• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljud i framvagnen

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Jag har fått ett dovt dunkande ljud i framvagnen men är inte riktigt säker på var det kommer ifrån.
Det känns i golvet när jag kör över mindre ojämnheter i vägen. Det är alltså ett i princip konstant "dunkande" på normaldåliga motorvägar.
Jag vet att jag känt och hört detta ljud även när jag t.ex. åkt vanlig buss.

Hade det varit spindellederna borde det vara ett mer framträdande ljud samtidigt som det också borde ha upptäckts på besiktningen.
Jag är lite inne på framhjulslagren men jag märker ingen skillnad på ljudet om jag svänger och det låter heller inte illa i övrigt.

Är det någon som känner igen ljudet och vet var det kommer ifrån?
Kan det vara för stort spel i framhjulslagren?
Jag är på resa så jag har inte haft möjighet at hissa upp bilen ännu.

Bilen är en Ducato -01

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oljud i framvagnen

Høres ut som indre høyre ledd på framakselen, hvor langt har bilen kjørt ca. 100 000 km?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Den har precis slagit om till 80 000.

Kikade precis under bilen och såg att hö drivaxel och yttre damask var lätt fuktiga av olja. Verkar ha stänkt upp lite på undersidan fjäderben och på länkarmen. Inte mycket men jämför med vä sida som är helt torr så är det stor skillnad. ABS lampan har också börjat lysa lite då och då.

Kanske är så att inre knuten är dålig och olja/fett från knuten har letat sig utåt via drivaxeln? Kanske oljan även "stör" ABS givaren?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det kan være den yttre knuten, men den lager mere oväsen enn den indre.

På min 99 Flair 6700 holdt de ytre ca. 40 000 mens de indre holdt 120 000.
Fikk byttet begge de ytre første gang på Fiat sin garanti.
Men vi kjørte mye i bratte bakker både i Norge og Alpene med den bilen.

Olyden fra yttre blir en dunkelyd som er sterkere under belastning og frekvensen følger hastigheten på bilen.

ABS kransen sitter presset fast på den yttre knuten.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ljudet ändras inte efter hastighet efter vad jag märker. Inget speciellt ljud heller vid fullt rattutslag..
Gumman märker ingenting men jag känner i golvet att något inte är rätt. Kanske det ännu inte har gått så långt.
Jag får riva ner drivaxeln och kontrollera när jag kommer hem. Oljan kommer troligen från källan till oljudet.

Tack Knut

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har du kollat fjäderbenets infästning i karossen. Där finns bl.a ett lager som kan glappa upp och det känner man tydligt på golvet
// Bror

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej Bror

Jag har försökt "se" var ljudet kommer ifrån när jag kör och fjäderbenet var först en tanke. Jag tycker dock att ljudet borde vara lite mer slamrande och närmre om det sitter uppe i fjäderbensinfästningen. Nu är det ett dovt "klonkande" ljud mer i golvet.
Men jag får nog sätta gumman bakom ratten och lägga handen på infästningen medans vi kör. Är det lagret så borde det ju kännas i plåten.
Om det är fjäderbenslagringen så förklarar det ju varför belastning och hastighet inte har någon betydelse.

Tack för tipset

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej,
du borde känna detta om du håller handen på kolvstången som löper genom lagret och som är låst med en mutter.
Du skrev att ABS lampan blinkar ibland och kanske jordas fjäderbenet via övre lagret.
Lycka till
Hälsn Bror

F

F.d. 29954

Guest

Kolla även kränningshämnarens led, de kan ge ifrån sig lite mysko klong vid ojämnheter..

Toppen