• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olja i gasol

hanshåkan

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
hej svensk gasol har anses ren monterade gasolfilter i våras använt svensk köpt gasol efter 1 månad
tömde behållare c:a 1 cm med tjockflytande olja efter 1 mån. tömde behållaren åter igen 1 cm olja
vi får kanske tänka om att alla behöver gasolfilter ???
 
Något har hänt med gasolen över tid.
Jag fick byta regulator i vår 07a med original regulator.
Denna höll i 10 år, vid inspektion rann det olja ur den.
 
Kan det bero på HOS VEM man fyller? Jag har fyllt hos CRM i Trollhättan & GasolDirekt i Skepplanda & har inte sett någon olja i något av mina 2 filter.
 
Gasolfilter är en billig försäkring mot problem med gasolanläggningarna. Vi satte in förra året för säkerhets skull efter att bekanta haft problem med regulatorn. Fyller alltid våra tuber då det kostar knappt 300:-/P11 mot närmare 700:- att byta på vår mack.
 
I mitt fall byta gasoltuber, den inbygda tanken används ej pga rost.
Det finns fler i klubben som råkat ut för detta som inte ens har tank/tankflaskor.
 
jag har slutat fylla flaskorna sen jag fick olja i gasolen i Halmstad jag byter de istället jag slapp undan med byta red och filter för 1200 kr men går oljan förbi reduceringen in i rören då får man plocka ner hela systemet kan nog kosta en del
 
Den gula oljan som man ibland kan se i gasolflaskor och regulatorn uppkommer genom handhavandefel. Oljan är luktmedlet som tillsättes gasen som är luktfri för att man skall upptäcka eventuell läckage.

Om man låter systemet stå under tryck oanvänt under längre tid särskilt under kalla årstiden kondenseras gasen och luktämnet som övergår i vätskeform.

När man sedan börjar använda någon brännare förångas gasen men inte luktämnet som istället bildar små droppar som efterhand kan sätta igen regulatorn eller samlas i flaskan.

Det är därför viktigt att stänga av gasolen på flaskorna och släppa ut trycket i systemet när anläggningen inte användes!

Se även: Gasol av eller på
 
Bytte mina filter nyligen efter att uteslutande använt LPG i Europa med fyllning var 14 dag. Filtren var endast svagt missfärgade. Mycket talar för att du har fått föroreningen från någon leverantör. LPG är en motorgas som innehåller olja och kräver filter, medan flaskgasol bör vara ganska fri från olja.
 
Att olja skulle tillsättas LPG har jag alltid betraktat som felaktigt, om så vore fallet så borde det vara betydligt mer, har tömt mitt filter på någon centiliter efter att ha tankat kanske 100 liter LPG.
Oljan kommer in genom hanteringen i depåer, kopplingar,kranar,slangar osv.risken är lika stor om du köper flaskor.
 
När jag köpte min fyllflaska fick jag rådet att när jag skall fylla den första gången skulle jag fylla i en halvliter, vända flaskan uppochner och släppa ut gasen.
Detta för att få bort ev olja och föroreningar från tillverkningen.
Än så länge ingen olja i filter eller regulator efter 5 år.
 
Jag fyller på Gasol Macken i Nyköping & Gasolfyllarna i Norrköping och inte råkat illa ut ännu, billigast hittills är Åhus gasol 200- för en pc10.
 
Noen observasjoner fra min side, jeg har funnet olje på en av 4 husbiler, det var på vår winnebago i Australia. Bilen hadde aldri sett kuldegrader, men for meg heldigvis var det en høytrykkslange mellom flaske og regulator, jeg ville bytte denne slangen da den var over 5 år og hadde små sprikker i ytterste gumi. Demonterte slangen og det rant en svakt gul luktfri olje ut nesten en kopp med olje, konsistens som tynn våpenolje.

Her nede etterfylles vanlige flasker hele tiden, normal flaske i husbil er 9 kg.
 
Oljan i min regulator var som Knut beskriver, luktfri och lättflytande.
Svårt att tro att kondenserat luktämne skulle vara luktfritt!
 
Spår av olja förekommer i hanteringen, ett filter är att rekommendera, spar bekymmer/ kostnad av regulator byte.
 
Redan för snart 20 år sedan hittade jag ibland stora mängder olja i gasolsystem (på den tiden fanns inga tankflaskor), och de som drabbats var främst de som bytt flaska på något "lågprisställe" (t.ex. som personalförmån på det landsting där de var anställda).

Pålle
 
Jag kan ändå inte riktigt acceptera att alla/många säger att återfyllda flaskor har olja i gasolen. Alla flaskor är väl återfyllda. Även dom som man byter på bensinmacken eller husbilsfirmorna. Hur fyller exempelvis AGA Gas flaskorna som man byter till sig på bensinstationerna? Jämfört med Ex. Gasolfyllarna? Hur skiljer sig återfyllninsprocecern? Hur får dom bort oljan. Är oljan i gasolen ett nytt fenomen i och med att fler återfyller flaskorna lokalt.
 
Jag har bytt regulator på dom två sista bilarna. Har tidigare då dom gått sönder alltid bytt flaska Inte fyllt dom. Numera fyller jag bef flaskor o har monterat filter.
 
Jag kan ändå inte riktigt acceptera att alla/många säger att återfyllda flaskor har olja i gasolen. Alla flaskor är väl återfyllda. Även dom som man byter på bensinmacken eller husbilsfirmorna. Hur fyller exempelvis AGA Gas flaskorna som man byter till sig på bensinstationerna? Jämfört med Ex. Gasolfyllarna? Hur skiljer sig återfyllninsprocecern? Hur får dom bort oljan. Är oljan i gasolen ett nytt fenomen i och med att fler återfyller flaskorna lokalt.
Jag litar nog mera på en kontrollerad och plomberad flaska från AGA en att fylla från en tank i en rostig container!
 
Tillbaka
Toppen