• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Omärkta säkringar i Dethleff Globebus I2 2012

StefanD

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Skärholmen
HBK-Nr
21196
Medlemskap
2024
Förutom de säkringar som hör till bildelen och de som sitter i elektroblocket har jag hittat diverse
omärkta säkringar lite här och där. De finns inte beskrivna någonstans i de dokument jag fick till bilen.
(Vilket jag tycker är dåligt).

Under passagerarstolen sitter det en 2A, en 10A och en 40A säkring. 40A säkringen tror jag är huvudsäkring
för bodelsbatteriet som sitter under passagerarstolen. 2A säkringen tror jag har med underspänningsskyddet
till bodelsbatteriet att göra? Vad beträffar 10A säkringen undrar jag om den kan vara till värmaren (Truma)?
Värmare kanske brukar kopplas direkt till bodelsbatteriet?

Under förarstolen sitter en 2A säkring och två 5A säkringar. 2A säkringshållaren har +12V på ena sidan.
Enligt schema för EBL101 ska det finnas en 2A säkring för "D+ input" från generatorn. Kan det vara denna?
Den borde väl inte ha +12V när motorn inte är igång?
De båda 5A säkringarna har ingen spänning och jag har ingen aning vad de är till för.

Till höger om startbatteriet sitter två 15A säkringar, en 20A säkring och en 50A säkring. 50A säkringen tror jag
är huvudsäkring in till EBL101. 20A säkringen kanske är till kylskåpet? De både 15A säkringarna - ingen aning.

Finns här i klubben någon, troligen någon som har en helintegrerad Dethleff, som har lurat ut vad dessa
säkringar är till för?
 
Toppen