• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljebyte växellåda Peugeot Bürstner -92

haneri

HBK Medlem
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2025
Hade tänkt byta olja i växellådan men fick problem då jag inte hittade någon nivåplugg. Det är en 2.5 diesel utan turbo motorn heter u25/661 och bilen är 5-växlad, har dock inte hittat någon märkplåt på växellådan. Det finns 2 avtappningpluggar och man ska fylla på i hålet för backväxelkontakten så det verkar knöligt men ok. Det finns ingen oljesticka på den här lådan och att bara fylla på den mängd som som anges verkar osäkert då jag sett flera mängdangivelser. Det ser ut att bli för mycket om man fyller på tills det rinner över i påfyllnadshålet. (På den del lådor finns tydligen en nivåplugg som som kräver fyrkantnyckel men jag kan inte hitta någon sådan på den här lådan)

Någon som har tips ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljebyte växellåda Peugeot Bürstner -92

Hej haneri, Är du helt säker på att det inte finns en oljesticka i lådan, för man hittar den inte om man inte vet var den sitter. Det är knappt man hittar den även om man vet var den sitter. Men du kanske vet var den skall sitta och ändå inte httar den och då får jag ge mig :D.

M.v.h. JANKRO.

haneri

HBK Medlem
Kommun
Lycksele
HBK-Nr
3542
Medlemskap
2025

Vi var två som letade och hade bilder av flera växellådor men ingen tycks stämma, men jag kommer att kolla en gång till för säkerhets skull och också borsta av lådan för ev. hitta något instansat, men det är nog ingen panik att köra några hundra mil till

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, Om man kryper in under bilen och lyfter upp huvudet bakom högra drivaxeln vid stödlagret och spanar på ovansidan av lådan där slutväxeln sitter så kan man ev. med lite tur se stickan. Mörkt ute har ingen bild tyvärr.

JANKRO.

Toppen