• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyten, service hur ofta?

F

F.d. 13883

Guest
Köpte min HB förre året nyservat med ny olja och filtrar.
Har kört 700mil sedan dess och undrar på om det är nödvändigt att byta olja
och filter igen i år? Min personbil (bensin) har intervallet 3000mil eller 2år för oljebyte
gäller samma HB med dieselmotor?
Knud

 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Står nog en del om detta i bilens instruktionsbok.
För egen del byter jag olja och filter konsekvent efter c:a 1000 mil. Lyxigt, visst, men om bilen väger styvt 4 ton och man bara har 122 hk då får motorn jobba ganska tungt för det mesta och ett oljebyte med filter går inte på mer än c:a 500:-
Men personbilen får nöja sig med byte efter c:a 5000 mil.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Gör en service var 12:e månad veckan innan besiktningen. Då får man gratis med en förbesiktning och om bilprovningen upptäcker ett fel som inte firman sett vid förkontrollen betalar man inte för reparation och ombesiktning.
 
F

F.d. 11362

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Står nog en del om detta i bilens instruktionsbok.
För egen del byter jag olja och filter konsekvent efter c:a 1000 mil. Lyxigt, visst, men om bilen väger styvt 4 ton och man bara har 122 hk då får motorn jobba ganska tungt för det mesta och ett oljebyte med filter går inte på mer än c:a 500:-
Men personbilen får nöja sig med byte efter c:a 5000 mil.
Du Decker ..var får du glädjedsiffror ifrån ???? 500 dra för filter och oljebyte Jag vet att 4 liter kostar 595- kr sen kommer filter till och jag som behöver totalt 7 liter. Fick köpa nytt startbatteri 1800- 1900 hundra sedan i samband med lilla servicen nu i år tillkommer kamremsbyte 5 - 6000.. så de närmar sig 10000 i år innan det blir åka av.... mvh 4957 Edling .
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Oljan är en helsyntetisk 5W40 enl. ACEA A3/B3/B4
10 liter på biltema 529.-
Men det går bara åt 7 liter.
Filter kostar c:a 150:- men köper man från Axel Augustin kommer man billigare undan om man samordna inköp med något annat.
Själva oljebytet gör jag själv. (köpte filter samtidigt som jag köpte kamrem från Augustin som byttes i början på augusti 09, minns ej priset men runt 1300.-)

Motordelar www.axel-augustin.de

Förresten pris på kamremsbyte bör du få från fler verkstäder. Har för mig ha läst här på forumet om någon som bytte för betydligt lägre pris.
(En van Fiat.mekaniker, med välutrustad verkstad behöver inte mer än c:a 1,5 timmar för jobbet)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Jag byter olja varje år oavsett hur långt fordonet har gått och att köra med "longlife"olja och service intervall som du gör 3000 mil eller 2år resulterar ofta i Oil sludge .
Se bilderna i länken och det är för många motorer som har havererat pga. detta : oil sludge - Google-sökning

Oljefilter och byte för 500:- är inte omöjligt om man köper filter och olja på Biltema , dock gjorde jag inte detta på min husbil för jag anser den är så ny och jag ville ha stämplarna i boken .

Men till trådskaparen byt olja oftare i din bil för jag har sett för mycket sådant som igenkletade vevhusventilationer ,ventilkåpor och när grabben kommer hen så blir det en totalsanering av hans "nya" bil som gått på longlifeolja .

Utklipp från nordicaudi :
hur det gick med min engine flush som jag nu kört med i 1500 mil. Igår tog jag ner tråget och tittade hur det såg ut. Tråget var täckt av ett 0,5 cm lager av koks-sirap. Silen lite mindre men också skitig. Min slutsats är att engine flush inte räcker som metod för att bota en skitig motor. Det kanske kan fördröja proceduren men det är nödvändigt att mekaniskt rengöra tillslut i alla fall. Så till er som fått varning för lågt oljetryck rekommenderar jag att ta ner tråget och göra rent ordentligt direkt, byta sil och därefter byta olja var 1000-1500 mil. Skit i engine flush. Motorn spinner som en katt nu direkt från start, har innan märkt att den har tagit 5-10 sekunder på sig att tystna i ventiler. Nu tystnar den direkt vid start.

A6 1,8T Avant -01

Info on engine flush : Engineflush från Bilstein :: Distribueras av Malte Månson AB :::::::::.
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Har man inte råd att byta olja en gång om året i bilen/husbilen ska man inte ha nån bil, motorerna mår inte bra av långa intervaller
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Hur det är med Fiat vet jag inte, men Mercedes serviceintervall på Sprinter dieslarna är 3000 mil eller vartannat år, beroende på vad som kommer först.
Personligen tror jag nog att Mercedes vet vad de gör när de sätter sina serviceintervaller... :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Hehe ibland undrar man om dom vet vad dom gör för det är samma sak med Audi,VW och Skoda men det är ändå kunden som får ta smällen när motorn koksar igen .
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Hehe ibland undrar man om dom vet vad dom gör för det är samma sak med Audi,VW och Skoda men det är ändå kunden som får ta smällen när motorn koksar igen .

Saab (med det berömda oilsludge problemet) har ju en passus att man vid kortare körsträckor ska byta oftare, och med kortare körsträckor menar man under 2 mil (har jag för mig).
En husbil som till 99 % körs i flera timmar vid varje start och som har 9 liter olja i motorn har nog förutsättningar att klara 2 års gränsen... :);)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Aldrig i livet mer än 1000 mil på min "familjebil"!

Aldrig i livet mer än 500 mil på våran husbil, och det är vad vi åker om året!
Då byter jag ett par mil innan avställning så motorn står över vintern i "okryddad olja"

På min skojbilar byts det ibland efter varje körning:wink:, helst i kojan där växellådan ligger i oljetråget. Snacka om att magnetpluggen ser ut som en kattunge ibland!

Dessa långa oljebytarintervaller är helssjuka anser iaf jag! Frisk olja och påställda boxar ger rena motorer och klappande hjärta:D

Anders
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

20 liter halvsyntet olja Texaco 575:- Filter till MB Sprinter 110:- Volvo S60 85:- Byter olja senast vid 1000mil eller 1 år. Detta ger en kost på 368:- för byte på Sprintern och ca 250 :- på Volvon. Båda tar ca en halv timme styck att byta på. Longlife olja = koksad motor. Jag har fått det på en SAAB turbo efter 9000 mil. Kuriosa! Den drog 4 liter olja på 55 km i slutet. Verkstaden tyckte jag kunde åka ett par dar till innan de tog in bilen. de fick även stå för oljan!

Med detta i bakhuvudet är 368:- för ett olje byte på en husbil LÖJLIGT att inte göra.

Oljan kan köpas hos Trollhättans Oljar och filtren på Meca. INGA rabbater utan normala priser.
 
F

F.d. 13883

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Det är klart har man köpt en HB så bör man också ha råd med service.
Tanken med min fråga var att ta reda på vad andra gör och vad som händer
med motorn. Som novis är jag tacksam för alla svar jag har fått.
Intervallet på min personbil är enligt biltillverkaren och omfattas av garantin.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Du har rätt Knud!
Man följer dessa fjantigt långa oljebytarintervaller enl. fab.rek. Allt är frid och fröjd och garantierna gäller:)!

Fast jag är en person som alltid får köpa såna bilar där garantin har gått ut:eek:
och då är jag glad att oljan är bytt enl. sunt förnuft!
För då håller skiten även ihop under min ägarperiod!

Anders
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Hur kan ni hitta oljefilter på biltema? Till min fiat 2,8 jtd -06 var det billigaste jag hittade 260kr på mekonomen:confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Oljebyten, service hur ofta?

Hur kan ni hitta oljefilter på biltema? Till min fiat 2,8 jtd -06 var det billigaste jag hittade 260kr på mekonomen:confused:

Hmm Mycket köper jag pirat men oljefilter får bli original eller av känt märke, såg en gång ett piratfilter (lågprisbutik) som suttit på en bil som oljetrycket försvann på. Filtret såg ut som någon hade vakumsugit det (ihopaklämt som ett russin):wideeyed:

Gurra
 
Toppen