• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

oljebyte 2.2 FIAT Ducato

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: oljebyte 2.2 FIAT Ducato

Montreal. Hur fyller du filtret om det sitter ett upp o nervänt insatsfilter. Olle.
Detta undrar jag också. Jag har hittat placeringen det står FORD under fattningen!

Lossas koppen bara med en stor hylsa eller är det andra knep. Vilket börjar man med
lossa filter eller tömma ur oljan???

F

F.d. 2577

Guest

Såg några frågor som jag kanske kan hjälpa till att förklara. De krafter som finns i en förbränningsmotor är väldigt stora, och in dieselmotor ännu högre p.g.a högre kompretion. Oljan som under tryck kommer ut mellan vevaxel och vevstake "centrerar" vevaxeltappen för att inte kontakt skall uppstå där. Om motorn är tom på olja kan ingen skyddande oljefilm skapas, mekanisk nötning uppstår. Detta är första stadiet till ett motorhaveri.

På de bilar jag har ägt har jag alltid fyllt oljefiltret, detta för att så snabbt som möjligt få oljetryck. Även om de suttit rent horizontellt. Insatsfilter upp-och-ner kan bara förklaras av att konstruktören är en "klåpare".
Leffe

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jo insatsfilteret sitter upp och ner på min FIAT 2.2 men det är ju en FORD motor och det står FORD på filter delen av metall. Koppen är svart med en hatt för stor hylsa. Koppen verkar vara i plast. Är det bara att skruva på denna eller finns det något annat att veta.

Någon hör bör ju har gjort ett oljebyte på denna modell eller råkat ut för denna FORD
motor i någon anna bil. Tips mottages tacksamt!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jo insatsfilteret sitter upp och ner på min FIAT 2.2 men det är ju en FORD motor och det står FORD på filter delen av metall. Koppen är svart med en hatt för stor hylsa. Koppen verkar vara i plast. Är det bara att skruva på denna eller finns det något annat att veta.

Någon hör bör ju har gjort ett oljebyte på denna modell eller råkat ut för denna FORD
motor i någon anna bil. Tips mottages tacksamt!

Gör ett nytt försök , på forumet finns mycket stor kunskap i många ämnen!! Finns det ingen som skruvat på denna Ducato FORDmotor och stött på det lilla insatsfilteret i den
svarta (plast) koppen?????

I

Iveco 35

Guest

Sharky. Det är bara att skruva bort filtret och byta insatsen, kan köpas antingen hos Ford eller Fiat. Finns även på biltillbehörsfirmorna till billigare peng. Glöm inte att byta oringstätningarna. Olle.:wink:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Sharky. Det är bara att skruva bort filtret och byta insatsen, kan köpas antingen hos Ford eller Fiat. Finns även på biltillbehörsfirmorna till billigare peng. Glöm inte att byta oringstätningarna. Olle.:wink:

Jag fick en oring till på köpet med Mahle filter. Men det finns olika bud på oljebytet på nätet. Byta filter först och sedan tappa ur olja. Eller som jag gör på vanliga bilar först tappa ur oljan och sedan byta filter????

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Fylla oljefiltret med olja. Teoretiska tankar och verkligheten är olika saker. När man startar motorn går den cirka 5-10sekunder tills oljetryckslampan släcks. Här kan ni se hur länge det går att köra en motor utan kylarvatten och utan motorolja på full gas. Skriv nu inte att provet är med en bensinmotor och i husbilen sitten en dieselmotor, det vet jag.
YouTube - kill a nissan 1.0l engine

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Hur fyller du ett upp och ner vänt insatsoljefilter?????

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fylla oljefiltret med olja. Teoretiska tankar och verkligheten är olika saker. När man startar motorn går den cirka 5-10sekunder tills oljetryckslampan släcks. Här kan ni se hur länge det går att köra en motor utan kylarvatten och utan motorolja på full gas. Skriv nu inte att provet är med en bensinmotor och i husbilen sitten en dieselmotor, det vet jag.
YouTube - kill a nissan 1.0l engine

Det är en mycket stor skillnad mellan när en motor på lång sikt tar skada av hur den hanteras, och till att den verkligen går sönder. Jag förstår överhuvudtaget inte, varför det argumenteras emot en så enkel åtgärd som förhindrar att motorn går utan oljetryck, under en viss tid efter oljebytet.

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det är en mycket stor skillnad mellan när en motor på lång sikt tar skada av hur den hanteras, och till att den verkligen går sönder. Jag förstår överhuvudtaget inte, varför det argumenteras emot en så enkel åtgärd som förhindrar att motorn går utan oljetryck, under en viss tid efter oljebytet.

Det är inget motargument , men vad jag vet så är det tekniskt omöjligt att fylla ett upp och ner vänt insatsfilter med olja!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kan tyvärr inte säga något om det utan att ha sett filtret ifråga, men jag har alltid undrat vad konstruktören tänkte på när han konstruerade på det sättet. Antagligen lite för långt avstånd mellan konstruktionskontoret och verkligheten? Konstruktören har aldrig bytt olja och fått den rinnande ut över motorn? Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mej att sätta in en påfyllningsskruv i behållaren om det är en konstruktion med insatsfilter. Om det är ett kapslat filter går det faktisk att vända på det med olja i om man är någotsånär snabb!?

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

När motorn går på tomgång olastad efter ett oljebyte så har man inte högt cylindertryck, man tar ju inte ut någon last av motorn (och inte heller någon hög belastning på vev o ramlager)
Men vist kan man lätt fylla upp filtret med olja så är det bra.
Sen tycker inte jag att man skall köra så långt som 4000 mil på ett oljebyte, kan vara bra att själv göra ett olje byte på ca 2000 mil.

Mvh Bert

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag håller med, dieslar smutsar ner oljan rätt kraftigt, så om jag ställde av för vintern hade jag definitivt kört ett par mil för att få upp oljetempen och sedan bytt olja och filter före avställningen.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Nu är oljan och filteret bytt. Det var en enkel match. 27 mm hylsa till filteret som skulle dras 25 NM och 13 mm nyckel till oljeavtappningen. 2880 mil och det var den svartaste olja jag sett. 4000 mils intervaller kan det vara vettigt??????

F

F.d. 58621

Guest

Oljan har ju utöver att smörja motorn också till uppgift att ständigt rengöra de inre delarna och komponenterna. Det som då händer är precis som när man skurar golv, då missfärgas tvättvattnet och i motorn missfärgas oljan. Eventuella partiklar som på något sätt kan skada motorn fångas upp av oljefiltret som vanligen är överdimensionerat och klarar av att rengöra oljan mellan de föreskrivna och mest ekonomiska oljebytena.
Visst kan det säkert, i vissa lägen, vara bra med tätare oljebyten, men det är inte alls säkert att oljans smörjande egenskaper nämnvärt förbättras. Troligen förbättras enbart oljans rengörande egenskaper, precis på samma sätt som när man byter tvättvatten i skurhinken.
V-backen :wink:

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man tar av oljesumpen på en motor som har haft svart olja, och sedan har stått några månader, så byter man gärna lite oftare. Det blir en del slam på botten.

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Originalfilter på bilen var av Franskt fabrikat. Oljefiltertillverkaren rekommenderar byte var 2000 mil och biltillverkaren var 4000 mil. Märkligt!!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Nu är oljan och filteret bytt. Det var en enkel match. 27 mm hylsa till filteret som skulle dras 25 NM och 13 mm nyckel till oljeavtappningen. 2880 mil och det var den svartaste olja jag sett. 4000 mils intervaller kan det vara vettigt??????

Nu är det dax att byta olja igen , letade efter vilken kraft hylsan skulle dras med!

Toppen