• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeläckage Fiat

F

F.d. 53091

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: 7871-2
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Motor
Jag har en Dethleffs 7871-2 med 3,0 liters motorn 2007 års mod.I höstas när vi var i Frankrike på väg till Spanien märkte vi att ac,n inte fungerade, det visade sig att drivremmen gått av! När vi kommit hem i november åkte vi till verkstad för att byta rem.Det visade sig att orsaken var att bilen läcker olja vid kamkedjekåpan o rep kostar ca 13000, Som tur var täcker försäkringen skadan med en självrisk på 2000 kr.Då bilen bara gått 2500 mil vid skadan tog jag kontakt med Fiat (Stockholm) för att höra om det var något som Fiat kunde tänkas kompensera mig för.Idag fick jag svaret att Fiat inte var intresserat för garantin var ute!Däremot hade Fiat (Stockholm) mage att ringa VERKSTADEN o fråga om dom ville stå för kostnaden som goodwill!!!!! Anledningen att jag köpte just denna bil var att jag inte ville strula med kamremsbyte mm! Jag vill nu varna alla med FIAT med garanti kvar att kolla noga om ni har oljeläckor medans garantin gäller för Fiat (Stockholm)anser tydligen inte att deras motorer skall hålla ens serviceintervallerna ut (4500)mil!!!!:(
 
W

Wintercamper

Guest
Fiat (Stockholm)anser tydligen inte att deras motorer skall hålla ens serviceintervallerna ut (4500)mil!!!!:(

Det tycker dom säkert att dom skall.
Det man inte skall glömma, är att en garanti på x år eller y mil är just detta, det finns inget "gummiband" på villkoren.

Skulle du vilja betala en extra inbetalning utöver villkoren i köpeavtalet för att Fiat behöver pengar? Inte jag i alla fall.

Om garantin gått ut så har den. Mycket enkelt.
Det som står i köpeavtalet gäller åt bägge håll.
 
F

F.d. 53091

Guest
Så kan man ju se på saken,men du kanske tycker som dom att VERKSTADEN skall ta det som goodwill??? Tycker fortfarande att en bil som läcker olja efter 2500mil är en skitbil!!!!
 
F

F.d. 25038

Guest
Tjena efter att läst detta kröp jag under min bil och tycker att motor "blöder"runt acpumpen skall ta och kolla detta med fiatverkstan när jag fixar till kollningen till åtdragning av det "lösa"motorfästet.
Känns lite tidigt att hålla med om att det är en "skitbil":cool:
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Stefan,
Hur kan verksam vara så säker på att läckaget orsakat att remmen gått av?
Vet du hur stort läckaget var? Blev det en pöl på marken vid varje stopp?
Kan vara bra att veta då även jag har antydan till läckage, dock ej så mycket
Att det droppar.
 
F

F.d. 53091

Guest
Hej! Olja på en drivrem är inte lyckat.Från början syntes det inte mycket ,men det blev värre o värre under hemresan. Och vad jag menmar med (SKITBIL) är att om FIAT tycker att det är normalt att deras bilar läcker olja efter 2500 mil så så är det antingen fel på bilen annars fel på FIATS service organisation!!!
 
F

F.d. 25038

Guest
Hej har best tid för kontroll och åtgärder enl recalls ska be dom att titta på den eventuella blödning runt acc pumpen för eventuell åtgärd innnan garantin är slut.:oops:
 
Toppen