• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljud i karossen

Malingsbo

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
5375
Medlemskap
2025
Sv: Oljud i karossen

;)Hej!
Så löste jag mitt problem med gnissel.
Har haft problem med gnissel i min husbil,Weinsberg 650 MQ-09.
Det började efter en varm perijod somaren 2010.Tidigare hade jag nästan en gnisselfri husbil.
Planlösningen är tvärbedd bak,garage under,sängen fastskruvad i,vägg"kylskåp"+garderobs-vägg,sängdelen var oxså fastsatt mot bakre husbilsvägg.
Jag kollade och efterdrog skruvar,upptäckte att skruv mot bakre vägg var helt lösa? att träbakarna som skruvarna satt i,hade avstånd till bakvägg(ca 5 mm).Jag provade att trycka på den vita väggen,för att kolla om den gick att trycka tilbaka mot balkarna,men nej"max 1 mm",den solbelysta bak väggen kändes varm "ca 40 grader"kunnde konstatera att det var värmen som fick bakväggen att expandera.
Vattnade den ljumma plåten,och då blev avståndet till balkarna "0"
Det var ingen mening att dra dit nya större skruvar eftersom värme expansionen är så stark,så det fick bli en "spionresa"kolla hur andra husbilar med samma planlösning var konstruerade.Så nu är inte sängdelen fastskruvad i bakväggen.utan ett par aluminium-balkar står mot garage-golvet(konstruktions kopia modell Hymer)
Ett tips att få bort knarr,efterdra bultar som håller husbilsdel mot chassit.
M.V.H.Jerry

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej
Man får det man betalar för. Pris och kvallite`hör ihop
/Vidhem

Det stämmer nog inte alltid.

Vår Iveco 35TD, hög/lång. Pris 60.000:-.
Inredning fabriksnytt 100.000:-.

Noterat skrammel: Gallret till gasolspisen (om jag lägger dit det slarvigt).
:)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Efter att ha tystat skåp och lådor med filttassar är vår 10 år gamla Dethleffs skrammelfri
från inredningen.

På tillräckligt dålig väg kan lös packning skrammla, men det kan knappast husbilens kvalitet lastas för, utan ägaren:oops:

Toppen