• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika fabrikat av Parabol!

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Jag vill veta om den är svår att ställa in och vilken storlek man skall välja.
Vi reser i Sverige-Norge och ner till Frankrike och mellersta Italien.
Eftersom den har en eliptisk form, är den likvärdig 65 alt 80cm runda paraboler.
Är den prisvärd.
Vad innebär Semi-Automatic.
Typ (som ungdomarna uttrycker det).
 
Senast ändrad:

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Maxwiew semiautomatic har jag använt ett par år och den har fungerat utmärkt med canal digital (thor) på de platser vi har varit. Nordligate platsen vi varit på är i höjd med Ludvika och den sydligaste är München. Inställningen sker genom att en motor reser antennen, man ser på en display inne i bilen vilket gradtal den nått, därefter vrider man den manuellt i sydlig riktning. Självfallet måste bilen stå i våg för att displayuppgiften skall vara sann. Att söka in sateliten i horisontalled underlätta om man gör ett genomgående hål i masten och i hålet sätter en skruvmejsel som "hävstång" då blir inställningen ganska lätt.
Hälsn
Leif
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Jag har en automatic och det betyder att den ställer in höjden själv sen är det manuellt att ställa porabolen mot söder,köpte den i våras och är klar nöjd var ner till Tjekien,Slovakien,Österike,Frankrike och hade inga problem med tv tittandet.En prisvärd parabol 10 000 kr monterat och klart med sändare till 2 tv./Claes
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Som Du kan se i mitt tidigare svar betyder semiautomatisk halvautomatisk. I själva verket sker ju inget med automatik Du slipper bara att veva upp antennen.
Leif
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Vi investerade i en ny Oyster i vår nya bil. Den monterades i Visby den 6 oktober. Vi passerade på vår resa ner till Spanien JR larmcenter i Göteborg den 14 oktober. JR är svensk agent för Oyster. Vi fick då hjälp att justera in parabolen och en ny CA modul för Viacess för SVT Europa. Allt fungerade vid provkörning under 10 minuter vid JR:s lokaler. När vi nästa gång i Tyskland provade SVT Europa fungerade det. Vid nästa tillfälle så var det glapp och fungerade dåligt. Nu den 15 november och ett stort antal telefonsamtal för 700-800 kr till JR och ytterligare en icke fungerande CA modul har vi fortfarande ingen fungerande SVT Europa. En ny modul lär vara på väg. Vi får se när den kommer. På min fråga till JR hur de har för avsikt att kompensera oss för kostnader och saknad av SVT Europa i en månad har jag fått besked att de inte har för avsikt att kompensera oss.

Om ni skaffar Oyster kolla noga att allt fungerar. Vi känner för att montera ner apparaten och kräva våra 30 000 kronor tillbaka.

Vi är ganska sura och väldigt besvikna. Är vi ena griniga typer, eller???
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hittade ett annat alternativ som verkar vara något mellanting mellan Maxview och Oyster, åtminstone prismässigt.
Någon som har erfarenhet av denna parabol, synpunkter och tips?!
 

Bilagor

  • Flatsat.jpg
    Flatsat.jpg
    23,5 KB · Visningar: 720

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Har nettopp kjøpt meg Globesat 60cm med innebygd DVB-t antenne siden det alikevel er så vanskelig å se TV fra hjemlandet når en er syd for Tyskland.

Siden det er innebygd antenne for bakkenettet kan man se på det lenger sydover samtidig som en slipper og være så nøye når man parkerer/camper her nord og må sikre fri sikt til sattelitten, for man kan bare bruke bakkenettet om man ikke får inn sattelitten..

Canal Digital sin HD dekoder går på 12V og tar også inn bakkenettet så det holder med en dekoder.

Har dessverre ikke noe erfaringsgrunnlag enda, men håper selvsagt jeg blir fornøyd?

Prismessig er det vel også et av de rimligste alternativene?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Tack Tor H.
Vilket fabrikat- modellbeteckning är det på HD-satellitmottagaren?

Min önskan är att kunna ha en prisvärd parabol, någorlunda lätt att hantera, och en mottagare, helst 12V, i bilen. Samma mottagare tänkte jag vintertid, då vi ställt av bilen, ta in den och ha en fast parabol på villa-skorstenen och därmed kunna se HD-TV på min HD-TV.
Jag tänkte också teckna ett avtal med Canal Digital för de fria kanalerna för en depositionsavgift på 795kr. Det är inte lätt att hitta detta alternativ på CD:s hemsida men här är en länk.
Depositionskort - Canal Digital SV

Det är anledningen till att jag surfar runt och letar alternativ och ber mina HBK-kompisar om råd.
Samtidigt kanske en och annan novis som jag själv, kan få lite tips.

Någon som har flera alternativ att föreslå eller synpunkter/tips på de som nämnts tidigare i denna tråd?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hei Monica o Robert

Her er lenken til HD motageren og parabolen. De er dessverre på norsk og dere får jo tilsvarende i sverige, men jeg har ikke lenkene dit.

Parabolen har Kama Fritid og motageren har vel Canal Digital også i Sverige.

Tror nok man må kjøpe motageren på Canal Digital siden den skal passe til kortet. Her i Norge sies det at de gamle kortene kan brukes i flere forskjellige motagere, men de nye kortene må passe til motageren.

Har hørt med Canal Digital og bruk av annen motager og da sier de at den må være godkjent av dem og ved kjøp annet sted må det et eierskifte til før de kan tilpasse kortet en annen motager. Vet at det kan være noen veier rundt det, men det er det de sier er den riktige måten å gjøre det på.
 

Ronny och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
10044
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hej! Tänker köpa en tyskinport (Carthago med en parabol ( Telko Flatsat Classic JK 85 ) Är denna parabol helautomatisk eller får man ställa in den manuellt?
Vad ska jag köpa för Box? Tänker mej Canal Digital fria kanaler, Åker mest i Sverige och norra Europa. Vad rekommenderas?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Teleco Flatsat Classic/Easy (heter den verkligen JK?) är helautomatiska.
Är det en nyare så har den Thor och om det är en lite äldre får man programmera om den till Thor.

Säger som föregående skaffa en TV som klarar satellitmottagning.
DVB/T2 DVB/S2 T2 är markbunden o S2 satellit.
 

Anita & Agne

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hej jag har en 65 cm teleco automatisk med ca modul från Canal digital
fungerar perfekt till norra Frankrike gick även perfekt runt Munchen och lite längre ner ( kan rekommenderas )ca modulen måste köpas hos Canal digital
köper du någon annan stans behöver den låsas upp av Canal digital
tittar via Thorsateliten
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Mottagningen beror nog mest på vilken satellit man vill titta på.
Höjdare som Oyster 85 och andra likvärdiga kommer inte mycket längre söderut en enklare varianter!
(Tror jag. Utan att ha jämfört/provat egentligen.)

Jag har en Snipe variant, en "Reflexion vollautomatische Satelliten-Antenne Mobilsat" med 10 förinställda satelliter.
En riktigt duktig sak, kompenserar litenhet med skew mm.

Jag tittar på:
  • Astra 4 med Viasat ner mot norra Frankrike/mellersta Tyskland
  • Eutelsat 9A med SVT World ända ner i Kroatien (Split), Italien, och långt ner i Spanien utan problem (Alicante, La Manga)

Summa summarum: Ända ner till Torrevieja och lite längre med Eutelsat 9A!
Tror den räcker till ner mot Gibraltar, Algarve, etc.
Hoppas kunna prova nästa vår!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hej! Tänker köpa en tyskinport (Carthago med en parabol ( Telko Flatsat Classic JK 85 ) Är denna parabol helautomatisk eller får man ställa in den manuellt?
Vad ska jag köpa för Box? Tänker mej Canal Digital fria kanaler, Åker mest i Sverige och norra Europa. Vad rekommenderas?

Jag har Teleco Flatsat/Easy sen 2011 och den är helautomatisk.
Bytte upp mig i år till ny satmottagare Wavefield Satellitproffsen - Sveriges största Satellit och Parabolmarknad. mycket bra och helt uppdaterad för HD kanaler = mycket viktigt då dom flesta Kanaler sänder nu i HD/MPEG4. Den klarar Canal Digitals hela utbud (jag har alla kanaler), textning, EPG etc. Tror ej att Canal Digital har några fria kanaler förutom SVT1/2 & TV4 och då måste man ha ett dispositionskort för det. Wavefield har också CA modul plats för SVT World som jag ska skaffa inför min Spanienresa, start i jan-16. För Canal Digital måste Satboxen vara programerad för Thor och för SVT World Eutelsat 9A. Kama Fritid kan programera om boxen för dessa sateliter för 1.500:-
Canal Digital "försvinner" söder om södra Tyskland. I Frankrike, Spanien, Grekland, etc måste man ha Eutelsat och SVT World för att se svenskt TV.
Med vänlig hälsning Philip.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Tittade på CanalDigital i Villach utan problem. Grannen tittade i Rovinj. Vi kunde tyvärr inte eftersom vi stod skymd bakom ett träd.
Går bra att se TV med parabol ganska långt söderut.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Tittade på CanalDigital i Villach utan problem. Grannen tittade i Rovinj. Vi kunde tyvärr inte eftersom vi stod skymd bakom ett träd.
Går bra att se TV med parabol ganska långt söderut.

Jag refererade till Flatsat med 65 cm antenn = den räcker till södra Tyskland.
Ju större antenn desto svagare signal kan man ta emot. Med en 3 m parabol kan nog se CD på Sicilien.
Med vänlig hälsning Philip
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Du svarade på frågan om Flatsat 85 det gjorde jag också;)
En parabol på 3 meter vet jag inte varför den kommer in här.
 
Toppen