• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljemängd i motor?

F

F.d. 4927

Guest
Tittar man i instruktionsboken till nästan vilken bil som helst, står det att man absolut inte får fylla på för mycket olja så det kommer över maxstrecket på oljestickan.
På mina bilar har det varit mer regel än undantag att verkstäderna fyllt på för mycket olja vid oljebytena, spelar ingen roll vilken bil jag haft eller vilken verkstad jag anlitat. Har aldrig hört att någon motor blivit förstörd av för mycket olja, men det måste väl vara någon anledning till att fabrikanterna varnar för för mycket olja. Vilka är riskerna, eller är det ofarligt??:confused::confused:

Lasse

F

F.d. 53076

Guest
Sv: Oljemängd i motor?

Direkte farlig er det nok ikke, men for mye olje i motoren vil kunne føre til at motoren kaster den ut gjenom utluftingen med påfølgene oljeklin .mengden avolje bør derfor ikke overstige maxmerket. Mer olje detsto mer klin

F

F.d. 15776

Guest

Tittar man i instruktionsboken till nästan vilken bil som helst, står det att man absolut inte får fylla på för mycket olja så det kommer över maxstrecket på oljestickan.
På mina bilar har det varit mer regel än undantag att verkstäderna fyllt på för mycket olja vid oljebytena, spelar ingen roll vilken bil jag haft eller vilken verkstad jag anlitat. Har aldrig hört att någon motor blivit förstörd av för mycket olja, men det måste väl vara någon anledning till att fabrikanterna varnar för för mycket olja. Vilka är riskerna, eller är det ofarligt??:confused::confused:

Lasse
Fyller du för mycket olja i motorn finns det risk för att packboxarna vid vevaxeln kan börja läcka. Det kan också bli en ökad oljeförbrukning som följd vilket gör att motorn lämnar felaktiga avgasvärden och som i sin tur påverkar katalysator och syresensor. Katalysatorn kan bli förstörd vilket kan bli en dyr reparation. Helst bör nivån ligga en bit över mitten på oljestickans gradering. Att du ofta får en för hög oljenivå i motorn när du har varit på service beror för det mesta på att man fyller i det av fabriken rekomenderade oljemängden. Har man då inte haft tid att låta den gamla oljan rinna ut ordentligt så blir nivån för hög.
Bengt

Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Hade en kompis som fyllde i för mycket olja i hjälpmotorn i sin segelbåt. Motorn var en 12hkr Yanmar diesel. När han körde ut från båtklubben gick motorn plötsligt upp på fullgas och gick inte att reglera eller stoppa. Efter att ha kört runt i en stor cirkel i en timme skrek någon från land att han skulle stoppa in en handduk i luftintaget till motorn, så gjordes och motorn stannade. Oljan hade trängt upp i förbränningsrummet varför det ej gick att stanna den.
/Dakota

F

F.d. 18508

Guest

Hej
När det gäller Mercedes,156hk motorn ,316-616,är det extremt skadligt med för mycket olja.
Fick detta som enda tips av Philipsson i Mora när jag fråga om det var något man skulle tänka på som nybliven MB ägare.
/markus

F

F.d. 7282

Guest

Samt att den drar mer bränsle, det är mycket motstånd för vevaxeln att daska runt i oljan.

// Pär

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Om oljenivån är så hög att vevstakarna går i oljan, kastar dessa upp olja så att det blir en karbonisering (sotbeläggnining) i motorn.
/Dakota

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest

Nu snackar vi väl extremt mycket för mycket olja. Lite över strecket gör ingen skada. Olle.

F

F.d. 53076

Guest

Jeg forklate deg nok litt feil jeg går ut fra at du har en nyere motor. Den må du være forsiktig med å fylle over da oljen vil gå i forbrenningen med det resutat at motoren vil overruse og rase.oljedampen går i forbrenningen på nyere motorer for at den skall brennes.Kommer det mye olje vil motoren overruse. beklager feil informasjon
:spinny:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

HoHojaja motorfabrikanterna har det inte lätt.
Är Max Max eller Min Min, stackars motor ingeniörer.
I den grå forntiden när jag började min bilbana o det fans service på tapparna.
Då kom det ut en gubbe( alla var ju gubbar på den tiden) o lyfte på motorhuven o insiterade på att motoroljan behövde fyllas på. Många år senare när gubben var borta o (servicen likaså) var jag visare o insåg att Min är Min o allt där ovan är Ok upp till Max.
Ps dom sista 20 årens motorer drar n. ingen olja förrän dom blir gamla liksom jag. Ds

F

F.d. 4927

Guest

Tack för alla svaren! En sammanfattning kan väl vara att undvika att köra med för mycket olja, för vissa bilar kan det vara fatalt.;)

Lasse

F

F.d. 29925

Guest

Fyll inte i för mycket olja i en mordern turbodieselmotor.

Då ovansidan av kolvarna blir väldigt heta finns det rör som sprutar olja på kolvens undersida för att kyla när kolven är i botten, om man fyller för mycket olja finns det risk för att denna kylning av kolvens undersida uteblir och då kan det hända en del otrevliga saker som kan bli kostsamma att åtgärda.

Kör hellre med oljan lite under övre markeringen än över.

Toppen