• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Om det är omöjligt att rensa gasol brännaren på spisen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en 3-lågig gasolspis, och med åren så har jag fått rensa alla tre brännarna flera ggr...
Men en sak kunde jag inte rensa ut... Det var det som på något sätt hade kommit bakom brännar ventilen... Se bild

IMG_20221109_200318.jpg

Vid pilarna ser ni skräp som har fastnat på insidan och är omöjlig att resa bort.... Jag brukar trycka ner skräpet... Men det fastnar ibland direkt efter eller så fort jag lyfter och sätter tillbaks kastrullen...
Så jag använder bara plattan till efterklok, eftersom det strömmar nu så lite gas igenom den blockerad ventilen...
Detta har fungerat bra.... Men häromdagen fick jag samma problem med brännare två..
Så idag beslöt jag mig för att försöka få ut skräpet...
Efter att skruvat bort två skruvar och lyft bort locket ser jag nu munstycket... Som jag måste ha en speciell nyckel för att ta loss... Så jag måste hitta en annan lösning...
Jag kom då att tänka på att jag har en 230v tryckluft kompressor med i hb, hur många liter/minuten den ger har jag glömt, men den trycker upp till 10bar och tanken är på ca 10liter... Så för att blåsa bort detta lilla skit så räcker den säkert till....
Men hur mycket jag än blåste på... Så fastnade den lilla skiten direkt i hålet när jag tände plattan och slår med en skruvmajsel på spisen... Suck...
Så jag måste ta bort gas röret till plattan... Och så blåser jag in genom ventilen... På med gas röret..... Och shiten har inte försvunnit... Av med röret och så blåser jag igen uppifrån... Och in där röret satt.... På med röret.... Och tänder plattan.... Skitet har inte försvunnit och fastnar nästan direkt i hålet...
Nu är jag ganska less på detta, och börja fundera på att köpa en ny brännare...
Så jag börja skruva på de två skruvar som håller brännaren... Skruv ett... Där snurrar bara stjärnmajslen eftersom någon har skadad skruven... Och skruv två får jag bra grepp om.... Men inget händer... Skruven snurrar men går inte upp... :eek:
Här någonstans börja jag tänka... Nu bryr jag mig inte om hur jag får ut den förbannade lilla flagan som täpper till gas flödet...
Så jag letar efter saker som jag kan använda.... Ett väldigt tunnt rör hade nog löst problemet... Men tyvärr har hittar jag inget.. Och kompisen frå Österike har heller ingen...
Jag är när att ge upp efter flera tim jobb... När jag får en idé... Spruta in en vätska där gas röret skall sitta så kanske den förbannade lilla flinga kommer med ut...
Jag hittar bland mina fiske prylar en 30ml spruta med kanyl...
Fyller den med vatten..... Sätter en skål under för att samla upp vattnet när det kommer ut ur hålet...
Och så trycker jag in sprutan och trycker in vattnet.... Häller sen i ca 10ml ca 96% alkohol och blåser in det i hålet för att få ut det mesta vatten... Och blåser en gån med bara luft in i hålet....
Monterar tillbaks röret....
Tänder plattan..... Som brinner bättre än den någonsin har gjort.... Jag slår med skruvmejseln runt plattan..... Som fortsätter att brinna som den alldrig tidigare har gjort...
Sen tar jag platta två och gör exakt samma sak....
Egentligen en enkel metod om man inte får ut skräp bakom gas munstycket

IMG_20221109_153726.jpg
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Gjorde ungefär samma, men plockade ner den i minsta del å blåste rent. Upptäckte att det bubblade i en brännare och den andre tände inte alls. Och det var inte olja från gasolen. Mest troligen alla gånger man kokat över vätska. Försökte peta lite lätt med en koppartråd. Hjälpte lite men inte
 

Bilagor

  • 2022-09-05 11.25.34.jpg
    2022-09-05 11.25.34.jpg
    2,2 MB · Visningar: 83
  • 2022-09-05 11.26.12.jpg
    2022-09-05 11.26.12.jpg
    2,2 MB · Visningar: 84
  • 2022-09-05 11.26.20.jpg
    2022-09-05 11.26.20.jpg
    3,5 MB · Visningar: 77
  • 2022-09-05 11.26.30.jpg
    2022-09-05 11.26.30.jpg
    3,5 MB · Visningar: 83

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Gjorde ungefär samma, men plockade ner den i minsta del å blåste rent. Upptäckte att det bubblade i en brännare och den andre tände inte alls. Och det var inte olja från gasolen. Mest troligen alla gånger man kokat över vätska. Försökte peta lite lätt med en koppartråd. Hjälpte lite men inte
Det stämmer säkert... Skulle tro att det är kalken eller salten i vattnet som stannar kvar bakom munstycke... Och ställer till problem.
Min plan var att göra som du gjorde.... Men eftersom jag inte fick av brännaren så fick jag hitta en annan lösning....
Som nu efteråt verkar enklare och snabbare än din.... Och som du kan göra under resans gång.. Eftersom man behöver ingen tryckluft...
Fördelen med din lösning så ser det ut som om brännaren är ny.. :spinny:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jar.g tog bara loss locket och sen brännaren. Sen går munstycket att skruva loss med en liten hylsa.. pillade o rengjorde. Dammsög i hålet där munstycket är. Lätt som en plätt
Sättet att rensa bakom munstycket är säkert många...
Allt beror nog på vilka verktyg man har...

Jag har ingen hylsa till munstycken, för detta var annars en av mina första tankar att lösa "problemet".
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Lyckas man lossa de två skruvarna som håller brännarkransen och plocka bort den är det enkelt att lossa munstycket med en normal hylsa. Men de skruvarna kan vara besvärliga att få loss. Kan det funka med typ sådana här hylsor när brännarkransen sitter kvar?

1668083160399.png
 
Toppen