• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Oljelampa

MOGU

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Landvetter
HBK-Nr
27931
Medlemskap
2024
Hej, har en husbil fiat ducato 2013 med blinkande oljelampa kollat oljestickan ok.
Är i Tyskland och det är 32gr.c i luften.
Vad gör jag?
Mvh mogu
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Prova detta;
Starta motor och ställ kilometer total km . Stäng av motor ; Sätt på tänningen ; Tryck gaspedal i botten : Trampa 7 gånger broms och sen håll nere 60sek. och starta motor. funkar . Brukar hjälpa.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Med tanke på värmen som vart i Tyskland och att det är ett år sedan du bytte så kan det vara på sin plats med ett oljebyte nu. Oljan blir ju väldigt vattnig i värmen också. Sen kan det ju vara en trasig oljetryckgivare som spökar. Dock tror jag mer på oljebyte.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej.
Hade samma problem tidigare med vår bil Fiat Ducato årsmodell 2011. Sök på tråden " Blinkande oljetryckslampa" . Då berodde det på att motoroljan behövde bytas eftersom den tunnats ut av diesel när partikelfiltret degenererades.
Fanns beskrivet i instruktionsboken för den årsmodellen. Förmodligen samma fel fast din bil är från 2013.
Mvh / Roland
 

MOGU

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Landvetter
HBK-Nr
27931
Medlemskap
2024
Med tanke på värmen som vart i Tyskland och att det är ett år sedan du bytte så kan det vara på sin plats med ett oljebyte nu. Oljan blir ju väldigt vattnig i värmen också. Sen kan det ju vara en trasig oljetryckgivare som spökar. Dock tror jag mer på oljebyte.
Tack för tipsen. Har varit på verkstad och konstaterat att serviceintervallen för oljebyte inte ändrats sen sista servicen. Nu fungerar det igen.
 
Toppen