• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljor

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej!

Är lite nyfiken på vilka oljor ni kör med i motor, växellåda och bromsar. Har planer på att byta dessa oljor till våren. Våran bil är en Hymer -06 2,8 JTD Power, 147 Hk. Alltid roligt att få höra om era synpunkter. I vår förra bil hade vi OMEGA 690 i växellådan, inbillade mig att den skulle hålla längre då, med tanke på 5:ans växel. Nu tror jag ju att körsättet har minst lika stor betydelse för hur länge en växellåda håller.

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Oljor

Jag är en varm anhängare av syntetoljor i alla sammanhang. Notera dock att bromvätskan INTE är en olja! Biltema har det du behöver, till ett anständigt pris.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Oljor

Hej.
Jag rekomenderar absolut hel syntetiska oljor speciellt Fiat som har problem med 5-ans växel,där är det bra att försöka få i litet mera olja än normalt.Jag har använt syntet olja i mina och firmans,ca 15 bilar sen oljan kom ut på 70 talet ,tror jag att Mobil 1 kom ut.Vad menar du med olja i bromsarna?
MVH Jan-E.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Oljor

Hej!

Ursäkta! Jag menar naturligtvis vätska...............för det är väl så det heter :eek:
Inte alltid lätt att vara kvinna i dessa sammanhang!......men kul! :cool:

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Oljor

Hej.
Jag rekomenderar absolut hel syntetiska oljor speciellt Fiat som har problem med 5-ans växel,där är det bra att försöka få i litet mera olja än normalt.Jag har använt syntet olja i mina och firmans,ca 15 bilar sen oljan kom ut på 70 talet ,tror jag att Mobil 1 kom ut.Vad menar du med olja i bromsarna?
MVH Jan-E.


Första syntetoljan var Mobil SHC.

Mvh
Rolle
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Oljor

Hej!

Är det någon som känner till SELENIA TURBO DIESEL olja eller TUTELA CAR MATRYX växellådsolja? Enl Fiats instruktionsbok är detta de oljor de recomenderar. :confused:

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 25042

Guest
Sv: Oljor

måste säga att man får rätt bra vägledning om man går in på nån olje tillvekares hemsida som Castrol eller shell eller nån annan
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Oljor

Hej!

Är det någon som känner till SELENIA TURBO DIESEL olja eller TUTELA CAR MATRYX växellådsolja? Enl Fiats instruktionsbok är detta de oljor de recomenderar. :confused:

Hälsningar Kerstin
Det är oljor som fiat köper till lägst pris.Inget att bry sej om. Vid nästa upphandling kann det vara nya sorter, som man "bör eller måste" anvanda.
Bosse B
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oljor

Selenia är Fiat:s eget oljefabrikat, det följer säkert alla specifikationer som krävs för deras bilar.
Troligen inte av typen(häll vad som helst i burken bara det är billigt)?!

Hälsningar

Dan
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Oljor

Selenia är Fiat:s eget oljefabrikat, det följer säkert alla specifikationer som krävs för deras bilar.
Troligen inte av typen(häll vad som helst i burken bara det är billigt)?!

Hälsningar

Dan
Klart att den håller kravet. Det jag menar är, att har man bra rabatt, på ett annat fabrikat, som klarar kravet, så går det lika bra.
Bosse B
 
H

hianders

Guest
Sv: Oljor

Hej på er alla!

Jag ser att någon av er har tagit fram instruktionsboken och läst på. Bra! Men fortsätt längre ner på sidan, där står: "Om du fyller på med annan än ovan beskrivna SAE 5W-40 med minimispecifikationen ACEA B4 kan Fiat inte garantera bästa prestanda".
Vidare, det kanske viktigaste för oss: "Om du fyller på med olja av lägre kvalitet än ovan angivna (ACEA B4) kan det uppstå motorskador som inte omfattas av några garantier".
Om man fyller på olja som uppfyller kraven enl. B4 så skall väl det räcka eller hur? :wideeyed:
Om oljan sedan är förpackad i en tjusigt designag plastburk i med guldtext eller i en svart 20-litersdunk kan knappast ha någon betydelse om båda uppfyller kraven?
Ingen tillverkare / distributör skulle någonsin drömma om att t. ex. märka en olja med SAE 5W-40 (ACEA A2 A3 / B2 B3 B4) om innehållet vore något annat.
Här lite fakta om betckningar mm Agrol smörjmedel | ACEA - Association des Constructeurs Européens d'Automobiles och en till ACEA - European Automobile Manufacturers' Association.

Hasse A
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Oljor

Hej!

Som Hasse säger är det tydligen viktigt att beteckningen på oljan överensstämmer med vad som står i instruktionsboken. Jag pratade med våran verkstads chef, och han säger ungefär samma sak. Vi var också överens om att man gärna betalar lite mer för en "bra" olja, då motor och växellådas skick är av stor betydelse för hur bilen mår.

Hälsningar Kerstin
 
Toppen