• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljebyte

F

F.d. 58823

Guest
Skal man byta olje ock oljefilter FØRE man ställer bort husbilen för
vintern,eller på våren när den ska igång igen :confused:

Ottar

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte

Tror det är som med båt.
Byt på hösten innan vinterförvaringen.

F

F.d. 50069

Guest

FÖRE, så att motorn står still över vinteruppehållet i fräsch olja utan föroreningar och junk!

Så tycker jag iaf
Anders

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Då man fått bytat olja på en aktoriserad Fiat verkstad till en rejäl peng!
Vilken färg på oljestickan där oljan syns skall det var "Rent Svart" eller "Ljus" efter bytet?
Någon som har erfarenhet?
Mvh.

C

cheetah1

Guest

Ny olja brukar väl vara rätt ljus.. Skulle det bara bytas olja hade jag gjort det själv, men har man inte handlaget kan det ju förstås vara meckigt. Hel service är dock inget jag get mig in på. Nästa service på min är förvisso en liten, men med tillägg av kamrem och tändstift (vilket är ett äventyr på en boxer), så det lämnar jag nog bort. Blir ingen märkesverkstad, dock.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Du skriver "Oljan mörknar väldigt fort i en diesel redan vid första starten efter bytet"
Är där skillnad på en Volvo båtmor 2003 År 1991, BM Volvo 500 & en Fiat Diesel motor?
Jo när jag själv bytar olja på dom 2 Volvona så är oljan "Jus" efter första körningen!
Men när jag fick bytat oljan efter ca 1000 mil på Fiaten på en akturiserad H-bilsförsälj. firma så var oljan "Svart" Hur många tror att dom bytat olja????
Mvh. "Ps" plats för kommentarer!!! Skall tillägga att vi har en original hel så kallad hasplåt under hela motor delen Adria Coral 670 SL 2010 visserligen Automat"Ds"

Toppen