Re: Sv: Oljeproblem
Hej.
Läs inlägg 2 så ser du att den blinkande oljetryckslampan har med oljans kvalité att göra.
Mvh / Roland
Det är rätt uppfattat att man inte bara bör ignorera denna blinkande lampa.
Det som sker när partikelfiltret regenereras är att insprutningen ger mera diesel under ett antal mil. Detta sker då de tryckcensorer som sitter före och efter filtret har så stor skillnad i tryckat att filtret behöver brännas rent genom den ökade dieselmängden. Ibland kanske denna regenerering sker när vi av något skäl slår av motorn vilket avbryter processen. Sker detta ett antal gånnger vilket det ju kan göra om man ofta kör korta sträckor hamnar man i läget att man försökt regenerera utan att lyckas så många gånger att oljan blivit utspädd och måste bytas. Detta är den vanligaste orsaken.
Fiat har haft litet problem med censorerna vilket fått till följd att datorn trot att regenerering behövs och när den sedan gjorts har den pga trasig censor aldrig gått klart. Då försöker datorn upprepade gånger regenerera och sedan tänds lampan i blinkande läge. Om du har fel på censorerna tänds oftast också den gula moterfelslampan. Efter ett tag går sedan motorn i säkerhetsläge och bile blir mycket kraftlös och svårkörd.
Detta är lägen som inte fixar sig själva utan måste repareras. Har du bara blinkande oljetryck måste oljan bytas och lampan släckas. Är censorerna trasiga måste de bytas och man måste också göra en framtvingad regenerering vilket tar ett par timmar. Efter det byts olja och felkoderna raderas och servicelampan släcks i datorn.
Att inte byta olja som spätts ut med diesel innebär en hög risk för att motorn får skador av dålig smörjning. Risken att den skär är också stor.
Tyvärr litet av ett typfel för tidiga 3l motorer med partikelfilter från Fiat