• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljetrågspackning

F

F.d. 24784

Guest
Någon som har erfarenheter av att byta packning på oljetråget?
Jag tycker att det kladdar lite plöja under motorn så kanske en ny packning krävs.
Bilen FIAT DUCATO 1996, 2.5 TDI.
Vid första anblicken se det lätt ut, ett 20-tal skruva bara och sen ner med baljan.
Det verkrar vara en aluminiumbalja.
Packning finns hos SKRUVAT för knappt 300 kr..
Lämpligt att göra före oljebytet.

Synpunkter, erfaringar??

Roy

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Oljetrågspackning

Om tråget är av aluminium så är det kanske så att det är åtdraget på "känn" utan moment. Jag skulle plocka ner tråget & rengöra det noga, sedan återmontera med ny packning + flytande packning på tub & dra med moment så att det blir samma moment på alla skruvar. Innan man återmonterar så bör man kolla så att trågets anliggningsyta är plan, om inte får man rikta denna.

Bennie

F

F.d. 29954

Guest

Det borde inte vara några konstigheter med att täta en oljetråg. Men innan du gör något, så läs en intressant resonemag som Jankro för i mitt tråd " Projekt Arca 2.8 HDI" Det gäller vevhusventilation och är i slutet på andra sidan. Vid packningsbyte använder jag alltid silicon på bägge sidor, även om ingen säger att man skall göra så, blir liksom tätare, speciellt vid skruvhålen...

F

F.d. 24784

Guest

Tack för goda råd och synpunkter!

Jag tänkte närmast på själva jobbet, om det är mycket som skall bort innan man kan ta lös tråget etc. Om det sitter hårt "limmat" i packningen och måste brytas loss??

Har en servicehandbok men det beskrivs hur man jobbar med oljepumpen och då ska förstås tråget bort, men då skall man bl.a. låsa svänghjulet och en massa annat.
Har läst att momentet för de 20 skruvar som håller baljan skall dras med 9 Nm. ett ganska litet moment tycker jag, men skruvarna är ju små och för hårt moment kommer att deformera plåten och det blir otätt.
Förmodligen är det många som drar åt för hårt.
Bra tips att även använda "silikongegga" som extra tätning.

9 Nm är lika med knappt 2 kg last på en 50 cm lång nyckel.
Känns knappt när man drar åt för hand.
Bäste är nog att skaffa eller låna en momentnyckel.

Säkert är det en massa oljeslam som man kan tvätta bort i tråget.
Gjorde detta på en B18 motorn en gång, blev tätt i minst 10 år.
Där var det bara en enkel korkpackning.

de
Roy

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Silicon hör inte hemma i en bilmotor såvida det inte står uttalat i instruktionerna.
(Hur reagerar den med oljan? Kan den lossna och sätta sig i oljepumpens överströmningsventil eller filtret?)
När du monterar oljetråget så sätt det alla skruvar innan du drar åt. Sedan korsdrar du åt dom i två steg, Först löst och sedan till rätt moment.

F

F.d. 58882

Guest

Silicon hör inte hemma i en bilmotor såvida det inte står uttalat i instruktionerna.
(Hur reagerar den med oljan? Kan den lossna och sätta sig i oljepumpens överströmningsventil eller filtret?)
När du monterar oljetråget så sätt det alla skruvar innan du drar åt. Sedan korsdrar du åt dom i två steg, Först löst och sedan till rätt moment.

Detta https://www.jula.se/catalog/bil-och.../motorvardsprodukter/packningsklister-629236/ använder jag med gott resultat. Man skall naturligtvis inte lägga på några mängder utan det räcker att pensla på ett tunt skikt efter att man rengjort packning & anläggningsytor.

Bennie

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Permatex är ett gammalt beprövat medel som funnits sedan 60-talet (kanske längre) och är fritt från silikon.
Vill man ta död på lambda-sonden skall man använda silikon. Det är risk att ytterst små rester av silikon följer med avgaserna ur motorn och fastnar på lambdasonden och sätter igen porerna i det keramiska materialet (Zirkoniumdioxid). Silikon tål mycket hög värme och bränns inte bort.
Då är det ajöss med den och man är ett antal tusenlappar fattigare. Finns sedan silikon kvar i motorn är det risk att den nya lambdasonden också skadas.
Enligt mitt förmenande är silikon ett otyg som endast hör hemma i badrum.
:mad:

F

F.d. 24784

Guest

Jag har fått den nya packningen nu från Skruvat.se
Man ser att den har mässingbussningar vid hålen, dessa gör då att man inte kan skruva åt för hårt så att packningen deformeras.

Byte kommer att ske först till våren i samband med oljebyte.

De
Roy

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Hej
Ser att tråden är gammal men försöker ändå.

NM för oljetråg på en fiat ducato 2.5D 1992?

Räcker det med korkpackningen?

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag har gjort en del korkpackningar till oljetråg, främst automatlådor men även till motorer, det brukar funka. Jag brukar limma en sida vanligtvis tråget med Permatex och sedan får man inte glömma att efterdra. Men viktigast av allt är att rikta tråget (ståltråg) vid skruvhålen det är inte ovanligt att "någon" försökt få tätt genom att dra hårt och då buktar det sig. Ett sådant tråg brukar aldrig bli tätt. Därför är det också viktigt att använda momentnyckel.
Hälsningar
Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har gjort en del korkpackningar till oljetråg, främst automatlådor men även till motorer, det brukar funka. Jag brukar limma en sida vanligtvis tråget med Permatex och sedan får man inte glömma att efterdra. Men viktigast av allt är att rikta tråget (ståltråg) vid skruvhålen det är inte ovanligt att "någon" försökt få tätt genom att dra hårt och då buktar det sig. Ett sådant tråg brukar aldrig bli tätt. Därför är det också viktigt att använda momentnyckel.
Hälsningar
Peter
Om det är lika som på typ 230 följer det med stålhylsor att sätta i hålen för att undvika att man drar sönder tråget.
För att vara säker, spara dessa (om det finns) från den gamla packningen!

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Hälsningar
Peter
Jag har köpt ett nytt tråg, plus korkpackning.
Kan du länka till permatex? Och hur mycket ska jag lägga på tråget innan jag fixerar packningen?
Vet du vilket moment dom ska dras med? Har en momentnyckel från Jula Momentnyckel | Klarar 0-300 Nm | Meec Tools | Jula

Mvh Ted

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag har köpt ett nytt tråg, plus korkpackning.
Kan du länka till permatex? Och hur mycket ska jag lägga på tråget innan jag fixerar packningen?
Vet du vilket moment dom ska dras med? Har en momentnyckel från Jula Momentnyckel | Klarar 0-300 Nm | Meec Tools | Jula

Mvh Ted
Här hittar du Permatex, men det funkar givetvis även med annat packningsklister huvudsaken är att packningen ligger still på en sida.

Bifogar utdrag ur verkstadshandboken, den gäller från -94 men du kan nog följa den. Du ska ha en liten momentnyckel till detta, om din klarar 0-300 så lär den inte vara vare sig noggrann eller lättanvänd när du ska dra någonstans runt 15-20 Nm

Hoppas det följde med stålhylsor som Montreol skriver, annars har jag använt o-ringar när jag knackat egna packningar. Se i så fall till att o-ringen får plats i packningens hål, du kan förstora dem med en huggpipa om det behövs.

Hälsningar
Peter

Bilagor

• Screenshot_20240604-215659_OneDrive.jpg
    Screenshot_20240604-215659_OneDrive.jpg
    1,7 MB · Visningar: 7

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Här hittar du Permatex, men det funkar givetvis även med annat packningsklister huvudsaken är att packningen ligger still på en sida.

Bifogar utdrag ur verkstadshandboken, den gäller från -94 men du kan nog följa den. Du ska ha en liten momentnyckel till detta, om din klarar 0-300 så lär den inte vara vare sig noggrann eller lättanvänd när du ska dra någonstans runt 15-20 Nm

Hoppas det följde med stålhylsor som Montreol skriver, annars har jag använt o-ringar när jag knackat egna packningar. Se i så fall till att o-ringen får plats i packningens hål, du kan förstora dem med en huggpipa om det behövs.

Hälsningar
Peter
Nu fattar jag ingenting . Det följde inte med någonting. En korkpackning med bulthål och nån form av runda metall bollar runt varje biulthål i packningen.

Har fått till mig att använda permatex mellan tråg och packning och även lite på packningen för att sen montera .

Jag har en vanlig moment nyckel, kan inte blir 100, men bättre att spänna för lite och se om de läcker och isåfall spänna lite till.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, menar du att det sitter metallhylsor/distanser i varje hål i korkpackningen som nämnts tidigare, i så fall är det ju inga problem alls, på med Peramatex som extra tätning/säkerhet och sedan är det ju bara att dra alla skruvar rätt hårt helt enkelt. Metallhylsorna är ju så mycket kortare än vad korkpackningen är tjock så att den blir lagom komprimerad för att man inte skall dra ihop den för hårt eller för löst. Om det fanns samma distanshylsor i den första packningen och det läckte så var det ju för att hur hårt du än drog så komprimerades ju inte korkpackningen mer för att hylsorna behöll ju avståndet mellan motor och tråg och en ev. skada på tråget blev ju inte mer klämd så korkpackningen kunde rädda skadans läcka.
Så om du har hylsor av metall som distanser i hålen så är det bara att dra "lagom/rätt" hårt för skruvstorleken så blir packningen lagom komprimerad och skruvarna sitter ju fast bra eftersom de är rätt hårt dragna mot distanshylsorna.

M.v.h. JANKRO.

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Hej igen, menar du att det sitter metallhylsor/distanser i varje hål i korkpackningen som nämnts tidigare, i så fall är det ju inga problem alls, på med Peramatex som extra tätning/säkerhet och sedan är det ju bara att dra alla skruvar rätt hårt helt enkelt. Metallhylsorna är ju så mycket kortare än vad korkpackningen är tjock så att den blir lagom komprimerad för att man inte skall dra ihop den för hårt eller för löst. Om det fanns samma distanshylsor i den första packningen och det läckte så var det ju för att hur hårt du än drog så komprimerades ju inte korkpackningen mer för att hylsorna behöll ju avståndet mellan motor och tråg och en ev. skada på tråget blev ju inte mer klämd så korkpackningen kunde rädda skadans läcka.
Så om du har hylsor av metall som distanser i hålen så är det bara att dra "lagom/rätt" hårt för skruvstorleken så blir packningen lagom komprimerad och skruvarna sitter ju fast bra eftersom de är rätt hårt dragna mot distanshylsorna.

M.v.h. JANKRO.
Bifogar länk

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. ja det är samma med kulorna som med distanser i hålen, det sitter kulor i packningen som också är lite mindre än vad packningen är tjock, just för att man skall kunna dra skruvarna "lagom/rätt hårt" utan att klämma samman packningen för mycket, samt att när skruvarna då är dragna så sitter de ju fast bättre, och som sagt om det ev. skulle läcka lite från en skada på tråget så klämmer man ju inte packningen mer även om drar hårdare för distanserna eller i detta fallet kulorna håller ju mot ytterligare komprimering av packningen.

M.v.h. JANKRO.

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Ok. ja det är samma med kulorna som med distanser i hålen, det sitter kulor i packningen som också är lite mindre än vad packningen är tjock, just för att man skall kunna dra skruvarna "lagom/rätt hårt" utan att klämma samman packningen för mycket, samt att när skruvarna då är dragna så sitter de ju fast bättre, och som sagt om det ev. skulle läcka lite från en skada på tråget så klämmer man ju inte packningen mer även om drar hårdare för distanserna eller i detta fallet kulorna håller ju mot ytterligare komprimering av packningen.

M.v.h. JANKRO.
Då är ju frågan vad som är lagom hårt ….

Toppen