• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag tänkte förbereda mej inför våren att kika lite på olika mobila bredbandsmodem och jag är på jakt efter ett som är olåst för att jag har även ett tyskt vodafonekort som jag skall lägga i när vi är i Tyskland .
För det bör väl bli billigare att köpa kontantkort i respektive land när man kör moblit bredband ?
Finns det några modem som är bättre än andra eller vad skall man se upp med ?
Givetvis kommer jag ju att kolla om man kan snålsurfa på W-lan om det finns något i närheten .
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Allå!

Finns trådlösa oskyddade nätverk nästan överallt och det kostar gratis. Kanske man får åka runt och leta lite men vi har alldrig några problem med detta trots vi har ganska stor bil.

För tillfället i Tavira, Portugalien där vi är uppkopplade på ett sådant nätverk, går jättebra i soluppgång och solnedgång, kan ibland vara tögt, troligen på grund av missbruk med hemladdning.

Ha de B&K
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Beng-Åke Linder, jag blir nyfiken på hur du lyckats köpa kontantkort för mobilt bredband i Tyskland. Nu i höstas var jag inne i halvannat dussin telefonbutiker. Det närmaste jag kunde komma var ett fast abonnemang på tre månader á 20€. Men det stupade på att jag inte hade någon bankförbindelse i Tyskland. I en butik tittade de på mig som om jag var kriminell när jag frågade efter kontantkort för mobilt bredband!

(Förmodligen beror mina misslyckade försök på dålig skoltyska?)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Har man brandväggen aktiverad, kommer ingen obehörig in i den egna datorn.

Jag har använt mig av öppna nätverk i flera olika länder i Europa, utan problem. En moralfråga, ja kanske, men inte värre än att köra in på privatväg för att komma till en badstrand eller liknande.

Dessutom finns det ganska många helt legala och öppna nätverk, tex vid Info-center och bibliotek.

OBS! Skriver detta som privatperson.
 
B

Båtis

Guest
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Hej!
När vi var i Tyskland förra sommaren så hade vi nog tur på Citty ,Media Mark, för där fick jag tag i en mobiltelefon för 10 € med kontantkort, dessutom fick jag ringa för 5 €, men vi var tvungna att registrera den på en tysk adress. Försäljaren tog då sin egen adress....tror jag.
Den har fungerat bra. Det kostar mig ca 20 kr för 30 min att vara inne på nätet. Vi har Tele2 ej operatörslåst.
Har man bara ha en tysk adress (kolla ev i en telefonkatalog) så går det säkert att köpa en billig tysk mobiltelefon med kontantkort.

Jag är bara så dålig på tyska så jag går alltid in i en affär när jag ska fylla på kortet och ber om hjälp. Så blev det även på årets jumarknadsresa, jag trodde kortet var tomt och gick in för att fylla på 15€, resultatet att nu har jag 32€ till nästa resa...inte illa. Så till Påsken kan jag vara inne på HBK flera gånger och kolla vad som händer.
:snow-icon:Hälsn. Maggan:ball-icon:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Michael :

Jag var i helgen på bilutställning i Essen och i en monter så stod det några från Vodaphone som gav bort 10 euro i ett abonnemang och med detta så kunde man både ringa och köra datatrafik , det var 2 kort med i förpackningen och jag frågade dom om dom låste kortet om man inte laddade/är inaktiv det efter 1 år som det är i Sverige (bla.Telia) men det låstes inte .
Jag fick dock skriva på mitt namn och adress i Sverige .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Hej,

Att använda öppna nät för trådlös internet är inte illegalt i alla länder. I Finland väckte man ett åtal, som inte blev något pga att man ansåg det som nätägarens skyldighet att skydda sig genom att stänga det.

I Sverige är det tillåtet. Likaväl i de flesta europeiska länderna.

Hur skall du dessutom kunna avgöra vilket nät är fritt publikt / privat? Det står inte i nätnamnet som du ser i din dator!

Så, i stället att skrämma folk att använda öppna nät, uppmuntra dem som har har stängt sina nät att använda FON, för att vi resande folk kan hitta nät överallt!

hälsning
jyrki
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Två inlägg i denna tråd är borttagna på författarens begäran!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Håller med om att om man inte vill att andra skall utnyttja nätet så bör man ju lösenordsskydda det.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Den BOSS W 203 ni användar,är det "plugg inn" eller måste den installeras.Jag är inte bra på det tekniska.Vill köpa en när vi kommer till spanien,Vilken butik?Eller måste man skicka efter? Ha en bra dag! mvh Golddigger
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

BOSSW203 måste installeras med en CD-skiva som följer med köpet, kan också laddas ner från nätet- mycket enkelt.
Vi köpte vår i Fuengirola i en butik nära tjurfäktningsarenan. Vet ej om den finns annanstans.
hälsning jyrki /274
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Hej
Tråden är rubricerad "Olåst mobilt bredband utan abonnemang"
men nu har den mer o mer glidit över på W-Lan
är detta inte avikelse från ämnet ??
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Jag tycker att wifiantenn hör till under diskussionen om åtkomst till oskyddade mobila bredband.En wifi antenn ökar möjligheten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Olåst mobilt bredband utan abonnemang .

Vill "trådägaren" att vi delar tråden så kan vi göra det. Frågorna ligger dock väldigt nära varandra så det är knappast nödvändigt.
 
Toppen