• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Oljepåfyllning

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag har köpt en liten husbil till, en gammal och utan bruksanvisning.
Motorn är en 75 hk bensin Fiat Ducato 89

Men var fyller man på olja?
Se bild. 1 eller 2
oljepåfyllning_var.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, båda uttagen är vevhusventilation och funkar som oljepåfyllning, men oftast är det helt enkelt smidigast att välja det främre/nedre som går rakt ner i oljetråget.
Det andra bakre blir som "vanliga" gamla motorer, man häller i oljan uppe vid ventilkåpan på motorn och den rinner ner till oljetråget med lite fördröjning.
Det finns lite olika luftrenare som också gör att det bakre kan nästan vara gömt och omöjlig att komma åt utan att ta bort luftrenaren.

Om du har tid och lust så kan det vara idé att ta bort båda locken och skölja ur dem med "lacknafta" och tryckluft så ventilationen av motorn funkar ok. Det finns som grov stålull inne i dem och de kan vara delvis igenslaggade eller kletiga med sådan där grå kondensvatten/oljeblandning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen