• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika vaccinationsbestämmelser

G

Granducan

Guest
Vi har planerat en tur till Italien i maj och tänker som vanligt ta med våra 2 Norwichterrier. När jag ikväll satt och ögnade på Italiens turistbyrås sida upptäcker jag att senaste rabiesvaccinationen inte får vara äldre än 11 mån. Jag trodde att jag var smart när jag vaccinerade hundarna förra året och valde en rabiesspruta som skulle hålla i 3 år. Tydligen bra att börja om.
Man också stanna i Tullen för att visa upp hundens pass det har vi aldrig gjort tidigare trots att vi passerat en hel del gränser i Europa.:wideeyed:

Är det någon som rest med hund i Italien och vet hur det fungerar ???
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Olika vaccinationsbestämmelser

Jag vet inte om alla tjänstemän i en del länder vet det heller så vi är i gott sällskap.
Hunden "Bonnie" har rest i EU i åtta år. Hon hade 1-års vaccin första året men på rekommendation av hennes veterinär fick hon 3-års. Enligt EU-lagen skall alla EU länder godkänna ett annat EU-lands bestämmelser och i Sverige är 3-års rabiesvaccin godkänd. Det är det dock inte i bl. a. Spanien, Frankrike, Italien, m.fl. (kommer inte ihåg just nu, vilka länder som godkänner eller icke godkänner 3-års vaccin).
Bifogat dokument har jag alltid haft med mig att visa upp för utländsk tullkontroll, där framgår vad som gäller. Ingen större nytta dock för oftast kan de inget annat än sitt eget språk. "Parlare Italiano!" skrek en italiensk polis åt mig en gång när jag tilltalade han på engelska. Dessutom, vet t.ex. en fransk tjänsteman alltid bättre och han vill inte heller bli ifrågasatt. Samma sak med äldre svenska B-körkort och tyngre än 3,5T husbilar. Ringa ambassaden tjata, tjata, tjata, där kan lätt gå en hel dag, om man har tur! Vem har lust med det?
Själv har jag aldrig råkat ut för någon kontroll överhuvudtaget men jag har heller ingen lust att i framtiden försöka övertala en mindre eller bättre vetande tjänsteman. Så från och med i år får hon 1-års vaccin (fast hon har ett år kvar på 3-årsvaccinet).
Julian
2013-01-30 20-56-21_0005.jpg
 
Senast ändrad:
G

Granducan

Guest
Sv: Olika vaccinationsbestämmelser

Tack för ditt svar. Efter vad jag förstår nu måste man alltid köra på rött vid införsel av hund och det har jag aldrig gjort tidigare. Vi har alltid haft alla papper klara och sen glatt åkt förbi tullstationerna men nu börjar jag undra hur vi ska göra i framtiden. Ibland kan det nästan bli större problem om man stannar och inte ens kan prata engelska med tullen. Sen står även på italienska turistbyråns sida att hunden skall avmaskas av veterinär i avreselandet, hur ska jag tolka det då vi passerar flera länder på vår väg till Italien. Hur gör alla ni andra som reser med hundar inom europa.
Ser så mycket fram emot vår resa men detta tar bort lite av glädjen, det skulle ju bli så enkelt att resa inom EU men man kan ju undra.......:twitcy:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Olika vaccinationsbestämmelser

När vi har passerat gränserna mellan Sverige, Danmark, Tyskland och Frankrike så har vi inte sett några tullstationer alls.
Men jag har hört att en del campingar vill se hundpasset.
 
G

Granducan

Guest
Sv: Olika vaccinationsbestämmelser

Har varit i konstakt med jordbruksverket som svarar att olika länder inom EU kan ha olika regler för införsel av hund. Fick där rådet att läsa närmare på Italienska veterinärmyndighets information, och där lyckas jag bara hitta information om slaktdjur. Det är inte så enkelt som vi trodde men jag är tacksam för alla tips från er..............:twitcy:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Olika vaccinationsbestämmelser

Att köra på rött eller anmäla införsel har jag aldrig gjort någonstans än på väg in till Sverige, tror inte heller att det behövs någon annanstans i Europa än Sverige och England, men där är jag något osäker!
Några gånger har jag nattetid (oftast kring midnatt), på Öresundsbron, i laglig god ordning försökt anmäla införsel av hund. Inte en kotte där! Man får ringa i en telefon och ombeds vänta till kl. 07.00! ”Glöm det!” svarar jag och uppger mitt namn, min adress, mitt tel.nr, namnet och ID nr. på hunden, sedan kör vi vidare. Detta har hänt minst tio gånger. Jag har aldrig fått någon reaktion!
Nu senast, 1 dec. 2012, åkte vi in i Sverige vid 23.00, blir stoppad direkt efter bron vid tullstationen av en tullare. Jag öppnar fönstret. Han säger ”God afton!” Han får sig omgående en rejäl utskällning av hunden. Jag ber om ursäkt för hundens oförskämda beteende och förklarar att hon är sån när främmande kommer för nära. Han frågar efter hundpasset. Jag visar upp det. ”Var kan jag se att hunden är rabiesvaccinerat?” Jag visar honom i passet. ”Det är i sin ordning! Har ni något där bak att förtulla?” ”Det hänger en cykel där bak, kan den vara av intresse?” frågar jag med ett flin. Han skrattar, tittar på hunden som fortfarande står och morrar, önskar oss god natt och en säker resa hem. (Obs. "Vi har rent mjöl i påsen!")
Jag har åkt fram och tillbaks över Öresundsbron, 3-4x/år i mer än tio år (med olika hundar), det var första gången tullen stannade oss utöver alla gånger som vi stannat själva för att anmäla införsel. Vi vill inte heller ha olagliga, sjuka hundar in till Sverige, men vi är klart oroade. Jag har ingen erfarenhet av Finland, (Norge), England och Irland men i de övriga EU-länderna upplever vi ingen kontroll alls. Avmaskning gör vi några dagar före en gränspassage, jag skriver själv in det i passet med datum, tid och namnteckning och sparar förpackningar med batchnr. som bevis, till nästa avmaskning. Allt som hunden får i form av medicin, för vi in i hundpasset. Jag hoppas nu att någon kan berätta här om andra erfarenheter, hur det lagligen förhåller sig eller att jag inte får göra si eller så. Tex. Vem har sett en tullare med chipscanner för att se att det är rätt hund?
Vad gäller efterforskningar kring regler, kan det kanske vara lättare att ta kontakt med EUmyndigheten på området.
Julian
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Olika vaccinationsbestämmelser

Vi har kört runt en hel del nere i Europa men eftersom det inte finns några tullstationer kvar finns det inte någon möjlighet att ens försöka visa upp något hundpass.

Vad gäller att köra in i Sverige försökte vi isa hundpasset vid några tillfällen i början men eftersom det inte fanns något intresse alls så kör vi nu bara in i Sverige. Naturligtvis avmaskar vi själva vid varje tillfälle.
 
Toppen