• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljud i servopump

F

F.d. 29892

Guest
Hej,är det någon som har tipps om det är bara byta pumpen,funkar som den ska,men det är ett vinane ljud från den, bil s80-99 mvh sven-erik
 
F

F.d. 53076

Guest
Sv: Oljud i servopump

Litt dumt svar men har du kontrolert oljenivået i beholderen din hvis det er lite olje vil pumpen gi fra seg et oljud oljenivåt skal kontroleres med motoen igang
 
F

F.d. 29892

Guest
Sv: Oljud i servopump

Hej, olja fullt,ljudet lika vid fullt rattutslag, sepen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljud i servopump

Om det bara är vid fullt rattutslag kan det vara ett normalt ljud. Hjulen kan ju inte svänga mer men det fattar ju inte servot och kämpar på för fullt.. Kanske också att remmen är lite "slö" och slirar då det blir stor belastning på pumpen vid ändlägena.

På en MB 508 jag hade så hade jag ett oljud som jag kämpade hårt för att bli av med. Jag böt ut pumpen men oljudet var kvar. Efter mycket letande visade det sig att det var en av slangarna som det var en liten spricka i. Ingen olja läckte ut så det var svårt att hitta sprickan däremot sögs det in luft där som åkte med oljan runt och antagligen ställde till det rejält för pumpen.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Oljud i servopump

Om du utvecklar frågan kanske du får flera svar. Viner det bara när ratten är i ändläget så skall det vara så, släpp tillbaka ratten tills ljudet slutar så sliter du mindre på pumpen.

Gurra
 
F

F.d. 53076

Guest
Sv: Oljud i servopump

Hej, olja fullt,ljudet lika vid fullt rattutslag, sepen.
beklager sent svar er ulyden bare ved fult svingutslag så er det ikke noe galt.I servopumpen sitter det en baipass ventil for at du ikke skall sprenge servo sylinderen den gir fra seg lyd når den opner ha en hygglig dag.
 
F

F.d. 29892

Guest
Sv: Oljud i servopump

ljudet fölger med varvtalet hela tiden, men man känner inge fel på styrningen helt ok. sepen.
 
F

F.d. 29892

Guest
Sv: Oljud i servopump

samma ljud hur än ratten står,ljudet ökar efter vartalet.sepen
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljud i servopump

Ja det låter onekligen som ett lagerproblem om det följer varvtalet. Det tar nog max 2 minuter för en mek på en verkstad att höra om det är ett lager.

Prova häll på lite vatten på remskivorna för att utesluta remmen.
 
Toppen