• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oljud i hytten , svart ryker och behöver instr.bok bodel

F

F.d. 1406

Guest
Chassiefabrikat: Volkswagen
Chassiemodell: niesmann clue
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: lt 45
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Niesmann
Husbilsmodell: niesmann clue LT 45 -83
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Nu har jag o min mor köpt oss en husbil ilag.. två fruntimmer på tur hehe som inte kan nåt:swoon:
Men hoppas nån kan hjälpa mig med dessa frågor.. e ju en gammal hus bil på en lt 45.a men e ju ett jädra liv i förarhytten när man kör.. e så man skulle behöva hörselkåpor .. o de e ju inge kul..:( Hur kan man dämpa ljudet ?
Sen svartryker bilen när vi kör ? nu har den stått i 1år men ändå

Sen vet ni vart jag kan få tag på en bruksanvisning på husbilsdelen ? så jag kan läsa hur gasol, el värme osv funkar ? törs ju inte chansa o vrida på allt

vore himla glad om nån kunde tipsa mig om hur vi ska göra..:yes::yes::swoon:
 
F

F.d. 24284

Guest
Att den ryker kan bero på att nån eller några kannringar är trasiga. Då den stått still ett tag kan det också bero på att de har " beckat" så de inte expanderar som de skall. Slå på nåt diesel rengöringsmedel nästa gång du tankar. Kan också bero på felinställda spridare eller som ovan igenbeckat i spriderna så det blir en dålig förbränning.
Återigen köp nått rengöringsmedel på bensinstationen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hmm, svartröken tyder på för mycket bränsle och troligen något med förgasarinställningen mer än ringar eller annat.
Kan det vara så att det svartröken kommer när ni gasar fullt för att orka hålla farten i uppförsbackarna? I så fall är det nog bara att ta det lugnt med gasen eller be en verkstad kolla inställningarna. Om den inte drar alldeles för mycket bränsle så kan man t.o.m. låta det vara :) Ni kanske måste köra många mil för att ev spara in det verkstadsbesöket.
 
F

F.d. 1406

Guest
jo.. den ryker mest när man trycker ner gasen för fullt.. i ex uppförsbackar.
Den drog 2 liter/mil nu när vi körde hem den från där vi köpte den.. lite mkt kan jag tycka , men gäller väl kanske att man måste lära sig köra den på "rätt" sätt...:spinny:
 
F

F.d. 24284

Guest
Då tycker jag du börjar med att köpa ett rengöringsmedel att slå i tanken. Fråga på tappen vilket de rekommenderar. Kolla också om returslangen för diesel inte läcker, eftersom du skriver att den drog 2 l/milen vilket är på tok för mycket.
Det kan också vara en regulator för turbon som det är fel på, om bilen har turbo. Då blir den svag i backarna och drar mycket diesel och det kommer rök från avgasröret eftersom du pumpar in diesel som inte förbränns.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ber om ursäkt, missade det:)

Bra förslag från Svend.

OM den går bra och är pigg i övrigt kan det också vara så enkelt att någon i jakt på mer fart/kraft helt enkelt bara skruvat upp pumpen för mycket. Bör vara enkelt för en verkstad att kika på och ev testa att ställa ner. Detta förutsätter förstås att den går bra i övrigt.
Kan tillägga att det var ett tag sedan jag skruvade diesel men jag förmodar det går att ställa blandningen även på LT45 relativt enkelt.
 
F

F.d. 1406

Guest
Svend Ö skrev:
Då tycker jag du börjar med att köpa ett rengöringsmedel att slå i tanken. Fråga på tappen vilket de rekommenderar. Kolla också om returslangen för diesel inte läcker, eftersom du skriver att den drog 2 l/milen vilket är på tok för mycket.
Det kan också vara en regulator för turbon som det är fel på, om bilen har turbo. Då blir den svag i backarna och drar mycket diesel och det kommer rök från avgasröret eftersom du pumpar in diesel som inte förbränns.

GUU .. vad ni e gulliga som försöker hjälpa oss.. :yes:..
Det finns ingen turbo på den..
Och igår kväll så fick jag veta att det satt odubbade vinterdäck på bilen. kanske därför den drog lite väl mkt ?
Ska köpa rengöringsmedel o slå i tanken o testa det...
:spinny::p:spinny:
 
F

F.d. 24284

Guest
Att det sitter odubbade vinterdäck på den skall inte göra att den drar så mycket. Har du ingen verkstad i närheten som kan kolla lite på bilen. Roger67's förslag att kolla inställningerna på bränslepumpen är också värt att göra. Jag tror nog mest på spriderna, Skitiga eller utslitna. Ser du nått dieselspill på marken under bilen när den stått stilla ett tag? Luktar det diesel när du stannar efter att ha kört ett tag? Speciellt under motorhuven. Hur ser avgasröret ut? När bilen står stilla med motorn igång, så ta en vit trasa och håll för avgasröret en liten stund. Kolla sen på trasan om det finns våta fläckar av diesel på den. Om du håller trasan hårt mot avgasrörets utblåsning, hör du om motorn ändrar ljudet?
Detta är sådana småtest du kan göra själv och skriv sen resultatet Här i forumet.
Lycka till.
 
F

F.d. 13163

Guest
Hej
Har en niesmann clou LT35 Turbo(visserligen) 86. Har ochså haft problem med oljud i hytten går knappt och prata med varann,byte generator i år och då blev det bättre. Har funderat på att tillägg isolera den,men kom på att luckan ovanför motorn är ju bra isolerad. Har även problem med svarta avgaser, främst vid start och uppförsbackar, har fått till svar att dieslar är sådana?
 
F

F.d. 1406

Guest
jenny skrev:
Hej
Har en niesmann clou LT35 Turbo(visserligen) 86. Har ochså haft problem med oljud i hytten går knappt och prata med varann,byte generator i år och då blev det bättre. Har funderat på att tillägg isolera den,men kom på att luckan ovanför motorn är ju bra isolerad. Har även problem med svarta avgaser, främst vid start och uppförsbackar, har fått till svar att dieslar är sådana?


Hej !!
Vad bra du skrev... Jag har ju gjort en liiiten tabbe :eek: och skrev fel.. det e en LT 35 som jag har -83...O nu vet jag inte hur jag ändrar det till 35 i profilen ?? jag o datorer suck..
Har också fått höra här på "byn" att de e lite typiskt dieslar o att de e för dom e så svaga.. hmm.. ibland önskar jag man kunde lite om bilar själv.. Men ska skriva in här o se om killarna har fler tips:yes::)
Men du.. har du nån instruktion om hur husdelen fungerar, tänkte gasol o el osv ? Om du har det. kan jag få köpa en kopia av dig ?
Det vore himla kanon isåfall...
Om du vill kan du väl maila mig ( afrodite74@live.se):p
 
F

F.d. 1406

Guest
Svend Ö skrev:
Att det sitter odubbade vinterdäck på den skall inte göra att den drar så mycket. Har du ingen verkstad i närheten som kan kolla lite på bilen. Roger67's förslag att kolla inställningerna på bränslepumpen är också värt att göra. Jag tror nog mest på spriderna, Skitiga eller utslitna. Ser du nått dieselspill på marken under bilen när den stått stilla ett tag? Luktar det diesel när du stannar efter att ha kört ett tag? Speciellt under motorhuven. Hur ser avgasröret ut? När bilen står stilla med motorn igång, så ta en vit trasa och håll för avgasröret en liten stund. Kolla sen på trasan om det finns våta fläckar av diesel på den. Om du håller trasan hårt mot avgasrörets utblåsning, hör du om motorn ändrar ljudet?
Detta är sådana småtest du kan göra själv och skriv sen resultatet Här i forumet.
Lycka till.

Halloj o god kväll!
Nu har jag vart ute o kört lite med bilen.. Det finns inget dieselspill där bilen stått.
Känner inte heller någon speciell diesellukt. och satt en vit handduk mot avgasröret o det vart inte blött på den.. och motorljudet ändrades inget speciellt heller när jag höll för..
så..... :wink:

sen.. så tror jag handbromsen har hakat upp sig o ligger på fast jag har släppt handbromsen.. nåt tips hur jag ska få lös den ? kanske släpper av sig själv imorgon.. om den får vila inatt lite :wub:
 
F

F.d. 24284

Guest
Ok. Då tror jag det är antingen spriderna eller bränslepumpen. Har du hält i rengöringsmedel i tanken? Du behöver köra några mil innan det ger verkan.
Om det inte hjälper så återstår det bara verkstad. Kan också behövas byta glödstiften.
Beträffande handbromsen så är det nog verkstad som gäller. Har förmodligen rostat ihop lite.
Man kan försöka hissa upp bilen bak. Ta av hjulet. Knacka med en hammare runt på trumman samtidigt som nån drar o släpper på handbromsen. Detta får göras på båda bakhjulen. Kan om man har tur få backerna att släppa men tror nog att det blir ett verkstadsbesök. Handbromsvajern går genom ett rör på ett par ställen så spruta in ett medel som smörjar och löser rost, t.ex.5.56 i rören. Har bilen stått ett helt år med handbromsen dragen så kan vajern också ha rostat fast.
 
F

F.d. 1406

Guest
Handbromsen har släppt, var ute o körde lite nu och då när jag skulle iväg så släppte den så den e Ok just nu !!

Då ska jag försöka få nån o titta på spridarna o bränslepumpen d va om någon har ställt upp den el hur ?.. sen får jag väl försöka me nån verkstad. men bor i en liten ort o har typ 2verkstäder här o dom e oftast knökfulla me jobb.. men ska testa..
Säger än en gång.. jättetack:spinny:
 
F

F.d. 8426

Guest
Hi
måste nog blanda mig i lite någon säger att svart rök beror på kanringar men så är det inte då skall den blåröka.
Om det är en diesel kan det bero på att den stått länge och då kan du börja med en vanlig service byt samtliga filter och olja och du bör samtidigt byta kamremmar om du inte har uppgift om när dom är bytta. eftersom du nämde att det är en LT så är det troligtvis en Audimotor och den har två remmar och brister en av dom blir det dyrt.

skippa alla dyra tillsattser dom är bara dyra häll i ett par liter vanolen på en tank disel det gör underverk.
skulle inte den börja bete sig bättre måste du nog göra en spridarservice
eftersom du säger att den är högljudd han det bero på kärvande spridare och det fixar vanolen.

Har över 20 års vana med diselmotorer

Sänd gärna frågor om ni vill veta något kan nog hjälpa till med det mesta
har just nu två husbilar som jag bygt.

/MM:mh:
 
F

F.d. 8213

Guest
Hej !

Ladda hem från Niesmanns hemsida, det mesta finns där, annars ring till Kurts Husvagnar i Ludvika och fråga om dom kan kopiera pärmen som ligger i den Clou som dom bytt in i sommar, jag lämnade allt där.
Oljud och svartrök, hm...Min svartrök när den var kall, så det kan vara normalt, oljudet däremot är till stor del beroende på VW:s högvarviga diesel, pluss att man sitter i stort sett på motorn, jag ljudisolerade all naken plåt inne och under och bakom kylargrillen, det hjälpte en aning, men den kommer alltid att vara högljudd tyvärr.
 
F

F.d. 10698

Guest
Toppen