• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte växellåda?

F

F.d. 29756

Guest
Jag är ägare till en Dethleffs husbil med Fiat 2.8 TDI årsmodell 2004.
Den är servad enligt instruktion och 3000-milaservisen gjordes hos auktoriserade Bilkompaniet i Luleå.
Jag tycker att det förekommer vid vissa varvtal, på olika växlar ett vinande ljud i som jag förknippar med växellådan och så har det varit sedan länge. Bilen har nu gått 3200 mil och är maskinförsäkrad upp till 4000 mil eller 4 år (10000:)
Enligt serviceboken ska inte oljan i växellådan bytas utan enbart kollas var 3000 mil.
Som lekman på detta området så tycker jag att oljan ska bytas gärna i samband med byte i motorn.
Bilkompaniet i Luleå är villig att provköra bilen. Jag tycker också att det är för stort avstånd mellan fyran och femman så femman är arbetslös då jag kör min skogvaktarlunk (80-90 km/h).
Kanske detta läte bara finns och det ska låta så här och det inte ens har med växellådan att göra?

Tacksam för synpunkter!

Palle:mad:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Hej, Palle.

vi har haft två stycken FIATar som du har men inte uppmärksammat något ljud från växellådan..

ds
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Tycker du att du har ett missljud från lådan så åk in med den medans du har garanti/försäkring. Det är inte första Fiaten som lådan går sönder på...
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte växellåda?

Jag har oxå kört två Fiat-bilar innan (är inne på den 3:de). Min erfarenhet är att efter ett antal tusen mil (när motorn börjar bli inkörd) blir där ett vinande ljud från turbon. Men jag har inte hört något från växellådorna.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Jag har via telefon från SuneAl, Luleå, veta att jag inte har en TDI utan en JTD-motor som enkelt kan trimmas till åtskilligt fler muskler. Uj,uj!!
D....a långtradare, då skulle ni få se!
Jag kommer att följa Kölis råd och kolla upp växellådan under den tid försäkringen gäller.
Men min fråga om oljebyten i växellådan är inte klar. Enligt servicechemat så skall bara kontroll av oljenivån göras var 3000 mil och aldrig bytas?
Det känns lite förmätet att ifrågasätta de konstruktörer som konstruerat en över hela världen spridd motor. Men i min föreställning avlämnar metaller lite partiklar med tiden och så småningom bildas i stället någon slags slippasta som kanske inte låter sig filtreras bort?
Kanske svaret på frågan ligger dold inom partikelfysiken?
Oljan i motorn kommer jag att byta varje vår och det känns inte bra att inte också byta oljan i växellådan samtidigt!

Tack för tips och inlägg!


Bästa hälsningar Palle.:mad::D :D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Självklart så skadar det inte att byta olja i växellådan och det blir precis som du skriver metallpartiklar i oljan. En del bilar har permanentsmord låda, dvs man byter inyte oljan utan hela lådan istället.. En del har bytesintervaller på 4000 mil. Då du har en transaxellåda, dvs växellåda och slutväxel ihopbyggt som en enhet samt har en bil som går med maxlast och belastning hela tiden så skadar det inte att byta oljan åtminstånde var annat år, det skulle jag ha gjort i alla fall. Alla oljor bryts ner med tiden, antikorrionstillsatsen, antiskumtillsatsen mm.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Tack bästa Kölis för ditt råd. Du kanske observerade att jag har en JTDmotor men okunnig eller vad det nu är så har jag tidigare presenterat bilmotorn som en TDI.Jag hoppas att Du yttrat Dig mot denna bakgrund.
Möjligheten att enkelt trimma upp denna motor borde belasta växellådan mera, eller hur?
Kanske det är bättre affär att kugga om min "arbetslösa" femte växel?


Glad midsommar!

Palle och Kerstin:D :D :D
 
S

suneAl

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Hej Paul

Jag föreslår att Du beställer drevstatsen av "BOSSING 013-163900" och drevar om 5:ans växel " öka med 300 varv för Halvintergrerad och 500 varv för Alkov"och sedan monterar Du in en Effektbox . Det finns olika märken Jag köpte en ProMotech "08-262484" via Internet för 4.999:-. UDDINS kan både dreva om 5:an och montera in Effektboxen åt Dig.
Då Paul har Du en helt annan bil att köra med samt att förbrukningen går ner med 0,2l/mil.
Jag byter varje år oljan i motorn och växellådan samt samtliga filter, oljefilter, luftfilter, bränslefilter etc. Allt detta gör UDDINS åt Dig och skriver på Din Servicebok.

mvh / HBK 571 Sune Al

:mcride: :wub: :wub: :wub: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :D :D :D :music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Tyvärr så kan jag inte ge dej ett rätt svar på vad det är för skillnad på moterernas beteckningar då det inte är något som går igen mellan olika märken. Ungefär som DL, GL, GLX, GTI, GTD, Super, Sport, Touring mm. Det finns väl i princip bara tre olika dieselmotorer. 1: Vanlig diesel med insprutningspump. 2: Diesel med insprutningspump och turbo. 3: Diesel med elekrtonisk insprutning och turbo. Jag misstänker att din är en 2 modell.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Kölis 75

Palle säger ha en FIAT 2004. Fiat kom med Common Rail i sina diselmotorer under 2002,
därmed har han en 2,8 JTD i sin Dethleffs i sin Husbil med FIAT chassi.
Fram till mitten av 2002 finns det från FIAT 2,5 TDI !

mvh / HBK 571
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Kölis och SuneAl!

Jag har nu funnit, efter studier av handlingar som följer bilen att det tvivelsutan är en 2,8 JTD motor i min husbil.
Jag har blivit förtrogen med alternativ beträffande kugga om femte växel och att montera effektbox, så nu är behövliga handlingar på bordet och det blir till att fatta beslut på något sätt samt att få detta beslut godkänt av "regeringen" min kära hustru.

Tack Kölis och SuneAl för värdefull info och ha det bra på vägarna och god forts. på helgen!

Palle.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Glöm inte att maskinskadegarantin inte gäller efter trimning
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Oljebyte växellåda?

Den gäller väl knappast heller om man byter utväxling i växellådan. Jag kan inte tänka mej att bilen kommer att gå sönder för att man chippar upp den lite så att den får bättre vridmoment där det behövs, vi pratar inte om att chippa upp en Maserati Biturbo nu.. Den lär knappast rasa heller för att du sätter i en användarvänligare utväxling på femman så att bilen inte behöver fel/total belastas hela tiden. Hade det varit min bil så hade jag gjort det direkt när den var ny (som de flesta gör).
 
Toppen