• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljefilter LÖST

F

F.d. 3077

Guest
Lelle_22 hade problem med att bränslefiltret läckte.
Tydligen i behov av efterdragning efter långt vinteruppehåll.
Det är tydligen samma sak med OLJEFILTRET,efter 5 månaders vinteruppställning så gick oljefiltret att dra nästan ett helt varv med handkraft,det kändes ruggigt,har aldrig varit med om det tidigare,aldrig haft så långt stillestånd heller för den delen.
Ett lossat oljefilter och lite ouppmärksamhet så är ett motorhaveri inte långt borta.
DÄRFÖR ALLA SOM HAFT ETT LÅNGT UPPEHÅLL;KOLLA ATT FILTERNA ÄR DRAGNA!!!!.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Oljefilter LÖST

Det skulle vara intressant att veta om det sitter löst för någon som servar själv. Annars kan det ju vara verkstaden.... Mitt satt iaf stenhårt nu när jag bytte till ett nytt ( 2,8jtd -06)
 
H

hianders

Guest
Sv: Oljefilter LÖST

Hej Bernt!

Jag gick direkt ut och kollade filtret på vår bil och det satt fast som "berget". Jag gör all service själv på vår bil just för att slippa problem av den här sorten. Olja och filter byter jag i samband med uppställningen på hösten. Det är naturligtvis den mänskliga faktorn som varit framme i ditt fall.

Hasse A
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Oljefilter LÖST

Hej Bernt!

Jag gick direkt ut och kollade filtret på vår bil och det satt fast som "berget". Jag gör all service själv på vår bil just för att slippa problem av den här sorten. Olja och filter byter jag i samband med uppställningen på hösten. Det är naturligtvis den mänskliga faktorn som varit framme i ditt fall.

Hasse A
Hej Hasse,
Den mänskliga faktorn är faktiskt jag själv,har i alla tider servat våra bilar själva,både i åkeriet och privat,har bytt många 100 tals filter under åren men aldrig att ett enda har lossat under åren.
Tänkte bara tipsa,detta är viktigt,om det är långt stillestånd som är boven??????.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Oljefilter LÖST

Hej.
Att oljefiltret skulle lossna när bilen står stilla länge kan nog inte stämma,snarare att det tar fast mera.Det är nog så att det aldrig har blivit åtdraget ordentligt.(Har arbetat med bilar 50 år)
Mvh Jan-E
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter LÖST

Hej!
Kolla så det inte sitter dubbla tätningar, d.v.s. att Du glömt ta bort den gamla tätningen. Kan bli läckage då.
Jag har råkat ut för att filter lossnat p.g.a. detta!
Hälsningar
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.673
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Oljefilter LÖST

Är det inte i dom här lägena som man brukar säga " Jävla Biltemafliter" ?

// Göte J
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Oljefilter LÖST

Packningarna skall också smörjas in med olja resp diesel när man monterar dom.

// Pär
 
Toppen