Sv: Oljebyten MB 316 CDI
Hej, på sprintshiftlådorna sitter oljepåfyllningen ganska dold bakom en tryckackumulator för sprintshiftens hydrauliksystem, men det går att släppa på tryckackumulatorn och vrida bort den tillräckligt för att kontrollera nivån eller som i ditt fall fylla på med ny olja. Det man ska passa sig för är att lossa oljeledningen till ackumulatorn, trycket kan vara ganska stort och det är inte alls omöjlig att man finner sig i en situation som varken är en nyttig eller trevlig upplevelse.
Oljedräneringen sitter undertill på lådan och det är en ganska stor insexhylsa man behöver, fritt ur minnet så var det 16 eller 17mm i pluggen.
Detta gäller för oljan i själva lådan, att byta olja/vätska i hydrauliksystemet är en egen historia.
Det här är nog ett jobb som jag anser att det kan vara en god idé att låta en verkstad göra åt dig.
Bakaxeln är enklare och på "klumpens" högra sida sitter avtappningspluggen (insex) och på locket sitter påfyllningspluggen, i mitt fall (313cdi med enkelhjul bak) så är påfyllningspluggen inget annat än en gummiplugg och jag vet inte om det så på alla modeller. Det kan ju även vara en god idé att lossa hela locket för att få ut oljan bättre och samtidigt inspektera lite.
Den dolda påfyllningen, mitt i bilden bakom aluminuiumgrejen det går in ett mörkgrönt rör i
Avtappning växellåda, det är den stora insexpluggen som är till växellådsdräneringen, de små 4-5mm insexskruvarna är till hydrauliksystemet.
BAkaxelns dräneringsplugg, stor insex
Gummipluggen i bakaxeln sitter ungefär i mitten av de oljefuktade området på bilden, den var tät och fin förra våren tills jag pillade loss den och kontrollerade. Nu har det "fuktat" lite och jag kanske borde använt en ny plugg.
Tryck på bilderna så blir de större (och suddigare

)
mvh jocke