersom han når ut på ”nätet” där. Om så skulle vara fallet ser jag fram emot att en sådan snart landar i vår postlåda så att även vi kan koppla upp oss till internet i detta område. ”Free of charge” naturligtvis. Vi har kollat ”signalstyrkan” efter väg 233, som går genom naturvårdsområdet, mellan vägarna 68 och 50 och haft orange (=dålig) signal på D35:an nästan hela vägen, men strax innan Kopparberg fick vi grön signal.

Men det är den mycket varierande nedladdningshastigheten samt täckningen, om man bara använder Net1:s ordinarie prylar, som gör att jag överväger byte av operatör. Vid bostaden har jag en Yagi sju elements på tv-maströret och med den får vi aningen stabilare uppkoppling men fortfarande för låg hastighet för att se på videoinslag från t.ex. Expressen eller SVT. 3 sek. film sedan 5 sek. hämta data! Trist! Net1:s representanter säger att det troligen beror på hög belastning på basstationen vi kopplar upp oss mot? Avståndet till den är ca 3 Km. Vi betalar 279 :-/mån för detta abonnemang. Förhållandet Kostnad/Prestanda är helt enkelt inte ok.

Jag har försökt få lite information från Net1 om den nya tekniken som implementeras senare i år men med klent resultat. Det känns segt på något vis, de borde ju ha information tillgänglig om trakten där man bor, särskilt när man står inför ett teknikbyte.

När allt kommer omkring så löser vi ju inte problemet vid bostaden med en antenn på husbilen. En ny operatör är nog det mest sannolika för oss. Jag har varit en stor ”fan” av det gamla NMT-systemet men inser numera dess begränsningar. En ny operatör måste vaskas fram och då handlar det nog om Telia alt. Tele2.

Hasse A
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Hej på er!

Det stämmer att vi använder oss av en yttre antenn, som sitter på vårat tv-maströr. Det ger fördelen att man dessutom kan höja upp antennen ca 1m. Jag rekommenderar alla att använda sig av yttre antenn kopplad till D-35:an för att på så vis få bästa förutsättningar.

På något vis känns eran berättelse som om att något inte står rätt till, kanske är er D-35 inte riktigt kry.

Om ni köpt D-35:an från oss så hade vi givetvis kunnat hjälpa er. (Rätta mig om jag har fel)

Vi har nu stått 10 dagar vid Älvsjömässan, där man kan tycka att det skulle vara trångt i masten, men vi har haft skaplig fart alla dagar och tider. Detta även inne i mässlokalen utan yttre antenn.

Vi skulle inte kunna tänka oss att vara utan NET1, det bara fungerar! :)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Har nog börjat fundera i dessa banor också.
Har kört med Ice-net...gammalt abonnemang och D50 plus en extra antenn med jordplan i husbilen. Fått bra anslutning, där vi varit i Sverige, men nog ganska segt. Kommer det att överleva???
Har nu telia ADSL hemma ca 250:- per månad och Ice-net i husbilen för 199:- per månad. Allt året runt!!!
Har köpt en Dovado 4GR och ett upplåsdt 3G modem på blocket.
Det fungerar ju kanon med ett kontantkort på Telenor köpt för en vecka utan modem som test. Så troligen både hemma och i husbilen för våra datorer.
Vi kör ju mest söderut så överväger att byta allt till ett 3G bredband, men med
ett fast abonnemang hos någon operatör och skippa både ADSL och Ice-net.
Surfa fritt utan gräns är ju en fördel.
Förslag???

Roadglider
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Ni måste surfa rätt mycket när ni är ute och jag kör med fri surf i iphonen och när vi använder laptopen bara jag kopplar på internetdelning .

Mitt abbonemang är kontantkort i TRE och jag laddar med 300:-/mån och då ingår fri surf och sms samt får jag ringa för allt .

Skulle det vara lite segt så gör det inte mej något och hittar på något annat då ...
Jag håller ju inte på och tankar upp eller ner en massa så jag kan stå ut med 1-4 mbits lina det är ju upp till 6 men så snabbt har det aldrig kommit upp i .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Vi surfar nog inte så mycket i husbilen, kanske någon timma per dag...lite nyheter, mail mm. Har inget begrepp om vad detta blir totalt, så kanske de begränsningar vissa operatörer har, inte betyder något egentligen. Vill dock kunna se lite videosnuttar, utan hack och stopp.
Har nu vid köksbordet med Telenor kontantkort enligt bredbandskollen 1,8 ta emot och 1,5 skicka med Asusens inbyggda modem och allt fungerar helt OK. Med Ice-net avsevärt lägre och med ADSL betydligt högre.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Jag tycket att det är viktigt att välja det som passar en bäst!

Net1 är till för de som tycker det är viktigt att internet fungerar var man än befinner sig.

Är man beredd att flytta på sig när man märker att det inte fungerar, eller att man helt enkelt tycker att det okey att sakna teckning några dagar, ja då finns många andra lösningar.

Data är en djungel och det är olika viktigt för olika personer.

Till er som inte vet det...
Skillnaden med Net1 mot övriga är att Net1 fungerar med många mil mellan masterna, de andra ca 4Km, det gör att far man in i skogen en bit, eller från de stora vägarna och städerna, är det lätt att man problem med de övriga operatörerna.

:)Vi blir lite klokare dag för dag... är det inte så?:rolleyes:
Från ett mulet Arboga.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Jag har Net1, funkar bra ute på resa med husbilen, har en yttre marin antenn, men hemma funkar det inte alls trots att jag bor nära Gbg, bor på en kulle med fritt runt om, inga berg eller träd som skymmer, ändå går det inte...:mad:
 
H

hianders

Guest
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Hej Annette!
Enl. Net1:s täckningskarta har du basstation 15 km norrut. Vi har satt upp en riktantenn och den ger oss mindre variationer i hastighet men den borde vara högre. Vi har 3 km till masten.

Hasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Jo det är ju så att är det viktigt med internet och dess hastighet så bör man nog ha en extern takantenn men för min del som det inte är någon katastrof om det inte fungerar i önskad fart .

Lite synd om dom som tecknat dyra abonnemang och blivit lovade surfning i raketfart och sedan detta uteblir .
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Har Net1 med D35 :)

SKICKA 0,4 Mbit/sek
TA EMOT 1,9 Mbit/sek
SVARSTID 88 msek
MÄTSERVER Göteborg

tyckar jag er OK, Telenor, Telia och Tele2 kan inta opnå disse tider, selv om vi er 6km ifrån Valdemarsvik.
Har inta haft problemer heller i Danmark :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Har Net1 med D35 :)

SKICKA 0,4 Mbit/sek
TA EMOT 1,9 Mbit/sek
SVARSTID 88 msek
MÄTSERVER Göteborg

Hur kan man godta dessa hastigheter!

Min egen erfarenhet är att övriga operatörers hastighet på sina billigaste abonnemang (tex Tele2 99.-) åtminstone är den dubbla på att ta emot och den tredubbla på att skicka.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Jag har Net1, funkar bra ute på resa med husbilen, har en yttre marin antenn, men hemma funkar det inte alls trots att jag bor nära Gbg, bor på en kulle med fritt runt om, inga berg eller träd som skymmer, ändå går det inte...:mad:

Något är fel, varför hör du inte av dig?
Mvh. Lasse
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Jo det är ju så att är det viktigt med internet och dess hastighet så bör man nog ha en extern takantenn men för min del som det inte är någon katastrof om det inte fungerar i önskad fart .

Lite synd om dom som tecknat dyra abonnemang och blivit lovade surfning i raketfart och sedan detta uteblir .

Ja du Bengt.Åke, de mobila leverantörer som LOVAR surfning i raketfar, dom är ute på halt vatten! ;)
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Hur kan man godta dessa hastigheter!

Min egen erfarenhet är att övriga operatörers hastighet på sina billigaste abonnemang (tex Tele2 99.-) åtminstone är den dubbla på att ta emot och den tredubbla på att skicka.


Jag kan, da dom andre teleoperatörer inta kunne levere, mere end 0,8 up och 0,2 ned :(:( måtte opsige abb på 3 da jag måtte prate ute på terrassen, vil jag INTA i -30gr. :):)
 
F

F.d. 15776

Guest
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Jag har haft Net1under flera år. Tidigare hade jag D50 modemet, nu D35. D50 var segt men fungerade på de flesta platser. D35:an är mycket snabbare och det fungerar bra både i båten och i husbilen. Haft bra kontakt när mitt Telia mobilabonemang inte har
gått att använda. Det enda stället som jag inte har fått kontakt med masten var faktist i Malingsbo. Net 1 täcker mitt behov av surfning och mail. Kostnad 199 kr /mån

Bengt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Jag kan, da dom andre teleoperatörer inta kunne levere, mere end 0,8 up och 0,2 ned :(:( måtte opsige abb på 3 da jag måtte prate ute på terrassen, vil jag INTA i -30gr. :):)

Carnival, du måste ha hamnat en 3G-skugga. 3-abonnemanget i min iPhone har 3,6 ned och 1,2 upp där jag bor ute på landet och i Uddevalla ännu högre.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Carnival, du måste ha hamnat en 3G-skugga. 3-abonnemanget i min iPhone har 3,6 ned och 1,2 upp där jag bor ute på landet och i Uddevalla ännu högre.

Har du nok ret i, for det er inta bare 3 men også andre operatörer, valget faldt på Net1, och er inta besviken, vet hvad jag fik, och som sagt det funkar bra også i Danmark och undervegs med husbilen.

Ofte har jag inta däkning på min samsung galaxy s med telenor, Hurra Net1 har opkobling, så bruger routeren som wifi punkt til min galaxy :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Om Net1:s överlägsna täckning?

Annette, jeg hadde svak dekning på min D35 med takantenne utenfor huset ditt, men det fungerte. Mulig at min bil er noe høyere enn din og den gamle magnetfotantennen er også lengre enn marin antennen. Ut fra kart over sendere tror jeg det er dårlig forhold der du normalt parkerer husbilen.
 
Toppen