• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljeläckage

F

F.d. 2926

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: Multijet 120
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Globecar
Husbilsmodell: Pössl
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Motor
Hej!

Jag har de senaste veckorna märkt visst oljeläckage vänster fram, troligen från motorn. Det som gjorde mig uppmärksam på det var viss bränd oljelukt - ja det luktade mycket bil på något sätt.

Vid snabb koll ser jag visst oljesöl i botten och runt kontakt på den behållare som sitter till höger om man står framför motorn. Bifogar del av en lånad bild där man ser behållaren med grön topp. Vad är det för enhet?

Oljenivå ok och ingen felrapportering. hade för ett tag sedan P0402 och P0638 men efter rengöring av kontakter, inkl de till spridare så försvann det.

Givetvis kan jag ta mig till verkstad så småningom men alltid lika trevligt om man kan åtgärda något själv.

Mvh
Peter
Mölnlycke

F

F.d. 2926

Guest
Ovan som man är kom aldrig bild med. Här ser jag inte heller någon möjlighet lägga till den.

Kan då nämna att att kikar man bakom vänster framhjul så är karossdelar, ram etc bra 'rostskyddsbehandlade' av detta oljeläckage. Undrar om inte avgassystem går där i närheten som då bränner in det och ger viss stickande lukt.

(Systemet säger att jag ska använda Gemet för att ladda upp bild från egen dator. Men jag ser inget!)

StigS

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9887
Medlemskap
2025
Har också haft oljeläckage på Fiat (Coral SLT). Visade sig vara oljefiltret som hade lossnat. Filtret var bytt på auktoriserad verkstad. Verkstaden drog fast filtret och nu är läckaget borta.

F

F.d. 2926

Guest
Tack ska ni ha!

Ska undersöka lite närmare. Har nu fått tid 15/10 men hoppas lösa det innan dess. Skumt med behållaren med grönt lock och en kabel i botten. Låter inte som vanliga oljefiltret. Funderar på om det kan ha med styrservo etc att göra. Får kika mer grundligt.

(Kan det vara så att jag inte kan ladda upp bilder innan jag är 'riktigt' medlem?)

/Peter

slutseglat

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2025
Hej Per.
Det är inte säkert att det är olja. Efter din beskrivning så är det dieselfiltrt som läcker.
Så ar det på min fiat. trodde också att det var olj som rann ned på drivaxel och andra delar på sidan
Mvh/ Slutseglat

F

F.d. 2926

Guest
Hej!

Det var intressant. Lustigt nog tänkte jag tanken igår då jag rätt snabbt på nytt ställe såg det typiska mönstret och färgen i regnvatten. Seg olja hade inte löst sig så snabbt och runnit fram under bil. Mycket bra tips. Får kika på det imorgon. Det är dyra droppar som rinner ut. Frågan är vad som sker under färd när pump arbetar osv? Tack!
Peter
Mölnlycke

Toppen