• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Om handbok/manual saknas eller är på fel språk

BulleKorven

HBK Intresserad
Kommun
Stockholm
Hej, jag är nybliven ägare till en Knaus Sport Travell 500, 2003. Importerad från Tyskland. Det är min första husbil någonsin. När jag väl kom hem med den tänkte jag "plugga" handbok i en dag eller två. Insåg att den handbok som fanns avsåg själva Bilen (på tyska) inte Huset.

Jag trodde att om man köpte en specifik husbilsmodell då får man också med någonslags beskrivning av el/ bodelsbatteri/kopplingsschema, vattentankar, toa, manöverpanel, gasol, hur man bäddar dinetten etc åtminstone om man köper en ny. Är det så? Fanns det en sådan i begynnelsen och nu är den ev försvunnen? Går det att ladda ner/beställa från Knaus på åtminstone Engelska?

Förstår att jag gjort bort mig och behöver verkligen råd och dåd.

Allt gott, Annika

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Manualer har en märklig förmåga att få fötter verkar det som.

Jag hade kanske tur när vi köpte vår gamla Hymer, jag har manual på allt.
Hymerväskan med manualer på bodelen, samt en sprängfyllt bredpärm med manual på absolut all utrustning, minst 5kg läsbart.

Lennart Delli Delin

HBK revisor suppleant
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Manualer har en märklig förmåga att få fötter verkar det som.

Jag hade kanske tur när vi köpte vår gamla Hymer, jag har manual på allt.
Hymerväskan med manualer på bodelen, samt en sprängfyllt bredpärm med manual på absolut all utrustning, minst 5kg läsbart.
Samma på vår gamla Carthago, till och med original manualer till radion och stödbenen.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Når man kjøper en eldre bobil som har hatt flere eiere vil det nok variere hvor flinke de har vært til å ta vare på og beholde dokumentasjonen som følger med bilen, og da er det dessverre fort gjort at noe forsvinner med årene. Jeg var veldig heldig med min 2004-modell, der var nesten alt av originaldokumentasjon med i en egen mappe da jeg kjøpte den for 4 år siden: Originalt garantibevis og typegodkjenningspapirer samt diverse andre papirer, Fiat Ducato instruksjonsbok, Dethleffs brukermanual for bodelen, samt egne manualer for både Thetford-toalettet, NX4-alarmen og kjøleskapet fra Elektrolux. Det eneste jeg har måttet lete fram i ettertid er manualer til Trumaen og bilstereoen, men begge fant jeg på nettet slik at jeg fikk printet dem ut og lagt i mappa sammen med resten.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Hej, jag är nybliven ägare till en Knaus Sport Travell 500, 2003. Importerad från Tyskland. Det är min första husbil någonsin. När jag väl kom hem med den tänkte jag "plugga" handbok i en dag eller två. Insåg att den handbok som fanns avsåg själva Bilen (på tyska) inte Huset.

Jag trodde att om man köpte en specifik husbilsmodell då får man också med någonslags beskrivning av el/ bodelsbatteri/kopplingsschema, vattentankar, toa, manöverpanel, gasol, hur man bäddar dinetten etc åtminstone om man köper en ny. Är det så? Fanns det en sådan i begynnelsen och nu är den ev försvunnen? Går det att ladda ner/beställa från Knaus på åtminstone Engelska?

Förstår att jag gjort bort mig och behöver verkligen råd och dåd.

Allt gott, Annika
Ta kontakt med den svenske importören. Han kanske har någon gammal bok som ligger eller om du har tur kanske det finns en i pdf form för din bil

Toppen